Hallo allemaal!
Ik ben opzoek naar goedkope vliegtickets naar Cambodja!
En welke datums het beste zijn om te reizen en voor hoelang?!
Liefs
Hallo allemaal!
Ik ben opzoek naar goedkope vliegtickets naar Cambodja!
En welke datums het beste zijn om te reizen en voor hoelang?!
Liefs
Al op Ebookers, Tix, WTC en weet ik wat al niet meer gekeken?
Ik heb echt overal gekeken! Het lijkt erop of het alleen maar duurder word! haha
Als je overal hebt gekeken weet je wat de goedkoopste zijn
Een optie kan zijn om op Bangkok te vliegen, is normaal stukken goedkoper.
Vanuit daar kan je dan de bus nemen naar Siem Reap, Cambodia (zo zullen wij het toch doen deze zomer :d)
Normaal, als alles goed verloopt dus, ben je in een dag in Siem Reap
Natuurlijk heb ik ook nog even gekeken en ik kom ook niet beter uit dan een ticket Bangkok inderdaad.
Zo gaan wij het ook doen. Ticket BKK daar even dagje of 2 aanpassen en dan richting SR. Hoe we BKK - SR gaan doen is nog onzeker. Vlucht is duur. Bus is lang. Trein is ook mogelijk maar dat is heel vroeg opstaan want vertrek is al om 5u. Trein is trouwens nog langer maar daar kan je eventueel wel wat in verder (proberen) slapen. Rond de middag ben je dan aan de grensovergang. Van daar is het nog een uur of 2 met de taxi naar SR.
Vliegen met Air Asia vanaf Bangkok is in september nog geen 100 dollar retour naar Phnom Penh.
En vanaf Amsterdam naar Bangkok voor minder dan 600 euro.
Is dit duur?
Minstens 6 maanden vooraf de prijzen wekelijks in de gaten gaan houden. Wanneer je vroeg boekt, en bij aanbiedingen van Finnair of Lufthansa toeslaat, dan kun je voor minder dan 600 euro naar Bangkok of Singapore. Singapore kan zelfs goedkoper zijn, is mijn ervaring (laatste keer een retourtje voor 528 euro). En voor de nachtvlucht terug heeft Singapore ook een veel aangenamer vliegveld (ik douche daar altijd en trek dan pas een lange broek aan).
Promo-prijzen van Bangkok naar Phnom Penh met AirAsia of Cambodia AngkorAir liggen rond 45 euro. Ook vroeg boeken! Houd er bij Bangkok rekening mee dat budget airlines gebruik maken van het oude DMK vliegveld, dus je zult van het ‘nieuwe’ vliegveld naar DMK moeten (bus, taxi, eventueel met overnachtingen in Bangkok).
Van Singapore vliegen TigerAirways en JetStar op Cambodja. Ook vroeg boeken bij promo’s. Een dag eerder of later kan ook een flink verschil geven.
Vliegen op Siem Reap is duurder dan op Phnom Penh, maar ik ben ook wel eens met AirAsia vanuit Siem Reap voor een prikkie via Kuala Lumpur naar Singapore gevlogen.
Johan
Ik wil nog even een aanvulling geven op het antwoord van Johan.
Ook niet uit het oog verliezen zijn de kosten voor de bagage.
Bij budget maatschappijen als Tiger en Jetstar bijv. mag je tot 10 kg. bagage hebben.
Je je moet dan bijbetalen voor je bagage boven de 10 kg, en is al snel 30 Austalische dollars tot 15 kg ( dit wanneer je dit aangeeft bij je ticketboeking, op het vliegveld is dit hoger ) en zit je er boven dan betaal je 15 AUS per kilo.
Prijzen Jetstar.
Misschien ook handig om dit ook mee te nemen met je zoektocht naar tickets.
Zit je met bagage tot 20 kg pp, dan is het verschil tussen een budget maatschappij en een andere niet meer echt relevant en soms is de ene goedkoper en soms de andere en dan gaat het echt niet om grote bedragen ( minder dan 10 usd meer of minder.
gr.
Ton.)
