Van Laos naar Siem Reap over land

Hallo,

op het eind van het jaar gaan mijn vriendin en ik o.a. 3 weken naar Laos. We komen na een bezoek aan Kuala Lumpur gevlogen op Vientiane. Onze voorkeur gaat meer uit naar het noorden, maar omdat ik erna enkele dagen in Siem Reap moet zijn zoeken we naar een goede oplossing om er te komen. Vanuit Siem Reap vliegen we uiteindelijk terug naar Kuala Lumpur, om van daaruit terug naar huis te vliegen.

In principe willen we niet vliegen op Siem Reap en hebben daarom ook naar de opties in het zuiden van Laos gekeken. Omdat we maar 3 weken in Laos hebben lijkt ons een combi van noord en zuid niet te doen, of het zal haastwerk worden.

Nu heb ik op het LP forum ook al de optie gelezen om via Thailand naar noord Cambodja (O’Smach) te gaan. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Wij zijn beiden gek op reizen met openbaar vervoer, dus een langer busritje schrikt ons niet snel af.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Hoeveel dagen heb je nou in Laos?
Ik heb zelf ongeveer 3,5 week gereisd in Thailand en Laos, waarvan ongeveer 2,5 week in Laos. Ik heb in die tijd stukken gezien van noord-, midden- en zuid-Laos. Je kunt het lezen en foto’s zien in mijn blog. Daarin zie je ook dat soms de bus kapot gaat, wat meer reistijd kost. Maar ik vond het goed te doen. Had wel meer plekken willen zien, maar niet met zo weinig tijd… dan maar wat minder plekken en niet te jachtig reizen. Maar voor mijn gevoel dus toch best veel kunnen zien.

Vanuit 4000 Islands (Si Phan Don) kun je met een bus naar Cambodja, ik weet niet precies welke steden ze allemaal (als directe verbinding vanuit 4000 Islands) aanbieden.

Ik weet niet of jullie vlucht nog te veranderen is naar Luang Prabang in plaats van Vientiane (heeft Luang Prabang eigenlijk een vliegveld?). Dat zou de route over land wel logischer maken. Zelf heb ik het stuk Vientiane - Luang Prabang ook dubbel gedaan… wel pittig. De terugweg deed ik per nachtbus om tijd te sparen.

1 like

Zoals ik schreef, o.a. 3 weken in Laos :dag:

Die optie via 4000 Islands is er natuurlijk ook. Ik lees wel overal dat drie weken te kort zijn voor noord en zuid. Het is natuurlijk ook persoonlijk. Ons maakt het niet zoveel uit om een keer een flinke busrit te doen en te puzzelen. Met de oude weg naar Poipet ook al eens 's morgens vanuit Siem Reap vertrokken en om 20:30u in Kanchanaburi bij een hostel ingecheckt. Was een lange zit en effe snel schakelen op de busstations, maar was te doen.

De vluchten vanuit KL naar Laos gaan niet elke dag naar elke plaats, daar moeten we ook een beetje rekening mee houden. Ik zal dat eens checken, want da’s nog wel een goed idee.

Aha, ik begreep het niet goed omdat je ‘o.a.’ schreef (dus dacht dat deel van die 3 weken misschien voor Cambodja was bestemd).

Mwah, zoals gezegd heb ik dingen in noord, midden en zuid gezien en voor mijn gevoel best rustig aan gereisd. 3 weken is prima voor Laos, vooral als in die 3 weken niet de reis vanuit Bangkok ofzo inbegrepen zit.

Tegenwoordig doe ik het zo: ik weet van mezelf dat ik het prettig vind om regelmatig even 2-3 nachten op dezelfde plek te blijven. Dan tel ik het totaal aantal reisdagen, en deel dat door ongeveer 2,5. Zoveel plekken (om echt te overnachten) moet ik dan maximaal inplannen. (En voor mij persoonlijk maakt het dan niet zoveel uit of de reistijd ertussen 3 uren zijn of 12 uren zijn).

Dus mocht voor jullie hetzelfde reistempo gelden, dan kun je in 3 weken rustig 6 tot 10 plekken bezoeken van noord tot zuid… waarbij Vientiane misschien wel dubbel telt als jullie daar op de terugweg weer stoppen… maar je zou ook op je eerste dag, direct na aankomst van je vlucht, een bus naar Luang Prabang of Vang Vieng kunnen nemen. Dat heb ik ook gedaan: eerste keer in Vientiane alleen maar overgestapt en niet daar verbleven; tweede keer dat ik er moest zijn, wel een hotel genomen.

Wie zegt dat dan dat 3 weken niet genoeg zou zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Veel mensen gaan maar 2 weken naar Laos.

