14 dagen laos , meest foto genieke plekken .

Hallo,

In November wil ik 2 weken naar Laos , dit is natuurlijk te kort om alles te zien ,aangezien foto,s maken mijn hobby is hoor ik graag van jullie wat de meest fotogenieke plaatsen/gebieden zijn om te bezoeken .

Hoe is jullie ervaring met binnenlandse vluchten qua boeken en veiligheid ?

Alvast bedankt

Hallo,
Luang Prabang de stad zelf denk ik en de Kuang Si waterfalls en als je olifanten zou willen zien http://www.elephantvillage-laos.com/ daar is de omgeving ook super mooi en ze zijn daar super goed voor de dieren.
Het gebied waar we met het rijden van The Loop doorheen komt.
De karstbergen en de bleu lagoon rond Vang Vieng.

Maar omdat we er 3 weken zijn geweest hebben wij ook niet alles gezien. Het noorden moet ook heel mooi zijn.
Het is ook net waar je van houd.
Zelf hou ik ook erg van foto’s maken, ik maak aangezien wij ook maar 3 weken hebben maak ik een planning maar boek nog niks zodat er altijd van afgeweken kan worden.
Tip misschien , ik toets altijd op google de plaatsnaam in of een bezienswaardigheid en kijk dan bij afbeeldingen.
Daaruit kan ik dan meestal wel opmaken of dat ik er graag naar toe wil. Meestal wil ik dan ook teveel en zal er het een ander geschrapt moeten worden…
Vaak lees ik ook reisverslagen op waarbenjij.nu kun je ook veel tips uit halen voor je zelf en hier op het forum natuurlijk. Alleen wordt er op het Laos forum niet heel veel gereageerd ten opzichte van andere landen.

Wij hebben geen binnenlandse vlucht geboekt aangezien de enorm hoge prijs hiervoor in Laos.
Wij hebben alles met de bus (en slowboot) een andere keus heb je niet.
Toen wij er waren vorig jaar was er een vliegtuig bij pakse neergestort, dit vanwege het weer die dag, de nasleep van een tyfoon.
Maar qua veiligheid zou ik zeggen prima.
Binnenlandse vluchten hebben wij in Thailand gedaan , van Bangkok naar de grens van Loas en weer terug.
Dit kan met Air Asia of NOK Air, met beide gevlogen en prima ongeveer 30 euro per vlucht (wel thuis al geboekt een beetje in de gaten houden).
Het scheelt veel tijd en is lekker relaxed. Met Vietnam airlines kun je ook prima vliegen en die liggen rond de 50 euro. Maar ook prima.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt , veel plezier met de voorbereidingen.
Groetjes Ingrid.

Ok bedankt , ik denk dat ik dit aan ga houden ,

Vliegen van Bangkok naar Khon Kaen naar Vientiane - Vang Vieng - Luang Prabang - Thakhek en via Nakhon Phanom weer terug vliegen naar Bangkok

In de buurt van Thakhek ga ik per motor dan nog The Loop doen denk ik ,dat moet lukken in 3 dagen Thailand en 14 dagen Laos

Willem

Hoi Willem,

bij Vang Vieng is de omgeving adembenemend. Huur een brommertje en ga over de hoofdweg bijvoorbeeld richting noorden/Luang Prabang. Ik schat een kilometer of 10 - 15 kom je bij een brug uit waar vanaf het uitzicht richting zuiden geweldig is ->

http://www.traveljunks.nl/wp-content/uploads/2011/12/Nam-Xong-Laos.png

Thx , ja was ik ook van plan om daar een brommer te huren , het gebied lijkt een beetje op Ninh Bình in Vietnam was ook erg fraai .

Als je toch wat tijd te doden hebt bezoek dan ook even Pakse of Champasak. Van daaruit is het erg eenvoudig om met een motortje enkele mooie plekjes te zien. Zo ben je op een paar uurtjes bij Si Phan Don (4000 eilanden) bij de Cambodiaanse grens, je kan dan ook de Khong Phapheng watervallen zien, bij de grootse watervallen in Azië… Ergens tussen de eilanden zou je naar t schijn ook de erg bedreigde irrawaddy dolfijnen moeten kunnen spotten, maar ik weet niet meer juist waar en wanneer.
Of je kan ook vlotjes naar de Wat Phu, een pre Angkor -Khmer tempel. Erg mooi, maar een kuitenbijter om er bij te geraken.
En langs de weg naar het Bollavenplateau zijn er verschillende mooie watervallen te vinden… Tad Lo, Tad Fan, Tad Katamok om er enkele te noemen.

Bedankt ,

Ik wil niet te veel reizen en waar ik wel naar toe ga een dag of 3-4 blijven , Pakse ligt dan te ver uit de route , als het me is bevallen ga ik er nog wel een keer naar toe om het zuiden te ontdekken .

