Thakhek Loop

Hallo! Wij vertrekken over een paar weken naar Laos. Ik las een paar zaken over the Loop van Thakhek en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?

• is het veilig?
  • hoeveel dagen?
  • Blijft je bagage dan in Thakhek?
  • kan je gemakkelijk de Kon Lo Cave bezoeken?
  • Waar slaap je 's nachts?
  • Iemand nog tips? Wat moet je meenemen?

Verder vroeg ik me af hoe je best vanuit Thakhek naar Bangkok geraakt? Via Vientiane?

• nog iemand tips voor overnachting in Luang Prabang?

Bedankt alvast!!!
Marieke

Bedoel je het Engelse woord loop (lus) of bedoel je het Nederlandse woord?

Ik heb alleen ervaring met het bezoeken van die grot, je leest er alles over mijn mijn blog. Als je uit het noorden van Laos komt, moet je eigenlijk al een flink stuk vóór Thakhek uit de bus stappen en dan overstappen op ander openbaar vervoer, die zijweg op, naar Ban Kong Lo (dorpje). Daar zijn wat gastverblijven en de grot ligt op loopafstand.
Er is in Thakhek wel een toeristenbureautje maar die zijn niet zo professioneel en gebruiken gewoon het openbaar vervoer, dus duurt het allemaal hartstikke lang en kun je het net zo goed zelf doen.

Wat betreft het Engelse woord ‘Loop’, dus lus: volgens mij bedoelt bijvoorbeeld Lonely Planet daarmee een rit per motor. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar in die gids staat vrij uitgebreid beschreven hoe je dat moet aanpakken en hoe je je moet voorbereiden.

Vanuit Thakhek of dat gebied naar Bangkok kan denk ik via Vientiane maar ook via Pakse. Je zou dan even moeten uitzoeken (bv. in een Lonely Planet) hoeveel uren dat scheelt. Vanuit net buiten Vientiane kun je met een treintje over de Friendschip Bridge naar Nong Khai en dan met de trein naar Bangkok. Als je via Pakse gaat (Bolaven Plateau daar in de buurt is mooi!), kun je met de bus naar Ubon Rachathani en dan ook weer met trein of bus naar Bangkok.
Lees er alles over op Train travel in Thailand | Train times & online tickets Bangkok to Chiang Mai, Ko Samui, Phuket, Nong Kai etc.
Hou er rekening mee dat bussen in Laos nogal eens kapot kunnen gaan en je soms dus niet volgens planning aankomt.

Over Luang Prabang schreef ik deze blog entry. Ik verbleef in het gloednieuwe Nittaya guesthouse en vond dat prima, de badkamer was een beetje knullig maar verder wel goedkoop (ik betaalde 4 euro voor kamer met privé badkamer!). Het is vlakbij die gezellige avondmarkt met lekker eten en mooie souvenirs.

Veel plezier!

Altijd fijn als de oorspronkelijke vraagsteller nog even laat weten wat ze nou precies bedoelt… NOT.

sorry… ben nu in Thailand. met de loop bedoelde ik inderdaad de rit met de brommer. ik kan het iedereen aanraden. het was mijn meest fantastische ervaring in laos! oke, ik kruip nu terug onder mijn palmboom en vertel later meer. groetjes

eh dan ben ik erg benieuwd naar je verhaal over “the Loop” de brommer of motorrit dus

We logeerden in de Travel Lodge in Thakek. Daar kan je ook de brommers huren om de loop te doen. Ik geloof dat het tien euro per dag was om een brommer te huren. Je laat dan je bagage daar achter en zorgt ervoor dat je een kleine rugzak bij hebt met spullen voor de volgende drie of vier dagen. Je leert eerst rijden met de brommer met vier versnellingen, maar dat klinkt veel moeilijker dat het is. Iedereen is er na vijf minuten mee weg. Je krijgt een plan mee met alle bezienswaardigheden onderweg: grotten, watervallen enz… Er staan ook guesthouses en benzinepompen op. Langs de achterkant staan er woordjes op in het Laotiaans en Engels voor als je een probleem hebt onderweg. Er ligt ook een groot logboek in de Travellodge van mensen die de loop al gedaan hebben en hun ervaringen en do’s en dont’s. Onderweg zijn de mensen heel vriendelijk. De natuur is prachtig en je leert het echte Laos kennen. Je kan ook stoppen aan de grot ‘Kong Lo’ waar iedereen het over heeft. Dat is grot waar je met een boot in vaart. Je kan daar ook een homestay doen. De sfeer onderweg is super! Ik vind dit absoluut een aanrader!!! Wees wel voorzichtig!!! Groetjes, Marieke

