Route Buenos Aires, Bolivia en Peru

Hallo Allemaal,

Ik ben Anke, 22 jaar oud en volgend jaar April-Mei ga ik samen met een vriendin aan ons avontuur in Zuid Amerika beginnen.

We willen graag beginnen in Buenos Aires, daar 1 a 2 weken Spaans leren en dan zes weken doortrekken naar Bolivia en eindigen in Lima. Daar willen we graag een binnenlandse vlucht nemen terug naar Buenos Aires om op Buenos Aires weer terug te vliegen naar Nederland (aangezien een retourvlucht goedkoper is dan twee losse tickets).

Hebben jullie tips voor een route voor zes weken deze drie landen? Tips over waar we goedkoopste tickets kunnen kopen, nou ja eigenlijk alle tips zijn welkom :)!

Groetjes, Anke

Hoi Anke,

Om te beginnen kun je prima vanaf Lima terugvliegen. Je moet uiteraard geen 2 losse enkele reizen boeken. Bij je zoekopdracht kun je een andere terugvlieg locatie kiezen. Dat is in totaal iets duurder dan een retourticket naar/van één bestemming, maar uiteindelijk veel goedkoper dan wat je nu van plan bent (vliegen van Lima naar BA kan wel 400 dollar kosten schat ik), en handiger uiteraard.

Het vinden van de goedkoopste ticket is een beetje zoeken op verschillende sites. Als je wat gevonden hebt kun je altijd nog checken of direct boeken bij de luchtvaartmaatschappij (waarschijnlijk Iberia of KLM) nog goedkoper is. Tot 2 maanden met flexibele data zal je op z’n goedkoopst zo rond de 1000, 1100 euro uitkomen voor Amsterdam - BA, Lima Amsterdam, vermoed ik.

Qua route heb je uiteraard vele opties, tijd zal de grootste beperking zijn. Hier een idee voor een globale route, waar je wel zo’n beetje de grootste high lights passeert, succes gegarandeerd:

BA - Iguazu - Salta - Tupiza - Uyuni - Potosi - Sucre - La Paz - Rurrenabaque (Amazone) - La Paz - Copacabana - Puno - Cusco - Arequipa - Nazca - Huacachina - Pisco - Lima.

Je zou ook via Brazilië naar Bolivia kunnen reizen (Iguazu, Bonito, Pantanal, Corumba, Santa Cruz), maar daar spreken ze geen Spaans (en je wilt natuurlijk je pas geleerde Spaans in de praktijk brengen!). Iguazu (hele mooie watervallen) kun je ook overslaan, om tijd te besparen, het ligt een beetje uit de route.

Ik zou niet te lang in Argentinië blijven, aangezien jullie al 2 weken in BA zit en er in Bolivia en Peru erg veel moois is te zien. Steden als La Paz en Cusco vormen een goede uitvalsbasis om tripjes vanuit te ondernemen, voor beide steden kun je wel een dag of 5 rekenen, voordat je er weer vertrekt.

Als je vragen hebt hoor ik het wel, succes met de voorbereidingen!

Hooi Sander,

Bedankt voor je reactie! Klinkt allemaal super leuk, nu al die route van jou! Heb ook al een beetje research gedaan en zitten echt mooie plekken tussen. We gaan morgen weer op ticketjacht! Als we nu zoeken op tickets met lima weer terugvliegen komen we erg duur uit (ongeveer 1400 euro) maar wat jij zegt dat binnenlandse vluchten ook niet al te goedkoop zijn daar misschien wel de moeite waard is omdat de gaan betalen, ook qua tijd gezien. Als ik nog of weer vragen hebt zal ik je zeker weer contacten!

Hoi Anke, ik zou even kijken op de site van KLM: 1 april: Amsterdam - Buenos Aires, en 31 mei, Lima - Amsterdam = 1160 euro. Van Antwerpen centraal station is het 1075 euro, maar dan moet je wel inchecken in Antwerpen voor de Thalys, en dan ga je uiteindelijke ook via Amsterdam. Succes!

