Tham Kong Lo: de moeite of niet???

Hallo,

We zitten momenteel in Laos (SUPER) meer bepaald in Luang Prabang. We gaan zo verder naar Vang Vieng en Vientiane. Maar we twijfelen of we in 1 trek doorreizen naar Pakse of toch een tussenstop maken in Tha Khaek om van daaruit Tham Kong Lo (7km grotten) te bezoeken. De LP hemelt het op maar we zijn toch al een paar keer teleurgesteld omdat de info uit de LP niet helemaal klopte met de werkelijkheid vandaar de vraag… Iemand ervaring mee? Is het de tussenstop waard of niet echt? Moet je naar Vientiane om zo daar te geraken of kan dat ook vanuit Vang Vieng?

Alvast bedankt!

Groetjes

Kat

Ik vond van wel, maar zou je aanraden om niet eerst naar Thakhek te gaan. Je kunt vanaf de weg naar het zuiden (weg nr. 13, zie het plattegrondje bij Central Laos in de Lonely Planet), direct zelf naar Ban Kong Lo reizen (dus aftakking weg nr. 8, en daarna weer een aftakking… waarschijnlijk moet je dan wel overstappen op een andere songthaew), dat is het dorp waar vanuit je die grot kunt bezoeken. Ook kun je daar in de buurt een wandeling (met gids) door de jungle maken naar een waterval, Tat Namsanam.
In Ban Kong Lo kun je in een hostel slapen of in een homestay (bij een familie).

Als je eerst naar Thakhek gaat, ga je te ver naar het zuiden over weg nr. 13, en moet je daarna dezelfde weg weer terug naar het noorden. Je zou denken dat je een georganiseerd toertje kunt boeken in Thakhek, en dat kan ook wel, maar die gebruiken ook gewoon het openbaar vervoer! Kortom je kunt beter zelf naar Ban Kong Lo reizen. In Ban Khoun Kam is een toeristische bureautje waar je eventueel om hulp kunt vragen, en waar je een wandeling naar die waterval kunt boeken met een gids. Ban Khoun Kam ligt op de afsplitsing van weg nr. 8 en het weggetje naar Ban Kong Lo. Zie plattegrondje.

Hier lees je mijn ervaringen met die grot, en die wandeling naar die waterval.
http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/6/1257000767/tpod.html
(en de rest van mijn Laos-reis, in eerdere en latere blog entries.)

Een andere optie is: wel reizen naar Thakhek, en dan brommers huren en daarmee zelf naar Ban Kong Lo rijden. Ik kwam mensen die dat hadden gedaan. Omdat ik in mijn eentje was, durfde ik dat niet. Die Thakhek Travel Lodge is wel relaxte accommodatie…

Veel plezier nog.

Oh ja in Vang Vieng kan ik Bansuan bungalows aanraden. Die zitten net tussen de rivier en Jardin Organique in. Weet niet of Bansuan al in de LP staat.
Eigen bungalow voor ongeveer 7 euro met eigen badkamer, verandaatje, en uitzicht op de rivier en een mooie tuin. En het zit in het stillere deel van Vang Vieng, dus niet waar de blowende zuipende schreeuwende kotsende jonge toeristen zich 's nachts uitleven. (Ja Vang Vieng is nogal anders dan Luang Prabang!!)

Hey bedankt voor je reactie!!!
Zitten nu in Vang Vieng maar dachten een VIP bus te nemen naar het zuiden toe maar we moeten dan uitzoeken of die in Bang kong lo stopt…zien hier enkel Thakaek staan :-s
We denken eraan om Vientianne over te slaan:is dat een goed idee?

Groetjes en nogmaals bedankt voor de nuttige tips!

Nee voor Ban Kong Lo moet je dus ergens op die weg nr. 13 eruit, op de afslag naar weg nr. 8. Zie de plattegrond in de LP, het is een beetje afgelegen. En dan verder vervoer zoeken, kan lang wachten zijn. Je moet het wel goed vragen dat je er daar uit wilt. Een ander meisje dat ik tegenkwam, had dat ook gevraagd omdat ze via weg nr. 8 naar Ban Kong Lo wilde reizen, maar ze hebben haar toch helemaal naar Thakhek gebracht… en daardoor moest zij dus ook weer precies dezelfde weg terug naar het noorden. Als je op de kaart kijkt, zie je wel wat ik bedoel.

Vanuit Thakhek kun je er ook wel heen maar dan moet je dus een heel stuk dezelfde weg terug reizen. Of met een brommer. Lees mijn eerdere posts hierboven.

Vientiane vond ik niet zo’n leuke stad maar er zijn andere mensen die het wel leuk vonden. Het is niet zo mooi en ‘makkelijk’ als Luang Prabang maar er schijnt wel veel te doen te zijn.

Hey!

Uiteindelijk zijn we toch eerst naar Vientianne gegaan (daar enkel die nacht gebleven) en bleek dat daar rechtstreekse bussen reden naar Ban Kong lo!!Handig dus! En vandaaruit te vboet naar de caves! Veel beter dan ThaKaek als uitgangspunt!
Om daarna naar Pakse te geraken:met tuk tuk naar hoofdweg en dan met slaapbus naar Pakse. Helaas hier om 2u aangekomen…geen tuk tuk’s, politie die ons voor ‘slechts’ 100000 kip naar een guesthouse wilden brengen (waar we niet op zijn ingegaan!), guesthouses allemaal geloten…dat was minder ‘leuk’ dus! Alvast bedankt voor de tips! Indien je ons een goed hotel/guesthouse kan aanraden in het Zuiden (4000 eilanden) altijd welkom!! Dan Det of Don Kong? Wat is het leukste? We gaan nu eerst het Boloven plateau met brommer verkennen en dan reizen we door naar het
zuiden!

Groetjes,

Kat

Ik zat op Don Khone (niet Don Khong) in Pan guesthouse, leuk aan rivier en met hangmat,
Pan Guesthouse, Don Khon - 4000 islands, south Laos by Cecilia

Later in ander guesthouse omdat Pan andere reservering had (hadden ze wel van tevoren gezegd). Minder fijne kamer (toen geen hangmat, misschien nu wel), wel super!! aardige eigenaren, het allerlaatste guesthouse in het stille deel bij waar de locals wonen. Saysamone zou het wel kunnen heten, hij had het naar zijn vrouw vernoemd. Met die vrouw heb ik uren gekletst in het Frans, de man was ook heel aardig. Ik geloof dat ze allebei leraren waren geweest. www.pbase.com/cile/image/120453237

Leuk om daar een fiets te huren en naar waterval te gaan.

Op Don Khone kun je bustickets kopen naar Thailand en Cambodja. De boot zit er dan ook bij in. Bij Saysamone net wat goedkoper dan in het begin van alle guesthouses.

Veel plezier!

Oh ik zie nu dat dat guesthouse van Saysamone en haar man ‘Pakha’ heette.

Balen trouwens van dat gedoe met het vervoer, tja dat soort dingen heb je wel in Laos. Ik had een keer een bus die telkens kapot ging, en ook een andere keer uren gewacht op tuktuks en ander openbaar vervoer terwijl ik dus wel veel geld (60 euro!) had betaald voor een zogenaamde ‘georganiseerde tour’ vanuit Thakhek naar die Konglor Cave. Heel de dag verloren en daardoor geen tijd meer om te zwemmen.
Dus wees maar blij dat het jullie goedkoper is gelukt.