Klinkt super. Ik was in mijn eentje en durfde dat niet aan. Ik heb ook weinig ervaring met brommerrijden (al helemaal niet in bergen of op ongeasfalteerde wegen) en geen motorrijbewijs. Mocht ik nog eens ooit naar Laos gaan dan wil ik ook stukken per brommer / motor reizen. Eerst wat oefenen in Europa ofzo. :slight_smile:

Ik kan die Kong Lo grot van harte aanbevelen en de homestay ook. Ook de Travel Lodge in Thakhek is heerlijk.

Er zijn mensen die het in hun eentje doen, maar ik zou het persoonlijk ook niet doen. Wel nog belangrijk: je hebt geen motorrijbewijs nodig, zelfs geen autorijbewijs. De verhuurder oefent met jou persoonlijk tot je er weg mee bent. En zoals ik al zei: de meeste zijn er in vijf minuten mee weg! Het is een semi-automatisch systeem. Groetjes!!!

we zijn nu een paar dagen terug van “the Loop”. in een woord super.
In Thakhek dorp hebben we een nieuwe Chinese motor gehuurd, deze was (nog) erg goed. De motoren staan niet zo heel goed bekend, maar deze deed het erg goed. We hebben er 4 dagen over gedaan, met 2 personen op de motor, inclusief de Kong Lo grot bezoeken, niet overslaan want de moeite waard. de 2e dag is het zwaarst, want ongeveer 70 km onverhard. dat vergt wel iets van je zitvlees.
de verzekering van de motor is erg vaag, ga er maar van uit dat je niet verzekerd bent, dat moet je wel meenemen in je besluitvorming.
Er zijn wel verhuur bedrijven die daar helder over zijn, ik dacht Jules clasic bike in Vienetiane

Zijn er ook mensen die dit in/rond september hebben gedaan? Lijkt me echt super, hoewel ik brommerrijden een klein beetje ‘eng’ vind, heb ik in Indonesie ondervonden. Maar dat je lekker in eigen tempo rijdt, zelf stopt waar je wil en meer in contact komt met de bevolking lijkt me helemaal geweldig.
Ben dus alleen een beetje bang voor het regenseizoen; zou het in september te doen zijn? En zijn er veel onverharde wegen?

Vraag het ook even in de Lonely Planet Thorn Tree. Meer kans op antwoorden.

Ik durfde het ook niet aan omdat ik ook nog eens alleen met twee meiden was, maar ik ken een groepje van vijf dat het wel gedaan had. Zij waren razend enthousiast. Ze zijn wel vaak onderuit gegaan en noemden een weg de crappy road omdat het een en al modder was. Maar zij reden zo voorzichtig dat het onderuit gaan ook geen schrammen opleverde (alleen blauwe plekken). Dus het is wel te doen, maar wel ‘anders’ denk ik ;).

Ik zou deze zomer in juli heel graag de loop willen doen. Ik reis echter alleen, ben van plan Chiang Mai-Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane-Thakhek-Nakhon Phanom te doen. Zijn er veel mensen die je tegen komt in/naar Thakhek waarmee ik mogelijk de loop zou kunnen doen? Zou het niet graag in mn eentje doen.

Dan moet je denk ik al in Vang Vieng op zoek naar mensen die dat willen doen. Veel mensen slaan midden-Laos over en gaan direct door naar 4000 islands.
In Thakhek zelf is een hotel Travel Lodge waar vooral stelletjes heen gaan (op huwelijksreis?) die amper willen praten, laat staan samen tours ondernemen, althans toen ik daar was, was iedereen heel erg op zichzelf.
In een ander hotel in Thakhek kwam ik geen niet-Laotianen tegen dus ook geen kans (en echt een klotehotel).