Van Marokko naar Kenia

Ben van plan om van Marokko naar Kenia te reizen om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Nu vraag ik mij af of mensen dit ook gedaan hebben en door welke landen het het veiligst is om te reizen.

Volgens mij is het wel te doen maar makkelijk zal het niet worden als je echt overland wil reizen. Er zijn op dit moment grote gebieden waar je beter niet doorheen kan gaan, tenzij je echt veel ervaring hebt. Ik ga er maar even van uit dat je niet veel in Afrika hebt gereisd. Ik zou zeggen pak eerst de kaart er even bij.

Vanuit Marokko kom je vrij eenvoudig tot aan Nigeria om maar wat te zeggen maar dan moet je nog wel naar het Oosten en ik zou absoluut niet door Congo gaan. Dat wordt dan een hele grote omweg helamaal langs het zuiden van het continent, minstens via Angola en Zambia en zo, of zelfs nog zuidelijker.

Een andere mogelijkheid is om door Noord-Afrika te reizen maar dat is ook niet altijd eenvoudig. Via Algerije zou ik niet doen (de grens met Marokko is sowieso gesloten) en met een iets zuidelijker route kom je nog wel tot aan Niger maar Tsjaad en zeker Soedan zijn op dit moment ook niet echt pluis. Via Libie kan ook niet zonder georganiseerde reis dus Egypte haal je dan ook niet. Dus het is eigenlijk niet echt een mogelijkheid.

En dan hebben we het nog niet eens over de enorme hoeveelheid tijd die dit alles gaat kosten. Ik zou er dus voor kiezen om een deel overland te doen, dan zie je immers het meeste, en de lastige delen per vliegtuig. Dit kost wel meer, tenzij je met Air Rammelbak vliegt en niet bang ben voor de dood.

Ik zou zeggen, trek van Marokko naar het zuiden (Mauretanie, Senegal, Mali, Burkina, eventueel Niger, Ghana, Benin, Togo tot aan Nigeria of Kameroen) en pak daar een vlucht naar Ethiopie en ga vandaar verder naar Kenia. Ethiopian Airways schijnt goed te zijn, zeker voor Afrikaanse standaarden.

Erg belangrijk is ook het volgen van de actuele politieke situatie in de landen waar je (door)heen gaat. Veel lezen dus, begin eens met Africa on a shoestring van Lonely Planet voor de reisbeginselen of allafrica.com voor het laatste nieuws. Succes.

via Congo is wel weer te doen. Een makkie is het nooit gweest, ook niet in de tijd dat t nog Zaire heette, maar dat is allemaal ´part of the fun´.
Via Tsjaad en Soedan kan ook best, ondanks de negatieve mediaberichten, maar raad ik je enkel aan als je eigen vervoer hebt. Al zou dat part naderhand zeker nog veel meer fun opleveren lijkt t me geen pretje om in zo´n 20x overbeladen vrachtauto gepropt te zitten…

Het blijft altijd een lastige zaak, de afweging tussen avontuur en risico. Reis je rond alsof het je laatste dagen op aarde zijn, met het risico dat dit waarheid wordt? Of ga je uit van een leven lang de wereld zien en neem je dit ook in het achterhoofd als er een risico-inschatting moet worden gemaakt? Ik ga zelf liever uit van het laatste, en dit betekent zeker niet dat je nergens meer komt of niets spannends meemaakt.

Congo kan inderdaad best te doen zijn (het zuiden dan!) maar zeker niet voor iedereen. Ik zou zelf in ieder geval niet zonder meer iemand durven adviseren door Congo of Soudan te reizen zonder meer te weten over wie, wat en hoe.

" een makkie is t nooit geweest , ook niet toen het nog Zaire heette" laat je gemakshalve even weg in je citaat maar neemt natuurlijk niet weg dat je gelijk hebt. Maar neemt ook niet weg dat het wel degelijk te doen is. Heb het zelf meerdere malen gedaan, en ben zeer zeker niet de enige hoor!!! En ´n Indiana Jones of Rambo ben ik nou ook niet bepaald. Maar als hij overland door Afrika gaat reizen en al tot Congo komt heeft ie op dat moment al een aardige dosis ervaring meer op zak en zijn inzicht zal gegroeid zijn, plus de nodige informatie van tegemoetkomende reizigers, dat ie wel in staat is om tot persoonlijk besluit te komen. En een evt alternatieve route doet er zich altijd wel voor. Voor de duidelijkheid, dit alles wil nog steeds niet zeggen dat ik het expliciet adviseer! Ik zeg alleen dat t wel te doen is,omdat eerder werd gezegd dat t niet te doen zou zijn.(wat een paar jaar inderdaad het geval was)