Ik heb een route door Laos bedacht en dan zou het heel handig zijn als ik van Luang Prabang met een bus ofzo naar Tha Khaek zou kunnen. Ik kan hier niets over vinden (wat zou kunnen betekenen dat het dus niet mogelijk is…). Kan iemand mij verder helpen? Ik heb namelijk niet zo heel veel tijd, dus eerst terug naar Vientiane zou ik liever niet doen.
dat kan ik denk ik, wel als je dan eerst precies duidelijk maakt welke Tha (=pier) Khaek(=vreemd[eling]) je bedoelt-er zijn er zeker 20 in Laos.
-vrijwel alle bekende reisgidsen hebben die info-in how to get there
-er zijn 2 blogspots die ik ken die -soms uptodate, soms wat minder, met laos bustijden-dus verbindingen hebben, ze gaan iets als lao-bus-time-table.blogspot.com
of maolaew.blogspot (mag je raden wat dan nou betekent)
wikipedia schint ook wat te hebben-maar mist veel.
als je een redelijke kaart van Laos hebt is het doodsimpel-er zijn zo weinig wegen dat je kan rekenen dat elke bestrate weg een busdienst heeft. soms moet je dan overstappen op een knooppunt.
Ik vind via google earth maar 1 tha khaek in laos en ga er van uit dat je deze plaats bedoeld of hier ook bussen naar toe rijden vanaf Luang Prabang weet ik niet maar je zal als ik zo op de kaart kijk eerst wel een eind richting vientiane moeten reizen en dan ergens over stappen
ik zal nog eens verder googlen mischien vind ik nog wat maar ik denk dus wel dat het mogenlijk moet zijn
dit laatste is het stadje Tha Khaek-dat aan de Laos kant van de Maekong ligt-zo ongevr als Karin beschrijft-al duurt inmiddels de busreis wat korter.
ik heb hier geen earth en kijk daar ook niet enkel naar alleen om iets uit te vogelen wat een ander niet wil preciseren-en echt waar-omdat het zo’n algemene naam is zijn er zeker tenminste 10 maar ik denk/schat rond de 20 plaatsen die zo heten. Was een soort verzamelnaam van elke Maekong pier waar ferries naar de vreemde boze buitenwereld=Thailand vanafgingen.
als je doordenkt-kan dit ook nog de onnodige verwarring voorkomen als je er in Laos op de Q-Bus naar gaat vragen.
Tha Kheak betekend inderdaad (Tha=Pier Khaek=Vreemdeling/gast/bezoeker) en dus niet een plaats waar men vertrok naar de boze buiten wereld maar waar gasten/bezoekers aankwamen, het is maar een klein verschil maar wel een die de toon van negatief naar positief veranderd
het zou inderdaad wel kunnen dat er meer plaatsen zijn met deze naam in laos maar als er maar eentje is waar een ieder buiten laos over praat is het toch vrij duidelijk waar men hier over praat
en doordat jij schreef dat er meer waren heb ik even op google earth gekeken maar geen meerdere gevonden wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen meerdere zijn maar dat zijn dan waarschijnlijk wel heel kleine dorpjes
de tijden die ik heb geschreven is hoe lang wij er in 2008 over hebben gedaan.
lp/vientianne , wij hebben lp/vang vieng vang vieng/vientianne gedaan en dat kwam op 9 1/2 uur.
vientianne / tha kaek 5 uur.
Ik heb in oktober/november 2009 door Laos gereisd.
Wat wil je gaan doen in Thakhaek? (overigens in Laos zelf meestal gespeld als Thakhek, en uitgesproken ongeveer als “tak-e-jak”.) Ik dacht zelf dat het een goede basis zou zijn voor de Konglor (Kong Lo) grot maar dat bleek niet zo te zijn. Errug tijdrovendm duurder, en veel gedoe. In mijn blog beschrijf ik hoe je het beter kunt doen, namelijk zelf gewoon direct naar het kleine dorpje Ban Kong Lo vlakbij die grot reizen. Die grot is wel SUPER!!
Je leest in mijn blog ook dat in Thakhek zelf niet zoveel te beleven is behalve mooie zonsondergangen met Thailand aan de overkant van de rivier.
In mijn blog zie je onderaan de andere berichten die ik voor en na Thakhek schreef, en op de plattegrondjes kun je ongeveer mijn route zien. Verder heb ik wat filmpjes geschoten, die staan ook allemaal vermeld in de verhalen in mijn blog. Alle foto’s staan nogmaals hier verzameld.
Als je dingen ten zuiden van Phu Hin Bin (of hoe dat national park ook alweer heet) wilt bezoeken is Thakhaek misschien wel een goeie basis.
Luang Prabang - Vientiane is inderdaad ongeveer 10-11 uur (heb ik met een nachtbus gedaan), en dan door naar Thakhek 5 uur.
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad mijn bedoeling om naar de Cave te gaan. De tip dat je beter naar dat dorpje kunt reizen is dus handig voor mij, maar op je blog kan ik niet echt ontdekken hoe ik dat dan moet doen vanaf Vientiane. Kan je op deze vraag ook nog antwoord geven, dan ben je helemaal een held
De bus van Vientiane naar Thakhek en verder gaat over weg nr. 13. Je moet dan op die weg nr. 13 eruit bij de weg nr. 8 die landinwaarts naar Ban Kong Lo gaat, en daar overstappen op lokaal vervoer. Volgens mij heet die kruising Vieng Kham (aldus Google Maps) maar hou ook de plattegrondjes van Lonely Planet er maar eens bij (in de hoofdstukken zitten gedetailleerdere plattegronden). Wat in ieder geval zeker is is dat je op die weg nr. 8 moet komen, en daar weten de mensen wel wat je zoekt en kennen ze Ban Kong Lo wel.
Een andere toeriste die ik tegenkwam had dat ook geprobeerd maar ze hadden haar toch niet op het juiste punt gewaarschuwd en toch helemaal naar Thakhek gebracht. Dus je moet wel duidelijk aangeven wat je wilt en misschien onderweg nog een paar keer vragen en wijzen op je kaart.
Je hebt bij boekhandels of speciale kaartenwinkels in Nederland ook wel heel uitgebreide plattegronden van Laos, zelf vind ik het altijd wel leuk en handig om er zo eentje bij me te hebben.
Ik weet niet hoe vaak er lokaal vervoer is vanaf weg nr. 13 die weg nr. 8 op, misschien ben je in de middag afhankelijk van toevallige voorbijgangers of een songthaew. Maar dat waren wij vanaf Thakhek dus ook… dus kan je beter zelf proberen vanaf het noorden, i.p.v. dat stuk tussen Vieng Kham en Thakhek driedubbel te moeten doen (omlaag, omhoog en weer omlaag… is toch een stuk van een paar uur). En misschien wil je op je reis zuidwaarts Thakhek zelf wel overslaan want zoveel is er verder niet te beleven.
In Ban Kong Lo is in ieder geval een homestay (5 dollar p/p) en een guesthouse, en anders in nabijgelegen dorpen nog wel wat guesthouses. Dat zijn kleine dorpjes hoor! De echte Laos experience.
Vanuit het dorp Ban Kong Lo kun je lopend (ongeveer 20 minuten) naar de ingang van de Cave, daar liggen boten klaar die een vaste prijs hebben van 50 dollar per boot. Dus probeer andere toeristen te vinden om samen mee te gaan (de hele dag door komen er wel nieuwe aan, die bijvoorbeeld zelf met hun motor daarheen zijn gereden).