Helemaal aan de zuidkant van de eilanden, bij het eind/beginpunt van de oude spoorlijn (die destijds werd aangelegd vanwege de watervallen). Je kunt dan Cambodja zien liggen, het is dus op de grens. Helaas zijn die dolfijnen niet echt goed te zien, persoonlijk zou ik daar geen boottochtje aan wagen, maar gewoon een ander riviertochtje doen. En inderdaad de watervallen zien.
Johan

Tijdens het droge seizoen is vliegen prima te doen. Je zit aan het einde van het regenseizoen, het is maar net hoe snel het droge weer doorzet.
Lao Airlines vliegt veel met propellertoestellen en beantwoordt aan de internationale veiligheidsnormen. Helaas heeft L.A. een monopoliepositie en zijn ze nogal duur. De ticketprijzen zijn ook behoorlijk vast.
Johan

Ja die prijzen zijn belachelijk hoog tussen de €150 en €175 is normaal , zag dat Bangkok airways ook vloog , , al vaker mee gevlogen denk dat ik met hun ga terug vliegen .

Wij hebben over The Loop 3,5 dag gedaan. Maar dat is ook net hoeveel stops je maakt om wat te bezichtigen.
Wij zijn wel bij de Dolfijnen geweest met een bootje. Als je 's morgens vroeg of eind van de middag gaat zie je het beste.
Dan zijn ze het meest actief. Het is mooi om te zien maar verwacht geen foto’s van uit het water springende dolfijnen.
Je ziet ze net met hun rug of straat boven water komen. Gezien je 2 weken zou ik ook niet verder naar het zuiden afreizen, dat kost je veel reistijd als je dat er ook nog bij pakt.

Bedankt weer ,

In welke plaats hebben jullie de motor / brommer gehuurd , ik las op een ander forum dat motor/brommer diefstal nog al vaak voor komt en een probleem voor menig toerist aan het worden is , wat is jullie ervaring hieromtrent ?

In Thakhek bij Mister Ku, dat zit tegen de thakhek travel lodge aan of villa thakhek (hebben dezelfde receptie maar verschilt in luxe, villa thakhek rond de 15 euro is luxe, travelloge is budget) We hadden nieuwe honda’s, hij had graag dat je ze bij een van de guesthouses die op de route vermeld staan neer zou zetten. 's nachts stonden ze uit het zicht en goed op slot bij 1 ging er ook een ketting door alle wielen en daar wist hij dat de mensen van het guesthouse er goed op zouden passen). Het andere chineese goedkope merk kijken ze niet naar om. Hij had toen 3 honda’s die voor mij (geen ervaring , alleen ooit een solextochtgedaan, in het begin iets fijner reden). Welke je ook huurt je kunt hem altijd onderweg bellen als er iets is. De honda’s waren rond de 15 euro per dag en die andere rond de 10 euro per dag. Gewoon kijken welke je het beste bevalt, even proef rijden daarop en neer. Wij hebben zonder problemen overal kunnen parkeren en daarna weer verder. Nog een tip je eerste of laatste stop ligt eraan of je met de klok mee of tegen de klok in rijd, zou ik bij sabadee guesthouse doen. Geweldige eigenaar , gezellig , lekker eten, een fantastische plek!!

Ah mooi , ik wilde ook starten in Thakhek , eerst vliegen van Bangkok naar Nakhon Phanom dan naar Laos .
Mister Ku klinkt ook goed , ook prettig dat je al wat overnachtings suggesties krijgt

Thx

Willem

Bij Thakhek travelle lodge/ Villa Thakhek ligt ook een groot boek waar veel Loop rijders hun tips/ervaring in schrijven. De avond voor vertrek kijken de meesten die hem nog gaan rijden erin. Misschien kun je daar nog tips uithalen. Veel Nederlanders die hem rijden. Je zult zien Sabadee guesthouse raad ook iedereen aan. Wij hebben daar 's avonds met 10 man om een kampvuur gezeten en de eigenaar is gewoon geweldig.
Op de getekende kaart staan overnachtingsplaatsen en tankstations vermeld, en mocht je een lekke band of wat dan ook krijgen waar dat je kunt repareren. Als je het dan ook even laat weten aan Mr Ku krijg je de reparatiekosten ook terug. Ik weet niet of dit vaak gebeurd maar dat zal wel in dat boek staan. Die Honda’s zijn wat dat betreft veel beter ( en waren bijna nieuw) als het goedkope chinese merk. Na elke rit worden ze ook gewassen en worden nagekeken voor de volgende tocht. Ook het aantal KM tussen de guesthouses staat erop zodat je weet als je nog verder wil rijden hoeveel km het is voor dat je weer kunt overnachten. Let wel op rond 5 uur volgens mij is het ineens donker.
Ik zou ook bij The Loop beginnen dan kun je de rest aanpassen van je reis, ligt eraan of je er 3 of 4 dagen over doet.
Ons reisverhaal staat trouwens op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/455884/laos-van-noord-naar-zuid/1
Misschien heb je er wat aan…
Groetjes Ingrid

1 like