Een weekje Siem Reap plannen,tips gevraagd en wat zijn jullie favoriete tempels?

Misschien eerst beginnen met een vraagje: wat is jullie top 3 van tempels die je zeker niet mag missen?

Wij zullen op onze rondreis Thailand/Cambodja 1 week in Siem reap zijn 21/04 tot 28/04

Ik ben met een plaatselijk agentschap alvast enkele uitstapjes naar andere plaatsen aan het regelen.
Dit is een korte samenvatting van wat we waarschijnlijk gaan doen:

** Between April 21-28, 2014: Visit Beng Mealea temple, Cruising to Kampong Khleang countryside plus cooking lesson with a local family

** Between April 21-28, 2014: BANTEAY SREY TEMPLE, KBAL SPEAN, ANGKOR CENTER FOR THE CONSERVATION OF BIODIVERSITY AND BANTEAY SAMRE AT THE END OF THE DAY

** Between April 21-28, 2014(Overnight) :: Long drive to Preah Vihear Province, Visit Koh Ker temple, visit community project in Tbeng Mean Chey called WEAVES CAMBODIA (Fine handwoven Silk) and visit Preah Vihear temple

Deze uitstapjes nemen echter 4 dagen van onze week in beslag en we houden dus nog 2 volle dagen over voor de resterende tempels.
Welke moeten we zeker nog doen? Ik dacht aan Angkor Wat, Ta Prhom en Bayon?
We combineren graag natuur en cultuur op onze reizen en tijdens de uitstapjes is dat wel telkens mooi gecombineerd. Ik begin alleen een beetje bang te krijgen dat we een overkill aan tempels gaan doen?

Is er iemand trouwens al eens naar Preah Vihear geweest? is het de reis waard?

Graag jullie mening en tips :chin:

Hoi,

ik zou het niet vooraf zo dicht timmeren, want dan kun je niet meer inspelen op het weer en is het bovendien niet nodig.

Welke tempels je moet gaan bekijken is persoonlijk, maar Angkor Wat, Ta Prohm en de Bayon tempel (is binnen de muren van Angkor Thom) zijn met de tuk tuk makkelijk op een dag te doen. Ze liggen dicht bij mekaar. Banteay Srei is wel een 45 tot 60 minuten met de tuk tuk vanuit Siem Reap, maar het is een mooie rit langs dorpjes, tempels en stukjes natuur. Op de weg ligt ook Pre Rup, dus kun je die mooi combineren. Op de weg terug zou je bijvoorbeeld aan de achterzijde van Angkor Wat naar binnen kunnen gaan en met de tuk tuk driver afspreken dat hij jullie aan de voorzijde weer opwacht. Je loopt dan tussen de bomen door en ziet de tempel in de verte opdoemen. Zeer mooi en weinig toeristen!

idd met drie dagen pas kun je alle tempels zien. In 1 dag met tuk tuk zijn alle wat verder gelegen tempels te bereiken.
Dan heb je twee dagen voor alle tempels binnen de muren en dat is ruim voldoende.
Omdat de pas een week geldig is kun je je dagen spreiden.

grtz Q

Ik had ook een pas van een week. Behalve tempels heb ik ook het mijnenmuseum bezocht, én ik heb een kookcursus gedaan. Ik zou 3 dagen te kort gevonden hebben.

Mijn persoonlijke top 5 staat op m’n website:
IkReis - Siem Reap.

Oh nog vergeten … alles is heel simpel binnen siem reap zelf te plannen. Bijna alle hotels en guesthouses hebben eigen tuktuk diensten.
Een dag tuktuk kost $15,- Wij hebben ook alles zonder gids gedaan wat ons een enorme vrijheid gaf om alle tempels net zo lang te bezoeken als wij van plan waren.
Het is echt een enorm terrein dus je moet een beetje je eigen plan kunnen maken wat dat betreft. Dan heb je ook de optie om alle kleine complexen me te nemen die een dagtour nog wel eens wil overslaan maar die ook prachtig zijn. En ga je een hele dag neem dan wat lekker eten mee of iets voor een picknick of zo. Het eten in het park is niet fantastisch op de meeste plaatsen en dan druk ik mij voorzichtig uit. En ergens wat eten aan de rand van het water omgeven door schitterende tempels heeft wel wat

grtz Q

Je kunt je inderdaad afvragen of je zo´n plaatselijk agentschap wel voor elke dag nodig hebt. Wanneer je ruim in budget zit en alles geregeld wil hebben, dan okay, maar anders kun je heel veel zelf regelen met behulp van locals die dat voor VEEL minder geld doen.
Je gaat in april, dat is de heetste maand in Cambodja, wees daar op voorbereid.

Wat eten in de tempelgebieden betreft. Net ten noorden van Srah Srang is een rijtje goede restaurants, tegenover Angkor Wat idem dito. Prima eten. Ook bij Roluos zit een prima restaurant (wel een beetje duur) naast de Nationale weg met hangmatten voor een dutje. Voor lunch hoef je niet naar Siem Reap terug. Voor eten in Siem Reap zelf raad ik kleinere door locals gerunde restaurants aan en niet de dure door buitenlanders uitgebate lawaaierige tenten rond pub street.

