Rondreis Laos (tips en advies zijn welkom)

Hieronder het vooropgesteld schema voor mijn Laos rondreis. Haalbaarheid, tips,…

Dag 1: Vlucht van Brussel naar Bangkok

Dag 2: Aankomst te Bangkok + vlucht van Bangkok naar Luang Prabang

Dag 3: Luang Prabang (bezoek verschillende tempels)

Dag 4: Luang Prabang (bijwonen van de Tak Bat + beklimming Phousi Berg)

Dag 5: Luang Prabang (Kuong Si watervallen)

Dag 6: Vlucht van Luang Prabang naar Vientiane

Dag 7: Vientiane (stad verkennen)

Dag 8: Vientiane (Buddha Park ‘Wat Xieng Khuan’)

Dag 9: Busreis van Vientiane naar Thakhek

Dag 10: Start van de 4 daagse Thakhek loop

Dag 11: Thakhek loop

Dag 12: Thakhek loop

Dag 13: Thakhek loop

Dag 14: Busreis van Thakhek naar Savannakhet

Dag 15: Savannakhet (stad ontdekken)

Dag 16: Savannakhet

Dag 17: Busreis van Savannakhet naar Pakse

Dag 18: Boloven Plateau (zelf ontdekken per motorfiets)

Dag 19: Boloven Plateau (zelf ontdekken per motorfiets)

Dag 20: Pakse

Dag 21: Vlucht van Pakse naar Bangkok en vervolgens vlucht van Bangkok naar Brussel

Dag 22: Aankomst te Brussel

Alvast bedankt op voorhand!

Welke maand? I.v.m al dan niet regenseizoen.

• Boottochten naar LP zijn zo mooi, vooral vanaf Nong Khiaw. Probeer i.i.g. even de Mekong over te steken met een ‘ferry’. Of een retourtje richting Nong Khiaw via de zij-rivier en dan een bezoek aan een dorp onderweg en niet helemaal tot aan NK.
  • Vang Vieng sla je over, maar is buiten lawaaimakende bekpekkers bijzonder aardig, vooral een schitterende omgeving waar je mooi kunt fietsen. Het traject LP - VV - VT zou je dan per bus kunnen afleggen.
  • Afhankelijk van het tijdstip van de vlucht van LP naar VT, zou je die dag al aardig wat van de stad kunnen zien. Ik vond de arc de triomphe, stupa, grote markt en night market langs de boulevard heel aardig.
  • Twee volle dagen Savannakhet lijkt me een beetje veel. Savannakhet deed me een beetje aan Vietnam denken, maar heeft weinig te bieden. Vergeet de That Ing Hang stoepa net buiten de stad niet. Die zou je zelf op de fiets kunnen bezoeken.
  • Misschien om bij te komen van Boloven Plateau, anders is die extra dag in Pakse niet nodig. Pakse is bij wijze van spreken nog ‘saaier’. Wel weer een aardige markt in het zuiden van de stad en zeer rustig centrum. Saai is relatief, want er valt altijd wel iets te beleven en te zien.
  • Door keuze voor Thakhek loop en Boloven Plateau valt er weinig aan te passen. Je gaat ongetwijfeld een mooie reis gaat maken, maar ik mis net de extra’s zoals de minderheden in het noorden bij Luang Namtha (via Chiang Rai (TH) en Nong Khai) en verder richting de grens rondom Muang Sing. En 4000 island vond ik ook bijzonder, terwijl het niet ver van Pakse ligt. De watervallen en tocht op de Mekong aldaar.
  • Vliegen van en binnen Laos is duur, zul je wel gemerkt hebben.
    Johan

Hoi Johan

In ieder geval bedankt voor de vlotte respons en de vele tips dewelke ik zeker indachtig zal zijn.

De reis is gepland voor oktober.

Mvg
Lorenzo

The Loop bij Thakhek is echt super om te rijden. Ik zou er zoals je ook in je planning zegt ook 4 dagen voor uit trekken. Hebben wij ook gedaan van te voren kun bij thakhek travle lodge of villa thakhek (luxer15 euro per kamer) overnachten en daar ligt een boek met veel ervaringen over the loop. Daar kun je misschien nog tips uithalen, ik zou iig 1 overnachting bij sabadee guesthouse doen daar is het geweldig!! Wij hebben luang prabang stad verkennen en Kuang Si waterfalls in 1 dag gedaan. Luang prabang is niet heel erg groot er zijn vele tempels dicht bij elkaar. 's middags hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de Kuang Si gereden ongeveer 35 km en een makkelijke weg.