Heel goed punt! Ga ik rekening mee houden…
De boekbare grens is niet 15 maar 20 kilo. Ik blijf daar altijd wel onder. Bij de promo-prijzen van Jetstar vallen die extra 18 Singapore dollar bagagekosten reuze mee. Op 16 september heb je bijvoorbeeld al een enkeltje Singapore - Phnom Penh met 20 kilo bagage voor SGD 76 en dat is 46,52 euro. Met AirAsia van Bangkok naar Phnom Penh zit ik ook altijd rond 45 euro. In het voorbeeld van 16 september kom je op 56,30 euro inclusief 20 kilo.
Nogmaals: een kwestie van vroeg boeken en promo’s scoren.
Je kunt overal in Zuid-Oostazië voor een paar dollar shirts kopen en ik was dagelijks met een tube reiswasmiddel. Je hoeft dus maar weinig kleding mee te nemen. Winterjas neem ik nooit mee, want die is daar volledig overbodig. Zomerkleding, twee lange broeken en een fleecevest is genoeg (ook om tijdens onze winter naar en van Schiphol te komen).
Singapore Airlines heeft in combinatie met dochtermaatschappij Silk Air de mooiste vliegtijden naar Cambodja, maar zelden promo’s en dan zit je nog steeds rond 800 euro.
Johan
Hallo Johan,
Ik denk er wat veranderd is, sorry maar het is echt anders.
Op 16 sept. kan je inderdaad vliegen voor 58 SD, maar alleen met 10 kg handbagage en deze moet ook voldoen dan de afmetingen gesteld door Jetstar; 7 kg voor je handbagage volgens voorgeschreven afmetingen + 3 kg in een handtas van de vrouw bijv… en ze schrijven dat ze hierop controleren.
Voor meer gewicht moet je echt bijbetalen; heb het even vet gekopieerd.
http://static.jetstar.com/images/clearpixel.gif
[ul]
[li]Fri 13 Sep**$88**[/li][li]Sat 14 Sep**$58**[/li][li]Sun 15 Sep**$88**[/li][li]Mon 16 Sep**$58**[/li][li]Tue 17 Sep**$88**[/li][li]Wed 18 Sep**$58**[/li][li]Thu 19 Sep**$98**[/li][/ul]
More DatesMonth viewFind cheapest fares within four weeks
[TABLE=“class: domestic, width: 0”]
[TR=“bgcolor: transparent”]
[TH=“bgcolor: transparent, colspan: 3”][/TH]
[TH=“class: starter”][/TH]
[/TR]
[TR=“bgcolor: transparent”]
Departs
Arrives
Flight detail
What is included?
[/TR]
[TR=“class: alt active-flight, bgcolor: transparent”]
11:00 AMSingapore
12:05 PMPhnom Penh
Direct flight
2hrs5mins
$58
Sale
[/TR]
[TR=“class: starter-options, bgcolor: transparent”]
[ul]
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-seat.png
Comfortable leather seatSelected by Jetstar based on available unallocated seats.
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-carryon.png
10kg carry on baggagestrict weight and size limits apply for carry-on baggageStarter fares are non-refundable. Date, time and name changes are permitted for a change fee and fare difference.
View Starter Fare rules
http://static.jetstar.com/images/bundle-header/most-popular-bundle-b_en.png
Enjoy the extras and save a bundle
30
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-nochange.png
No change feesfor date, time & name changes (fare difference applies)
http://book.jetstar.com/images/icons/icon-points.png
Earn Qantas Frequent Flyer pointsand Status credits^ or a SGD $15.00 Jetstar flight voucher*.Find out more
Free standard seat selection
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-meal.png
Mealincluded on available flightsPlus bundles are non-refundable.
View Plus Bundle rules
[li]Our fully flexible fare with the lot[/li]230
The total price payable for fares with a Max bundle is not discounted as part of this sale.
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-fully-flexible.png
Fully flexible fareNo fees for date, time, name, origin & destination changes (fare difference may apply)
http://book.jetstar.com/images/icons/icon-points.png
Earn Qantas Frequent Flyer pointsand Status credits^ or a SGD $15.00 Jetstar flight voucher*.Find out more
Free seat selection of all seats
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-meal.png
Mealincluded on available flights
http://static.jetstar.com/images/icons/icon-refundable.png
Refundable(fee applies)View Max Bundle rules
[/ul]
[/TR]
[TR=“class: business-options alt, bgcolor: transparent”]
[/TR]
[/TABLE]
Prices quoted are per adult passenger, in SGD and include airfare related surcharges, fees and taxes. A Booking and Service Fee of $8.00 per passenger, per flight applies. Unless otherwise stated, fares are non refundable, limited changes are permitted charges apply. Starter fares include 10kg carry-on baggage. Additional fees apply for checked in baggage, which will be available for purchase on the next page. Adding checked baggage after booking costs more at the airport, over the phone and on our web site. 7kg per item cabin baggage limit applies on Qantas flights.
