We lezen veel op internet om vanaf Pangandaran via Yogyakarta naar Borobudur te gaan. Is het ook mogelijk/handig/slim om rechtstreeks vanaf Pangandaran naar Borobodur te gaan? We wilden eigenlijk alleen naar Yogyakarta gaan, om vanaf daar een trip te boeken naar Borobudur. Maar dan reizen we eigenlijk een klein stukje dubbel, wat we dus willen vermijden.
We hadden eigenlijk maar 1 dag in Yogya, en die was dan om vanuit daar naar Borobudur te gaan. Overtuig ons eens om daar eventueel langer te blijven ;)?
Iemand trouwens die weet of mijn 1e vraag gewoon mogelijk is?
In Yogyakarta zijn veel travelagents die dagtochten en vervoer organiseren naar de Borobudur. Andersom is dat veel minder. De afstand van Yogyakarta naar de Borobudur is zo’n 75 km dus zo heel veel dubbel leg je dan niet af. Als je toch eerst naar de Borobudur wil dan kan je zoals Fellow al opmerkte het beste via Wonosobo. Kan je meteen het Dieng Plateau bezoeken.
1 Dag Yogyakarta? Ik zou voor Yogyakarta en omgeving minimaal 3 tot 5 dagen uittrekken (zoals Cecilia al opmerkte: het is een van de leukste steden van Java). Op onze website kan je vinden wat er allemaal te zien en te doen is. Ook kan je veel foto’s op onze facebook pagina vinden.
Als je in Pangandaran een minibus huurt kan je naar de Borobudur en daar overnachten ,maar je bent gauw 5-6 uur onderweg.
Het is echter niet een logische keuze ,want veel mensen reizen van Pangandaran via Wonosobo (Dieng Plateau) naar Borobudur en zo verder naar Yogya of van Pangandaran naar Yogya en blijven daar een aantal dagen. Een van deze dagen in Yogya bezoeken ze dan de Borobudur.
Yogya zou ik zeker langer bezoeken ,want is het culturele centrum van Java en ook een hele leuke stad met een ontspannen sfeer.
Wij hebben in drie dagen zowel yogja, Prambandaran en de Borobodur gedaan. Als je een overnachting doet in Yogja zou ik zeker overwegen om in de avond naar het openlucht theater te gaan voor een dansvoorstelling. Ook een optie is om op zondagochtend om 11.00 uur een dans bij te wonen in het paleis van de sultan. Mooiere dames in klederdrachten hebben wij in de hele wereld nog niet gezien. in een woord fantastisch. Als je daar bent laat je dan niet verleiden om met perfect engels sprekende inwoners mee te gaan naar een galerie, die zogenaamd voor de laatste dag een tentoonstelling heeft. Gegarandeerd dat je terug komt met een schilderij. Wees gewaarschuwd.
75 km op een scooter door het drukke verkeer is best ver…
Daarnaast zijn de meeste scooters in Indonesië lichte (schakel)motoren, waarvoor je officieel een motorrijbewijs nodig hebt. Hoewel dat niet vaak gecontroleerd wordt, heb je in het geval van een ongeval een probleem.
@ Jenny, laat je niet misleiden door die Villa Ditya hierboven. Vanuit Klaten (waar dat huissie van hem staat) is het inderdaad zo’n 75 kilometer naar de Borobudur, maar vanuit Yogya is het niet veel verder dan een kilometer of 40.
@ Bymel, Ik persoonlijk rij veel op de motor in Indonesië, en vind die 40 kilometer geen probleem, je rijdt er in een klein uurtje naartoe. Maar of het slim is, dat laat ik graag aan jou over, kijk het verkeer eerst maar eens aan en beslis daarna.
Er zijn scooters in Yogyakarta te huur maar hou er rekening mee dat het verkeer erg druk en chaotisch is. Strepen op de weg worden genegeerd (men maakt dus met gemak van een tweebaansweg een driebaansweg) en vooral bussen en vrachtwagens kunnen nogal eens roekeloos rijden. En zoals Jenny al opmerkte: een scooter in Indonesie valt onder de categorie “motoren” in Nederland dus heb je officieel een motorrijbewijs nodig en moet je een helm dragen. Er wordt ook met enige regelmaat in de stedelijke gebieden gecontroleerd. Buiten de stedelijke gebieden is er nauwelijks controle.