Super bedankt! Ik heb vanavond met het vriendinnetje afgesproken en ga er zeker naar kijken!!!

Hee Sander
Wilde je even bedanken voor de tip, we hebben net onze tickets geboekt!

Super!! Geniet van de voorpret, wordt een onvergetelijke ervaring!

Wat een heerlijke plannen! Ik hoop dat 2 weken genoeg is om wat Spaans te leren, zelf heb ik meestal wel 3-4 weken nodig voordat ik echt een beetje de basics vat, en een beetje kan babbelen in een nieuwe taal. Misschien helpt het om nu alvast veel Spaanstalige films te kijken en met de ondertiteling mee te luisteren of je woorden herkent.
Neem ook woordenboekjes mee (eventueel van die heeeeele kleine Liliput-woordenboekjes als je ze kunt vinden), om in de weken daarna nog steeds veel woorden te kunnen opzoeken. Of als je een smartphone of laptop hebt en je hebt wifi, dan kun je ook de Google vertaal-app gebruiken, die kent ook behoorlijk veel woorden. Ik schrijf dan meestal gedurende de dag allerlei woorden in een schriftje die ik wil weten, en 's avonds zoek ik ze allemaal op en ga ik een beetje woordjes stampen… en proberen de volgende dag meteen te gebruiken.
Een klein grammaticaboekje met in ieder geval de vervoegingen van onregelmatige werkwoorden, helpt ook enorm. Wellicht krijg je dat mee bij je schooltje in Buenos Aires of kun je daar iets zoeken in een winkel.
Het helpt natuurlijk wel als jullie niet teveel aan elkaar klitten en zoveel mogelijk met Spaanstaligen omgaan!!

Ik ben het eens met Sander. Meer tijd doorbrengen in Bolivia en Peru, ook gezien de beperkte tijd. Het wordt best haasten, vrees ik.
In Bolivia zeker de Salar de Uyuni niet overslaan, waarschijnlijk gaan er wel tours vanuit Tupiza over die vlaktes en die eindigen in Uyuni.

Ik vond het dorp Sorata bij La Paz in de buurt ook erg leuk en ik lees op internet dat het nog steeds niet zo toeristisch is. Een mooi kolioniaal dorp in groene omgeving, relaxte sfeer, mooi startpunt voor korte en lange wandelingen, eventueel zelfs naar een gletsjer. Ik weet niet of jullie er tijd voor gaan hebben…

Wat betreft jungle tours zou je moeten bedenken of je dat wilt inpassen. Bolivia is wel het goedkoopste land op het continent daarvoor, maar je moet dan waarschijnlijk wel aan de malariapillen. En je moet niet verwachten dat je enorm veel dieren te zien krijgt. Het gaat vooral om de beleving van in zo’n immens regenwoud zitten, met bomen die altijd de zon tegenhouden, klam heet klimaat, overal gekke geluiden om je heen… en met wat geluk zie je af en toe een macaw, ara, kaaiman, otter, piranha (als je er specifiek naar gaat vissen), misschien een rivierdolfijntje (heb ik nooit gezien), grote spin, termieten… maar ik heb er nooit een aap of katachtige gezien ofzo.

Voor wat betreft Titicacameer zou ik kiezen: óf Copacabana (supertoeristisch) en de eilanden in de Boliviaanse helft (wel mooi), óf Puno (als basis, verder is dat maar een grauw stadje) en de eilanden in de Peruaanse helft (toeristisch, maar ook heel uniek… drijvende rieten eilanden! en je kunt overnachten op Amantaní of Taquile bij mensen thuis). Beide kanten van het Titicacameer echt bezoeken wordt denk ik teveel.

Bij Arequipa in de buurt ligt de Colca Canyon, die ik wel echt de moeite waard vind. Met wat geluk zie je daar megagrote condors opstijgen 's ochtends, ze zijn net zweefvliegtuigjes die voorbij zoeven met hun 3 meter vleugelspanwijdte. En meestal krijg je dan ook de kans om te zwemmen in de natuurlijke hot spring in de vorm van een zwembad, met heet mineraalwater uit de bergen, in Chivay. Er gaan tweedaagse tourtjes vanuit Arequipa of je kunt er zelfstandig heen reizen met openbaar vervoer.