Prices quoted are per adult passenger, in SGD and include airfare related surcharges, fees and taxes. A Booking and Service Fee of $8.00 per passenger, per flight applies. Unless otherwise stated, fares are non refundable, limited changes are permitted charges apply. Starter fares include 10kg carry-on baggage. Additional fees apply for checked in baggage, which will be available for purchase on the next page. Adding checked baggage after booking costs more at the airport, over the phone and on our web site. 7kg per item cabin baggage limit applies on Qantas flights.
For Starter fares (including Plus or Max bundles), you’re able to select from 15kg to 40kg of checked baggage in 5kg increments, per passenger, per flight. The cheapest way to purchase checked baggage allowance is at the time of booking. Adding checked baggage after booking costs more at the airport, over the phone and through My Jetstar online.
Ik heb deze reis ook even via Singapore Airlines en dan is ie 150 usd, met 20 kg check in bagage + 7 kg handbagage.
gr.
Ton.
Sorry Johan , krijg hem niet origineel gekopieerd.
Ik kom nog steeds op SGD 24 (sale) + SGD 34 (fees and taxes) + SGD 18 (20 kg checked bagage) = SGD 76 = 46,52 euro. De checked bagage zie je in ‘step 3’.
Op het Vietnam-forum heb je me ook al eens verweten dat ik te lage prijzen aangaf. In de regel rekenen hotels en sommige tourbureaus in Hanoi veel te veel. Maar vorig jaar werden dagtours naar Halong Bay echt voor $19 a $22 aangeboden. En nog steeds. Kijk maar eens bij de prijslijst van het Homey Hotel en de hostels in de buurt van de St.Joseph kathedraal.
Johan
Hallo Johan,
Ik wil er geen halszaak van maken , maar je kan met een starters ticket echt niet inchecken en ook nog eens bagage meenemen dat vervoerd moet worden.
Voor deze moet je echt bijbetalen., staat echt in de voorwaarden, + boven op de 58 dollar komen nog 8 dollar service per pp.
Dit kan je zien in mijn vorige post.
Je hebt helemaal gelijk dat ik, de prijzen die hebt genoemd niet realistisch zijn.
Je kan voor een bedrag op een wat mindere boot in Halong Bay varen, geen probleem.
Maar ik vind dat , wanneer je zover gaat reizen, en ook Halong erbij wilt doen je dit niet zo moet doen.
Dat heb ik ook geschreven.
Mijn mening is dat wanneer je naar Halong Bay gaat dat je dat maar 1 maal in je leven doet en dat je het dan goed moet doen en dan wat meer uitgeven.
Is een andere kijk op dit.
Gaat er niet over goedkoop, maar voor 20 usd heb jij een leuke tour, maar andere mensen vinden dit helmaal niets en willen misschien 100 usd meer uitgeven,
Halong is groot.
Bekijk het even zo, Chinezen willen Nederland zien.
Voor 20 euro geen probleem, in de bus en naar Groningen , terug naar Schiphol, en dat was Nederland.
Voor iets meer geld
Van Schiphol naar Amsterdam, naar Rotterdam, overnachten, kinderdijk, naar Amsterdam en verder en dan voor 50 euro meer.
In beide heb je Nederland bezocht, snap wat ik bedoel.
Maar dit is mijn laatste reaktie op jouw reakties!!!
gr.
Ton,
Je weet dat Halong een groot gebied is en je in 1 dag een rondje maakt rond de kippen.
Doe je een dag meer dan moet je al kiezen welk gebied je wilt bezoeken, bezienswaardigheden, comfort, enz.
Dan heb je te maken met prijzen,
Je moet ook weten dat er mensen op deze site zitten met een ander budget, dus niet niet alleen backpackers.
Denk dat je het aantal bezoekers in deze klasse echt niet moet onderschatten en voor Viet Nam echt hoger is dan de backpackers.