Wat Johan al zegt vluchten in Laos en naar Laos zijn vaak erg duur. Misschien een tip wij zijn van Bangkok naar Chiang Rai gevlogen daar naar de grens Chiang Kong en met de slowboot naar Luang Prabang. Vanuit Pakse zijn we met de bus (3 uur) naar Ubon Ratchathani (Thailand) gegaan en vandaaruit een vlucht naar Bangkok.
Pakse zelf als stad is niet veel zoals de meeste steden. Het gaat echt om de natuur.
Mocht je er wat aan hebben ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/455884/laos-van-noord-naar-zuid/1 wij waren er 3 weken in oktober 2013
Veel plezier met de voorbereidingen!!

Met de slowboat is inderdaad mooi, kost je echter wel een paar dagen extra.
Meestal vind ik hoofdsteden best interessant, Vientiane vond ik echter niet zo boeiend. Een halve dag de stad door, en een halve dag naar Buddha park, en dan ben je er m.i. lang zat geweest.
Savannakhet heb ik overgeslagen. Wat ik er van heb gelezen was het vergelijkbaar met Pakse, dus ben in één keer van Tha Khaek naar Pakse gegaan.
In Pakse is niet zo heel erg veel te doen. Je zou eventueel door kunnen rijden naar Champasak aangezien je toch al op de scooter rijdt. Het is geloof ik iets van 30 km. verder.
Bolaven Plateau heb ik in 2,5 dag gedaan. Veel sneller kan het volgens mij niet (big loop). Het kan er overigens koud en nat zijn!
Vang Vieng is zeker de moeite waard. Als je geen zin hebt in tuben met (al dan niet dronken) jeugd, dan kan je hetzelfde stuk ook met kajak doen. Je kan ook daar een motorrit doen (van een dag) door mooie omgeving, met o.a. de blue lagoon. Een ballontocht daar is overigens ook erg leuk!
Over Luang Prabang; Tak Bat is om 08:00 zeker afgelopen, en Phousi is niet heel erg groot. Beiden kan je in een ochtend doen.
De Tha Khaek loop doen de meesten in drie dagen. Ik heb 'm in vier dagen gedaan.
4000 Islands is inderdaad mooi, maar dan kan je beter vier weken gaan! :slight_smile:

Wat ik zou doen:
1: Vlucht van Brussel naar Bangkok, evt. direct door naar Chiang Rai
2: bus naar Huay Xai
3: slowboat naar Pak Beng
4: slowboat naar Luang Prabang
5: Luang Prabang
6: Luang Prabang
7: bus naar Vang Vieng
8: Vang Vieng
9: Vang Vieng
10: bus naar Vientiane
11: Vientiane & Buddha park
12: bus naar Tha Khaek
13: Tha Khaek loop
14: Tha Khaek loop
15: Tha Khaek loop
16: Tha Khaek loop
17: bus naar Pakse
18: Bolaven Plateau
19: Bolaven Plateau
20: Bolaven Plateau
21: Vlucht van Pakse naar Bangkok en vervolgens vlucht van Bangkok naar Brussel
22: Aankomst te Brussel

Wat je ook doet; veel plezier toegewenst! Ik vond het er prachtig!!

gr. Gert Jan

Ik heb je schema net ook eens bekeken en moet zeggen dat het er wel goed uit ziet. Ik zie ook erg goede tips van anderen. Een dag minder in Savannakhet is inderdaad een optie, en wellicht ook een dag minder rondom Thakhek. Dan zou je ook de bus kunnen nemen van Luang Prabang naar Vang Vieng (dit rit is er een met veel bochten maar met wat geluk heb je prachtige uitzichten. De omgeving van Vang Vieng is ook prachtig. In het zuiden zou je wellicht ook een dagtocht kunnen maken van Pakse naar Wat Phu (Champasak). Jammer dat je de 4000 Eilanden (Si Phan Don) nu niet aan kunt doen, dat is ook erg leuk om te zien. Maar je zult keuzes moeten maken.

Oktober is prima reistijd en normaalgesproken is het dan weer droog (afgelopen jaar duurde het regenseizoen wel lang). Wie weet kom ik je ergens tegen in Laos, aangezien ik daar dan waarschijnlijk zal wonen. Wie weet kan ik je ook nog helpen ergens mee.