Eind februari ben ik in Chiang Mai en voor ik vanaf Bangkok weer naar huis vertrek, wil ik naar Koh Chang. Ik heb nog een dag of 5 ‘over’ en nu wil ik deze dagen in Cambodja doorbrengen. Ik weet dat het weinig tijd is, maar ik ben aan het kijken of het toch haalbaar is en hier heb ik jullie hulp bij nodig. Eigenlijk zou ik naar Laos gaan, maar vanwege het tijdgesbrek heb ik dit laten schieten. Ik zou hier de boottocht over de Mekong maken naar Luang Prabang. Juist deze boottocht leek me super mooi. Wat ik dus ook graag in Cambodja wil, is reizen per bootje. Verder hou ik van gezellige straatjes, marktjes en wil ik uiteraard de tempels zien bij Siem Reap.
Ik vlieg van Bangkok naar Phom Penh. Wat is er precies in Phom Penh te zien, behalve het paleis en de gevangenis? Wat heeft deze stad meer te bieden? Is er 's avonds ook iets te doen?
Ik zou graag per boot van Phom Penh naar Siem Reap gaan. Ik heb het eea gelezen en volgens mij is dit mogelijk, klopt dit? Kan iemand mij vertellen of dit een mooie tocht is waarbij je veel vd omgeving ziet en hoe lang deze tocht duurt?
Wat heeft Siem Reap te bieden, behalve de tempels? Is dit een leuke plaats om te verblijven?
Ik heb ook gelezen dat er een mooie boottocht is van Siem Reap naar Battambang, klopt dit? En hoe lang duurt deze toch? Is dit zo mooi als ik op internet lees?
Vervolgens wil ik dan van Battambang naar Trat reizen. Ik heb hier veel over gelezen en lees dat er 2 grensovergangen zijn (Poipet en Pailin) en dat je over deze tocht een hele dag ongeveer doet (naar Trat). Klopt dit; is dit haalbaar in 1 dag?
Een hoop vragen dus en ik hoop dat iemand me kan helpen om in deze korte tijd toch wat van Cambodja te zien en dan met name de Mekong en leuke marktjes en de tempels. Alle tips zijn welkom!!
let wel dat je 5 dagen hebt, dus kan dat je aantal bestemmingen beperken. Als je een beetje een liefhebber van tempels en historie bent, zal je wellicht meer dan 1 dag in Angkor willen zijn.
Ik wil je er eerst op wijzen dat de reistijden op sommige trajecten niet meer op de oude stand zijn i.v.m. de verbeterde wegen. Siem Reap - Poipet kun je verkorten met minimaal 1 uur. De weg is al een tijdje klaar en gewoon goed. Battambang - Trat is volgens mij nog op de oude manier.
Phnom Penh heeft natuurlijk het paleis, het nationaal museum, de Tuol Sleng gevangenis, de gezellige Sisowath Quay boulevard in het centrum, de Russische markt, The Killing Fields en de vele fotogenieke straatjes als je vanaf de waterkant de stad inloopt. De minst toeristische straatjes moet je natuurlijk wat verder zoeken. Mij tip is ook, gewoon lekker te voet de stad verkennen.
Siem Reap is een aangemane plaats, maar heeft zelf bijna geen echte toeristische high lights. Stappen kun je er goed en veilig in het centrum. Je kunt vanuit Siem Reap niet alleen naar Angkor, maar ook naar bijvoorbeeld de Floating Village en een trip naar het platteland kan ik je aanraden. Ga eventueel op de fiets, maar denk aan de temperaturen
De bootverbinding tussen Phnom Penh en Siem Reap is een optie, maar buite het begin en het einde ervan zit je, vaak als een sardientje in een blik, op hoge snelheid naar een grote watermassa te kijken. Neem liever de bus, want is comfortabeler en ook nog eens goedkoper. Bij Siem Reap en in Phnom Penh heb je meer mogelijkheden om boottochten te maken. Ga dan voor de optie Siem Reap - Battambang, want dan zie je meer. Dan heb je ij Battambang ook nog de vergelijkbare Floating Village achtige beelden.
Markten zijn er in Cambodja in overvloed, maar die op het platteland zijn m.i. de leukste. Is natuurlijk ieders zijn smaak.
Dag 1: aankomst PP
Dag 2: bus PP naar SR (gaan deze bussen meerdere malen per dag, of…?)
Dag 3: Angkor Wat
Dag 4: omgeving SR / Angkor Wat
Dag 5: boot SR - Battambang (hoelang duurt deze boottocht ongeveer en gaan deze ook meerdere malen per dag?)
Dag 6: Battambang - Trat
Weet iemand of het haalbaar is om Dag 6 te reizen naar Trat en dan diezelfde dag nog de ferry naar Koh Chang te nemen?
Ik weet dat ik dan sowieso weinig van PP zie, maar wat ik heb gelezen heeft mijn voorkeur SR. Liefst allebei natuurlijk, maar dat is vanwege de tijd niet mogelijk. Zie ik zo toch een klein beetje Cambodja?
Ik hoor graag jullie reacties / tips: alles is welkom!! (ook bijv. hostels / guesthouses of wat dan ook)
je schema is wel te doen, maar houd er rekening dat het Cambodja is en je het beter niet te krap kunt plannen. Ik weet niet precies je laatste punt (Battambang - Trat), omdat ik met die combi geen ervaring heb.
Guesthouse in Phnom Penh nemen wij altijd Bright Lotus 1, tegenover het nationaal museum.
In Siem Reap kan ik je Guesthouse Baca Villa aanraden. Deze heeft ook tours om o.a. naar het platteland te gaan.
Dag 5: boot SR - Battambang (hoelang duurt deze boottocht ongeveer en gaan deze ook meerdere malen per dag?)
Ik heb vorige week deze boottocht gemaakt van Battambang naar Siem Reap. De tocht duurt in deze tijd van het jaar 8uur met daarin een tussenstop waarbij er gelegenheid is om wat te eten, de boot gaat één keer per dag.
Het is een mooie tocht onderweg zie je paalwoningen, drijvende woningen(dorpen), veel vogels en andere mooie natuur.
Ik Battambang verbleef ik trouwens in Hotel Royal, staat ook in de lonely planet, leuk hotel met sympathieke eigenaar.