In het centrale tempelgebied zijn aanraders: Bayon en dan binnendoor lopend naar Elephant en Lepper King Terrace. Ta Prohm is populair en kan erg/te druk zijn, een goed alternatief is Preah-Khan. Angkor Wat zelf zou ik voor sunrise en/of sunset bewaren. De populaire hoge tempels zoals Bakeng en Pre Rup kunnen voor sunset erg druk zijn en je moet er soms al om 16u zijn, terwijl dat net de tijd is voor mooi fotolicht bij Angkor Wat e.a. Minder bekende tempels zijn vaak heerlijk rustig.

Maar dat weet iedere tuk tuk chauffeur, die je inderdaad keurig voor $15 per dag in het centrale tempelgebied rondrijdt. I.m.o. een betere optie dan zelf per fiets. Je kunt hem ieder moment vragen om te stoppen voor foto´s onderweg, bij voorbeeld voor de toegangspoorten. Bij weinig klandizie kun je ook wel voor minder een tuk tuk krijgen. Ze smeken je soms ´s avonds om de volgende dag met hun mee te gaan. Geen klant, is geen inkomen.
Voor tempels iets verder weg, vragen ze $5 of $10 extra. Denk dan aan Banteay Srey.
Daarnaast betaal je uiteraard voor een toegangspas: $20 voor 1 dag, $40 voor 3 dagen, $60 voor een week.
Sommige tuk tuk chauffeurs hebben ook een auto, of die huren ze.

Voor geschiedenis is het National Angkor museum een aanrader. Met $12 entree wel duur, maar met airco en veel uitleg over symboliek en een prachtige video over de geschiedenis van de Angkor Wat tempel.

Andere aanraders: het Phare curcus (achter het museum) en huur een fiets (per dag $1 inclusief een flesje water) en fiets bij voorbeeld een eind langs de Siem Reap rivier door buitengebieden en dorpen. Zo zie je pas echt iets van het land. ´s Avonds over de nieuwe night market struinen en vergeet de Old Market niet!

Wat de aangeboden programma´s betreft.

** Vraag of ze Beng Mealea kunnen combineren met Phnom Kulen. Dan kun je even afkoelen in de watervallen.
Kampong Khleang is een groot drijvend vissersdorp (Vietnamezen). Ik zou persoonlijk Kampong Phluk kiezen. Let op dat je per boot niet meer dan $20 betaalt. Eind april is het waterpeil wel erg laag, dat maakt een bezoek aan het meer veel minder interessant en de boten hebben ook moeite om er door te komen. Mocht je iets voor de school/kinderen van zo’n dorp willen doen, houd er dan rekening mee dat er veel zijn…
Beng Mealea en Kampong Phluk zijn per tuk tuk bereikbaar. Heb je geen auto voor nodig.

** in het tweede programma staat KBAL SPEAN. Vraag vooraf of er nog wel water staat. Want april is het einde van het droge seizoen.

** het derde programma is volgens mij 2 dagen (overnight) en een flinke rit. Dat gaat je waarschijnlijk meer dan $100 kosten en moet met een auto. Preah Vihear en Koh Ker zijn zeker de moeite waard! Zorg dat je vooraf een plattegrondje van Koh Ker van internet plukt. Ter plekke zijn wel jonge mensen die je rond willen leiden, tenzij je graag een gids meeneemt ($25 per dag). Ook van andere tempelgebieden zijn online genoeg kaartjes te vinden.

Last but not least: nooit van kinderen kopen (gedwongen kinderarbeid).

Johan

1 like

bedankt iedereen, dit zijn allemaal zeer bruikbare tips.

We hebben de 2daagse trip met overnachting al geschrapt, zodat we meer tijd hebben.
Ik ga die 2 dagtrips toch nog eens herbekijken met jouw tips johan. Heel erg bedankt!

Phnom Kulen, is dat ook te doen per Tuktuk?

En als er nog mensen met tips zijn, altijd welkom!!

Ik heb een fietstocht gedaan naar het platteland in de omgeving van Siem Reap, kan ik echt aanbevelen, het Cambodjaanse leven komt je dan echt voorbij. Ik heb het toen geboekt bij het Lotus Lodge waar ik toen verbleef. Maar er zijn ook andere aanbieders.

Ik ben bang dat de weg naar Kulen te steil is voor een tuk tuk. Ik was daar met een auto en kan me geen tuk tuk herinneren. Kan wel met alleen een motorbike. Je hebt er een liggende Boeddha (schoenen uit) en een paar stenen waar met de nodige fantasie dieren in te herkennen zijn. Open bamboehutjes waar je op kunt lunchen (meenemen) en luieren. De bovenste waterval is een soort douche en niet zo hoog. De waterval daaronder maakt meer indruk, over grote stenen klauteren en in het water plonsen (deed me een beetje aan Australië denken). Ik vond het een mooi uitstapje, maar was met twee van mijn lokale vriendinnen, dat helpt…
Entree voor Phnom Kulen is $20 pp omdat het in een park ligt. En een auto huren voor een dag gaat al snel $60 kosten. (De dollars gaan soms snel…) Op de terugweg nog een keer bij Bantaey Srey gekeken en sunset bij Pre Rup, die liggen op de route, maar daar heb je wel de tempelpas voor nodig.

Overigens, wanneer je het geld er voor hebt, dan is een dagtrip naar Koh Ker wel iets bijzonders, want daar komen niet veel buitenlanders.

Johan