Van Peru of Bolivia naar Buenos Aires... Hoe???

Beste allemaal,

Ik ben mijn reis door Zuid Amerika aan het plannen maar kan er maar niet uitkomen hoe je het beste van Peru of Bolvia naar Buenos Aires kan gaan.
Ja, vliegen… Maar dat is onwijs duur en je bent in de meeste gevallen ook nog eens heel lang onderweg vanwege de tussenstops/overstappen.

Tips, anyone???

Groetjes,
Nathalie

Hallo Nathalie,

Ik denk dat om van Bolivia naar Buenos Aires te reizen dit de meest logische route is:

1. Van Villazon aan de boliviaanse/argentijnse grens naar Salta.
  2. en vanaf Salta rechtstreeks naar Buenos Aires, wat wel een lange rit is van meer dan 20 uren.

Ja, gewoon met bussen. In een reisgids zoals Lonely Planet of Rough Guide vind je info. Kijk bijvoorbeeld eens in de Lonely Planet South America (bijvoorbeeld in de bibliotheek).
Let op dat Argentinië flink duurder is.

In Bolivia en Peru kun je op enkele trajecten de trein pakken, maar dat vervoer is, hoewel romantisch, heel langzaam en onzeker. Dus de bus!!!.Vanaf Santa Cruz in Bolivia via de grens bij Yacuiba of vanaf Sucre/Potosi via Villazon naar Salta. Schitterende stad! Bezoek dan ook San Salvador de Jujuy en Tucuman. Dit is het oudste cultuurgebied in Argentinie. Vanaf al die plaatsen bestaan busdiensten naar Buenos Aires. De bussen zijn wat duurder dan je in Bolivia gewend zult zijn, maar van uitstekende kwaliteit. Vanuit Salta kan ik je ook de tren das nuvens aanraden, een treinrit naar de wolken, richting Chileense grens. Sinds kort weer geopend, wel voornamelijk door toeristen gebruikt. Een van de mooiste natuurgebieden van Argentinie, naar mijn mening. Veel plezier. Martin

Thanks voor jullie reacties, wordt erg gewaardeerd!
Inmiddels heb ik een redelijk betaalbare rechtstreekse vlucht gevonden vanaf Santa Cruz,
maar nu ik dit lees ga ik toch even verder uitzoeken voor ik die vlucht boek.

Denken julie trouwens dat een week of 5 (a 6) genoeg is om Peru en Bolivia te exploren en dan op tijd aan te komen in Santa Cruz voor een vlucht (of busrit)?

Groetjes,
Nathalie

OP zich kan dat wel. Hangt er vanaf hoe intensief je alles wilt doen en bekijken. Je zult wel keuzes moeten maken, maar dat geldt voor alles in het leven. Houd er inieder geval rekening mee dat de wegen, zeker in Bolivia, slecht en bergachtig zijn en dat er nogal wat plaatselijke onrust bestaat onder de Indianen, die regelmatig wegen enkele dagen blokkeren. Tussen LaPaz en Puno is me dat al enkele keren overkomen.

6 weken moet wel lukken, 5 is echt weinig. Ook met 6 zul je al moeten haasten en keuzes maken.
Inderdaad doen bussen er lang over vanwege bergen en soms slechte wegen (zoek de reistijden maar eens op in Lonely Planet).
Je wilt niet om de dag een rit van meer dan 6 uren moeten doen! Althans ik word dan helemaal gek.

Vergeet ook niet dat de Salar-tour al uit veel jeep-zitten bestaat.

Dus of minder plekken per land bezoeken dan je misschien zou willen, of langer weggaan.
Waarom wil je eigenlijk naar Buenos Aires op deze reis?