De Halong Bay tour waar ik het over heb is inclusief bezoek aan drijvend vissersdorp, exclusief kanotocht, inclusief lunch, inclusief grot, inclusief strand. En ook nog eens een uitstekende optie wanneer je op korte termijn wil gaan omdat er bij voorbeeld mooi weer is voorspeld.
Helemaal geen budget voor backpackers, maar een reguliere prijs.
Het probleem is dat wanneer westerlingen te makkelijk bereid zijn om veel te veel geld uit te geven, dat je dit soort landen veel te duur maakt. Iemand zoals jij met meerjaarse ervaringen met Zuidoost-Azië zou dat moeten weten. Wanneer ik in München een dagtour naar Neuschwanstein kan doen voor 49 euro, waarom zou een dagtour naar Halong Bay dan veel meer dan $20 moeten kosten? Europa is nu eenmaal veel duurder. In Hanoi (en bijna overal in Cambodja) heb je hotels met ontbijt en 5-sterrenservice voor $20 of minder. In Parijs heb je een eenvoudig hotel vanaf 60 euro. Er hoort een verschil in prijs te blijven!
De enige reden die ik kan bedenken voor te hoge prijzen is dat ze in Zuidoost-Azië de meeste inkomsten tijdens het droge seizoen moeten genereren.
Johan
Hallo Johan,
Ik snap je argumenten wel. maar je moet even zo bekijken.
Ga even uit met overnachting, denk dat je dit ook gedaan hebt?
Een bus of auto kost in Viet Nam net zoveel als in Nederland, maar dan in Dollars ( USD ).
In Viet Nam gaat deze wat langer mee en dus schrijven ze hem af in meer jaren of ze verkopen hem aan een andere maatschappij.
Wanneer je een wat nieuwere bus wilt kost het je ook wat meer.
Benzineprijzen in Viet Nam zijn hoog, zeker relatief, je betaald dat gewoon 1.50 USd per liter.
Voor Halong Bay is dit dan 600 km en zeg 60 liter en dat kost de maatschappij 75 USD met een eventuele korting.
Gids erbij is 10 USD per dag, chauffeur, 5 dollars, bemanning boot 4x personen minimaal a 5 usd per dag is 20, eten, afschrijving boot, personeel boekingskantoor, gebouw boekingskantoor, commissie boekingskantoor, afschrijving boot, onderhoud boot, vergunningen om te mogen varen, entree voor de grotten enz.
Je hebt gelijk dat de lonen niet zo hoog zijn , maar ze moeten wel betaald worden.
Bedenk ook dat het tourisme naar Halong Bay groeiende is, en er maar 500 boten mogen varen, dit is inclusief de dag trips, prive trips ed.
Heb 1.5 jaar geleden gesproken met een backpacker , en hij en zijn gezelschap hebben Halong Bay helemaal via echt lokaal vervoer gedaan met overnachting, vv Hanoi en deze waren echt 75 USD pp kwijt. Kosten bus vv Hanoi + boot, ferry, eten, entree, overnachting op een eiland enz.
Komt er ook een vraag en aanbod bij die de prijs opdrijven.
Mijn eerste keer Halong bay is al meer dan 10 jaar geleden en toen lagen er boten aan de kant omdat er geen touristen waren die met deze boot wilden varen omdat er een betere boot was voor 5 USD meer met een betere route. Route is essentieel voor Halong Bay en bepaald ook de prijs.
Nu ligt er geen boot meer stil, want de vraag is groter dan het aanbod van de boten en dus ook de prijzen.
Ik zag ook dat je het over westerlingen had, maar die zijn nu echt ver in de minderheid.
Denk dat westerlingen nog maar amper 25 % het touristische aandeel hebben.
Het overgrote deel van de touristen zijn de russen, koreanen en chinezen in Viet Nam en deze gaan nu ook niet alleen meer naar de kust, maar ook naar Halong Bay en deze hebben echt geld en drijven de prijs op. Betalen gewoon de vraagprijs lachend al is ie bijv. 300 usd pp.
Ik heb het afgelopen jaar meegemaakt in Mui Nee, ging zitten op een terras omdat er een bandje was.
Had al snel door dat ik helemaal tussen de russen terecht gekomen was en bestelde een biertje en een baco.
bleek dat dit 10 usd koste en duurder dan bij mijn hotel (Victoria Pan Thiet ).