Nazca zou ik alleen doen als je er genoeg tijd voor hebt. De meningen zijn erg verdeeld. De een vindt het mooi, de ander wordt alleen maar kotsmisselijk in dat vliegtuigje dat met bochtjes over die lijnen heen vliegt. Gezien jullie krappe tijd zou ik het overslaan.

De Ballestas eilanden vol zeeleeuwen bij Pisco / Paracas zijn wel leuk en kosten een dagdeel.

Lima valt de meeste mensen tegen, zelf vind ik het een leuke stad, maar het is niet voor de vluchtige bezoeker. Ik raad aan om het alleen te gebruiken voor jullie terugvlucht. Arequipa bijvoorbeeld is wel een veel mooiere, makkelijkere stad met veel te zien, je kunt dan beter daar wat meer tijd hebben. Het Santa Catalina klooster is net een mooi kleurrijk dorp binnen de stad.

Het historisch centrum van Lima vind ik zelf de leukste wijk, mocht je toch een hotelovernachting willen doen en nog wat zien. Hotel España is bijvoorbeeld leuk en ligt vlakbij de San Francisco kathedraal die het bezoeken waard is, en sla dan ook San Pedro kerk niet over (vol goud), en het hoofdpostkantoor (prachtige koloniaal gebouw).

Cuzco is een erg leuke (weliswaar toeristische) stad waar veel te zien is in de stad zelf en omgeving, en Machu Picchu ligt daar in de buurt. Voor Machu Picchu moet je tegenwoordig van tevoren een entreebewijs hebben.
Veel mensen lopen erheen via de 4-daagse hiking tocht over de Inca Trail, die zit vaak al maanden van tevoren volgeboekt. Er zijn ook andere trails, bv. Salkantay, Lares, Inca Jungle Trail.
Maar je kunt ook met de trein naar Machu Picchu, is wel een dure grap.
Zelf ben ik na 2x reizen door Peru, nog steeds niet bij Machu Picchu geweest en heb er geen spijt van. :slight_smile: Had gewoon teveel andere interessante dingen te doen en mensen te zien.

Mocht je toch in Cuzco belanden, dan kan ik van harte het Niños Hotel aanraden, gerund door de Nederlandse Jolanda die daar nu al meer dan 15 jaar woont. Hun opbrengsten gaan naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen in Cuzco en omgeving. Lees er alles over op hun website. Ze zijn ook altijd erg blij met kinder-ondergoed, schoentjes, en kleertjes, dus eventueel kun je die daar op de markt kopen (marktkoopvrouwen ook blij!) en dan doneren, of gewoon daar verblijven en zo het doel steunen. Of eventueel donateur worden voor 5 euro per maand ofzo.
Ik ben dus tijdens beide reizen langs geweest bij Jolanda, en heb met eigen ogen gezien wat voor fantastisch werk zij en inmiddels ook haar team van 80 Peruanen verzetten.
M’n foto’s vind je via m’n website (Peru, Bolivia 1998 en Peru 2006).

Je had het trouwens over een ‘binnenlandse vlucht’ van Lima naar Buenos Aires, maar dat is natuurlijk geen binnenlandse vlucht. Gelukkig hebben jullie die nu niet nodig, want die internationale vlucht zou erg duur zijn geweest (ik denk zo’n 500 euro). Vliegen de grens over is erg duur in Zuid-Amerika. Binnen een land vliegen kan nog wel betaalbaar zijn, maar verwacht geen Easyjet-prijzen (geen 29 euro ofzo).
Wat veel mensen wel doen is dat ze van Cuzco naar Lima vliegen, ik geloof dat je voor 80-150 euro ofzo wel een enkeltje hebt.

Veel plezier met alle voorbereidingen!