planning reisje

hallo, wij zijn van plan om eind september naar cambodja te gaan. we zouden vliegen op bangkok en dan eerst paar dagen daar verblijven. dan willen we graag naar cambodja. zouden graag de boottocht doen van siem reap naar battambang. ook siem reap enkele dagen (hoeveel best?) en zouden ook graag PP zien. verder willen we ook enkele dagen strand met leuke resto’s en bars om uit te rusten. doen we dit best in cambodia of beter terug naar thailand (we keren toch terug vanuit bangkok). en wat moeten we zeker doen in cambodja? eventueel niet toeristische aanraders? vervoer?
graag jullie tips!
we hebben in het totaal kleine 3 weken.

Hoi Sofie,
Ben net terug van een reis van 5 maanden waarbij ik 2 maanden in Cambodja ben geweest. Het is zeker een aanrader. Je kan vanuit Bangkok met de bus naar Siem reap en dan door naar Battambang. Kost wel wat meer tijd en geld dan als je met de bus gaat maar het schijnt erg mooi te zijn. Wij hebben het overgeslagen. Koh Tonsay (rabbit island) is een aanrader daar kan je vanuit kep naar toe. Maar er zijn niet echt leuke barretjes maar je kan er wel lekker tot rust komen. En Kampot is ook een leuk plaatsje met nog oude franse huizen en de omgeving is ook mooi. We hebben toen geslapen bij Bodhi villa, echt een lekker plekje aan de rivier. Brommertje huren en de omgeving verkennen! Verder is het denk ik wel heel leuk om te kijken hoe de mensen op het platteland leven. Wij hebben 5 weken vrijwilligerswerk gedaan in de buurt van Siem reap, het was echt super op het platteland. Twee dagen is meer dan genoeg voor de Angkor Wat tempels. 3-4 dagen is wel genoeg voor Siem Reap. En Phom Penh denk ik ook zoiets. Het ligt eraan wat je allemaal wil gaan doen natuurlijk?
Er zijn genoeg busmaatschappijen door heel Cambodja heen waar je vaak de dag van te voren of dezelfde dag nog een bus kan regelen. Wij zijn regelmatig met Phnom Penh Sorya gegaan. Geen problemen mee gehad. En de tuktuk’s staan op iedere hoek van de straat!
Het bamboetreintje bij Battambang is wel toeristisch (waar onze voorkeur eigenlijk ook niet naar uit gaat) maar het is wel een leuke ervaring! Een kookles is ook zeker leuk om te doen, als je daar tenminste van houdt. Wij hebben dit gedaan in Battambang bij Smokin 'Pot.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.
groetjes

superbedankt voor de info! die kookles zie ik volledig zitten.ik had gedacht om misschien vanuit PP naar Koh Kong te gaan, lijkt daar super die mangroves en jungle. is dit een dag reizen, of is dit maar enkele uurtjes of zo? kan niet zo goed inschatten hoe de reistijden zijn en daardoor is het ook wat moeilijk plannen. hoelang het bv is van siem reap naar PP. ik heb al gelezen dat de boot van battambang naar siem reap ongeveer 8 uur is.
voorlopig is het plan: bangkok-battambang-siem reap-PP-Koh kong of kep en dan weer naar PP om van daaruit dan naar bangkok te vliegen.

Wij hebben niet langer dan 6 a 7 uur in de bus gezeten in Cambodja vergeleken met de afstanden in Vietnam is het niks eigenlijk. De boottocht duurt wat langer dan de bus van siem reap naar battambang maar het schijnt wel de moeite waard te zijn dus als je de tijd hebt zal ik lekker met de boot gaan! Koh kong zelf stelt niks voor, dus daarvoor hoef je daar niet naar toe te gaan. Wij zijn daar heen gegaan voor een jungletrekking. Erg gaaf was het en we hebben 1 nacht geslapen in de jungle. De mangroven schijnen ook erg mooi te zijn! Het is dus enkele uurtjes rijden en dan zou je de volgende dag een tourtje kunnen doen en dan de volgende dag weer door. Je zou dan ook vanuit daar naar Bangkok terug kunnen reizen. Of heb je de vliegticket al geboekt vanaf PP?

1 like

daarom willen we dus naar koh kong. we gaan voor de rest low budget reizen, maar dit ziet er zo cool uit!

Hallo Sophie,
Wij zijn net een week terug van Cambodja en Laos. In Siem Reap zijn wij 5 dagen gebleven. Twee dagen Anghor Wat zou voor mij ook genoeg geweest zijn. je moest echter kaartjes kopen voor 1 of voor 3 dagen. Wij hadden een hele goede tuktukdriver die goed Engels sprak. Hij liet ook veel van het platteland zien, we mochten het huis e.d. van zijn schoonmoeder zien, verder veel uitleg over alles wat groeit en bloeit. zijn email is : [EMAIL=“amsedavuth@Yahoo.com”]amsedavuth@Yahoo.com mobile (855)89599562/90338266 (15 euro per dag voor in ons geval 2 personen)
Verder hebben we 2 dagen een fiets gehuurd en zijn langs de linker oever van de rivier gaan fietsen. Geweldige ervaring en erg vriendelijke mensen. wij zijn met de bus naar Battambang gegaan. we hebben mensen gesproken die met de boot waren gegaan. de één vond het prachtig, de ander vond het gaan vervelen. kosten ongeveer 25 euro. de bamboetrein is toch leuk, aan het eindpunt een klein steenfabriekje waar een schattig meisje van 10 jaar perfekte uitleg gaf in het Engels. ze vroeg nergens om maar toen wij haar iets gaven, zei ze dat dat voor de Engelse les was, die ze 's middags volgde.hier hadden we 1 dag een tuktukdriver gehuurd, die ons veel van de omgeving heeft laten zien. (15 euro) Phom Penh vonden wij ook heel interessant. Leuke boulevard en volop bezienswaardigheden. hier hebben we alle vervoer met de tuktuk gedaan. Mail gerust mocht je nog vragen hebben en als je in Siem Reap gebruik maakt van Davuth doe hem dan de groeten van Cees en Wilma.

1 like