Ik zou graag aansluitend aan mijn Marokko-reis West-Afrika bezoeken…
Het is maar een klein stuk van Marokko naar Gambia of Senegal…maar de vluchten die ik vind op internet zijn erg prijzig?
Heeft iemand hiermee ervaring of tips??
Eventueel zou ik ook naar Ghana en/of Mali willen, dus misschien heeft iemand ervaring met die reis…
In eerste instantie wilde ik vanaf Marokko door de Sahara via Mauritanie naar Senegal per openbaar vervoer…maar ik vermoedt dat die wegen te slecht zijn (als er al een doorgaande weg is), het openbaar vervoer ook slecht en bovendien die route erg gevaarlijk is…weet iemand dit?
hoi hoi, ik liep afgelopen zomer met hetzelfde idee rond. Heb het uiteindelijk niet doorgezet omdat het inderdaad erg duur is. In Mauritanie liggen er veel landmijnen en met een 44 reizen is inderdaad een must. Ik hoorde ook nog iets over een gids die de 44 voor je terugrijdt en voor de veiligheid en ik hoorde ook nog iets dat het wel mogelijk is om de grens van marokko naar mauritanie over te gaan maar dat je terug moet vliegen. Maar dat kan ook best een fabeltje zijn.
succes! en ik ben erg benieuwd!
Hey ik zit ook met dit idee in mijn hoofd, van Nederland naar Spanje kan je al in 24uur rijden(bij wijze van spreken, gaat moeilijk in Mauritanië met extreme temperaturen), met de ferry over in Tarifa,Marokko, de westelijke sahara (ligt inderdaad een weg), Mauritanië, Senegal-, alleen Fransen die niet kunnen rijden stuitten op landmijnen. Enige grote obstakels zijn: kennis van auto’s, geld. Daarom is het denk ik zeker gepast je hier goed op voor te bereiden of een hele goedkope 4x4 aan te schaffen met de kans dat je vastloopt en alsnog uitdroogt en duur moet terugvliegen.
Ik wil het sowieso een keer gedaan hebben, het liefst met een konvooi (veiliger, leuker).
All you need is a mechanic (misschien is die te vinden in Marokko voor 300euro/2maanden?).
Je kan in Marokko of vlak over de grens met Mauretanië voor niet al te duur een gids huren, die loodst je niet alleen de woestijn door (scheelt het kopen van kaarten of TomTom). Die kunnen meestal ook wel wat sleutelen. Goede voorbereiding is wel een goed plan. Als je een 4X4 hebt moet ie het in principe aankunnen, misschien een woestijnfiltertje kopen, anders zit alles zo onder het zand. Met Amsterdam - Dakar (.nl) kan je bij ieder groepje wel aanhaken…
Overland via Marokko, Mauritanie, Senegal naar Gambia is georganiseerd mogelijk via www.manekunda.nl, een 4-weekse kampeerreis. Vertrek: half december 2009. Zie onze website!
Groet, Bram en Monique
Deze winter nog met de auto van Belgie naar Gambia gereden, overal goede wegen, vanaf Senegal wordt de weg iets slechter maar nog steeds goed berijdbaar. Heel veel politiecontroles onderweg maar nergens geen last gehad. Mauretanie is perfect veilig als je op de gewonen wegen en in de normale buurten blijft.