Wanneer ik naar naar de tafels keek stonden daar allen maar flessen wijn, champagne, en de duurste cocktails.
Je ziet ook in veel Vietnamese strandlokaties alleen voortaan in het russisch en niet meer in het engels.
Nu ga ik komende vakantie weer naar Cambodja, na enkele jaren niet, en heb geboekt bij hotels van toen.
Maar tot mijn schrik waren deze prijzen ook bij sommige met 75 % omhoog gegaan in 5 jaar.
Ik heb het dan wel over 4 en 5 sterren hotels in PP en SR.
Heb dan ook het vermoeden dat het voor andere hotels en /of hostels ook zo is,?
Helaas Johan , het veranderd daar ( Viet Nam ) zo snel, denk dat het sneller gaat dan we willen.
Heeft ook invloed op de prijzen helaas, zie het in Viet Nam.
Maar ik heb even een vraag aan je.
Ik verblijf in PP
Weet je daar je daar een leuk restaurantje of een terrasje?
Voor SR, verblijf ik in
http://www.victoriahotels.asia/en/our-hotel-in-cambodia
Weet je daar iets?
gr.
Ton.
´t Klopt dat rijke Aziaten de prijzen opdrijven. Een vriend van mij in Bangkok (oorspronkelijk uit Wales) mopperde met name over Japanners. Meer dan twee dagen strand in Azie zou ik niet kunnen uithouden. Ik ben meer een type van het straatleven, cultuur en bergvolkeren.
In dit soort arme landen kan ik niet in dure hotels zitten wanneer ik weet dat een gemiddelde serveerster $70 per maand verdient. Ik heb een aantal vrienden in Cambodja en betaal liever een deel van hun studie. En die prijsstijgingen klopt wel. In Phnom Penh zat ik bij mijn tweede reis in het River Star Hotel voor $18, nu zijn de prijzen vanaf $25. In Siem Reap betaalde ik voor mijn twee favoriete hotels bij het centrum in die tijd $12, nu zijn die respectievelijk $16 en $21.
Phnom Penh en Siem Reap hebben heel veel restaurants. Eén van de betere in Phnom Penh is het populaire Mekong River, op de hoek van Street 118 en de boulevard. Is vanaf jouw hotel lopend wel te doen, en anders neem je een tuk tuk voor $1 (mag niet meer zijn voor zo´n klein stukje). Daar kan ik je de salade nicoise aanraden. Betrouwbaar eten. Wil je iets rustiger zitten, dan aan de overkant op het terras van het River Star Hotel. Ik kom daar veel en ken het personeel goed (je mag mijn naam noemen, dan krijg je misschien de menukaart met de lagere prijzen…). Maar zoals gezegd: ook in de buurt van jouw hotel zul je wel iets kunnen vinden.
In Siem Reap zit je een eindje van het centrum en heb je eigenlijk wel een tuk tuk nodig. Er zit een zeer goed Indiaas restaurant New Delhi
aan Hospital Road. Daar kan ik je een menuset aanraden. Mocht je met z´n tweeen gaan, dan een menuset delen en een extra naan bestelen. Is genoeg.
Voor typisch Khmer en internationaal eten is Cool Corner Restaurant het beste. Zit tegenover de Old Market aan de oostzijde. Hier kan ik je eigenlijk alles, maar in het bijzonder de house salad en khmer amok met vis of kip aanraden. Mango/papaya shakes en lemon juice zijn hier ook uitstekend! De restaurants in Pub Street vind ik te groot, te duur, te druk en te schreeuwerig. Goedkoper rijst en noedelmaaltijden IN het gebouw van de Old Market, aan de noordkant. (Je gaat niet naar Battambang en Kampot?)
Pas op voor de bedelaars en straatverkopende kinderen in Cambodja. Het is een fantastisch land met bijzonder lieve mensen, maar helaas veel armoede en corruptie. Ik hoop dat je niet tijdens het Chinese Nieuwjaar de tempels gaat bezoeken…
Johan
Voor de duidelijkheid. Ik schreef geen 58 maar 76 SD.
En dat is die 58 (sale 24 plus fees and tax) + 18 SD voor 20 kg checked bagage.
De checked bagage zie je in ‘step 3’.
SGD 76 = 46,52 euro.
(En de regels voor handbagage verschillend nauwelijks per maatschappij.)
Johan