Zo ongeveer doen wij het meestal ook. We leggen niets vast, maar zoeken vooraf een paar favorieten uit. Soms valt er ook een onderweg af, maar er komen altijd plaatsen bij. Wel proberen we altijd de gewenste route als een lus te leggen, maar dat is in dit geval niet echt nodig, mits we via 4000 Islands Laos verlaten.

Toch zou ik wel de informatie over de route via Thailand willen weten. Al is het alleen maar om achter de hand te hebben. Je zou in het noorden zomaar ergens langer kunnen blijven, dan maakt dit het een stuk makkelijker.

Het zal zich onderweg wel wijzen, want na een paar dagen kun je het sowieso makkelijker inschatten. Ik zal je blog eens bekijken.

Ik zie net dat bijvoorbeeld Airasia alleen maar op Vientiane vliegt vanuit KL…

Of het vanuit noordelijk Laos naar Siem Reap handiger is via Thailand dan via Laos, weet ik ook niet. Het openbaar vervoer is in Thailand volgens mij wel wat efficiënter en betrouwbaarder. In Laos ging het vaak ook prima hoor, maar die kapotte bussen komen toch ook wel regelmatig voor.

Je zou eens op www.seat61.com kunnen zoeken of er handige treinverbindingen zijn door Thailand, van Nong Khai (vlak onder Vientiane) naar de buurt van de grens van Cambodja.

Goed idee om te kijken naar treinverbindingen. Ik zal dat ook eens checken, maar meen al ergens te hebben gelezen dat het dan via Bkk moet gaan. Met de bus moet het ook te doen zijn, maar ook dat moet ik even uitzoeken.

Dat met drie weken lees je o.a. op LP en Wereldwijzer. Niet dat het niet te doen is, maar men raadt het vaak af. Nu moet ik zeggen dat ik het best wil uitproberen hoor, want 4000 Islands en het Bolaven Plateau zou ik graag willen zien.

Bedankt voor het meedenken :zon02:

Tja 2 maanden in Laos zou natuurlijk helemaal super zijn, en ik ben ook niet iemand van jachtig reizen en ‘zoveel mogelijk plekken afvinken’ in korte tijd. Maar 3 weken vond ik best te doen. Veel mensen slaan midden-Laos helemaal over (stoppen daar niet maar reizen in één keer van Vientiane naar Pakse ofzo). Zelf vond ik die Konglor grot in midden-Laos wel echt de moeite waard (met een bootje over een rivier van 7km door een grot, waar tijdens de oorlog ook mensen in schuilden) en de homestay in Ban Kong Lo ook erg leuk.

Achteraf gezien zou ik iets minder dagen 4000 Islands doen en wat meer Bolaven Plateau. En zou ik van Pakse naar Tat Lo met een huurbrommer zijn gegaan in plaats van met de bus. Dan kun je denk ik ook makkelijker nóg een plaatsje in de buurt bezoeken.

Oh ja en hier staan veel tips over noordelijk Laos. (Zoals je ziet heb ik allerlei plaatsen overwegen maar in mijn blog zie je dat het uiteindelijk toch anders gelopen is.)

3 weken is best kort voor van noord naar zuid. maar is wel te doen hoor. hangt er vanaf hoelang je ergens wilt blijven en of je lang wilt reizen.

ik denk wel dat via thailand naar cambodja sneller gaat. want de bussen in thailand gaan sneller en vaker dan de bussen in noord cambodja en laos.
maar of dit handiger is is maar de vraag.

je kunt natuurlijk ook op bkk invliegen als het met de dagen naar laos net uitkomt. en dan met de bus of trein naar vientianne gaan. of van kl naar ciang rai vliegen en dan de boot naar luang prabang nemen. dan kom je wel wat verder in het noorden binnen maar is wel een erg mooi gebied en leuke plaats luang prabang.

1 like

Hoi Karin,

het ziet er naar uit dat we het noorden op ons gemak gaan doen en van daaruit eventueel “even” naar Siem Reap vliegen. Ons ticket op Kuala Lumpur hebben we al geboekt, dus daar kunnen we niet meer mee schuiven. Voordeel van KL is wel dat je er makkelijker kunt komen met het vliegtuig i.v.m. de vele verbindingen van Airasia.

De vluchten worden waarschijnlijk: A’dam -> KL -> Vientiane -> 3 weken noord Laos -> Luang Prabang -> Siem Reap -> Kuala Lumpur -> A’dam

Mochten we om welke reden dan ook niet via Cambodja gaan, dan vliegen we vanuit Vientiane terug naar KL.

De Chiang Rai optie is ook nog interessant. Ik zal eens kijken hoe en wat met de boot.

Bedankt!