Wij willen komende vanuit Laos (khong in het uiterste zuiden) via Angkor wat terug naar Bangkok. Heeft iemand enig idee hoeveel tijd we hiervoor zouden moeten inplannen?
En hoe is het daar het beste reizen, dit zowel van Laos naar Angkor en voor het vervolg van Angkor naar Bangkok. Trein, bus, vliegen?
Manfred, we willen Vanaf Khong naar Angkor Wat. Daar de tempels bekijken(1 a 2 dagen is daarvoor genoeg denk ik) en daarna zo snel mogelijk terug naar bangkok (om vervolgens door te reizen naar Ko Tao).
Kun je aan de grens een visum krijgen of is vooraf regelen in Nederland beter(of in Vientiane)?
Als je rechtstreeks van de 4000 eilanden naar Siem Reap wilt gaan, dan vertrek je tussen 7 en 8 uur in de morgen en kom je rond middernacht in Siem Reap aan. Er wordt onderweg gestopt voor eten en de wegen zijn goed, met uitzondering het stukje van de grens tot aan Stung Treng. Aan de grens kun je een visum van Cambodja kopen voor USD 20 + USD 3 ''stempelgeld". Je moet wel een pasfoto bij je hebben of een kopie daarvan.
ok dank je wel. Het is dus niet nodig dit in Vientiane te regelen? Ik lees nl op sommige forums dat een visum bij deze grensovergang niet te krijgen is…vandaar.
Vincent, het is niet nodig om het visum voor Cambodja in Vientiane te regelen is echt in een paar minuten te regelen aan de grens tussen Laos en Cambodja.
Ik reisde over land dikke week geleden. 't Verhaal van Manfred klopt helemaal. Ik heb echter wel een tussenstop met overnachting gemaakt in Kratie omdat ik de Irrawaddy dolfijnen in de Mekong wou zien. Niet spectaculair, en in Kratie valt voor de rest niet veel te beleven.
Ik wil je wel aanraden het transport over de grens reeds te regelen op 1 vd 1000 eilanden (Don Det bvb) omdat je anders met oplichters te maken zult krijgen aan de grens. Kost je minder dan 10 dollar per persoon ipv de 40 of 50 die ze je anders vragen.
Kijk eens op de site van www.dokkhamtravel.com Daar staat hun emailadres vermeld en stuur een email naar Aline, zij werkt hier en zij kan je alles vertellen over Laos.
Weet iemand of het klopt dat je voor de boot naar Stung Treng (als je vanaf Laos komt) 40 us dollar moet betalen? Als je vanaf Cambodja komt schijn je maar 3 dollar te hoeven betalen. Ik hoop dat iemand meer weet want ik wil morgen vertrekken (zit nu op Don Det).
We zijn inmiddels weer terug, iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage en mocht je vragen hebben over Laos. Wellicht kan ik ze beantwoorden. Voor wie er nog heen gaat…Veel plezier. Laos is super!
Nou, wellicht kun je me inderdaad wat advies geven.
Deze zomer gaan we ongeveer dezelfde trip maken (zie Thailand forum…), en ons plan op het moment is om vanaf noord-Thailand naar Laos te gaan (tips voor transport en visa voor dit gedeelte?), dan het Noorden van Laos zien (luang Prabang, Mekong, Vientiene etc). Daarna willen we vanaf Vientiane naar Siem Reap vliegen om vervolgens Cambodia te ontdekken
Ik kan alleen weinig (goedkope) vluchten vinden vanaf Vientiane…is het verstandiger om vanaf Paksane te vliegen? Dat ligt dichtbij Vientiane toch? En is het aan te raden deze reeds te boeken, of te wachten tot we in Laos zijn… je weet immers nooit hoe je reis kan verlopen…?
Vanaf Cambodia willen we over land terug naar Thailand om de eilanden in het zuiden de bekijken. Heb je hier nog tips over? Zijn er mogelijkheden om met een boot naar een kust in Thailand te gaan?
Alvast bedankt!
Marije
PS: misschien een domme vraag…maar wat zijn de 1000 eilanden precies?? :retard:
Grappig dat er na een lange tijd weer iemand reageert. Wij zijn alweer een tijdje terug en ik zou zo weer terug willen. Laos is echt een super mooi land.
Wij zijn vanaf BAnkok gevlogen naar Udon Thani met NOK air. Deze vluchten kun je heel gemakkelijk boeken via hun website. Daarna zijn we met wat andere toeristen in een pickup-taxi gestapt naar de grens van Laos. daar stempelen, paspoort en door naar Vientiane. Guesthouse aan de Mekong. Naar Luang Prabang zijn we met de bus heen gegaan en vliegend terug naar Vientiane. Het is namelijk een vrij lange busreis en als je tijd beperkt is kun je beter vliegen. Daarna zijn wij via midden en zuid Laos naar Cambodje gegaan. Via de duizend eilanden(Don Det en Don Khon) Heel relaxed daar, wel erg gericht op toeristen maar als je even wilt bijkomen en gaat fietsen over het eiland zul je het zeker waarderen voor een paar dagen. Wij zijn daarna via Pakse naar Siem Raep gevlogen. Daar hebben we het visum op het vliegveld gekocht.( Zeer makkelijk te regelen). Gelijk een brommer met berijder gehuurd en ons laten afzetten in de stad. We hebben deze jongens gelijk ingehuurd voor de volgende dagen naar Angkor Wat.
Daarna met de bus naar PP, en vervolgens hebben we een taxi geregled die ons naar de Thaise grens bracht (Krong Koh Krong). Het was wel lastig overigens om een taxi te vinden maar uiteindelijk hebben we in PP (voor 50 dollar?) een toyota taxi geregeld. Na de Thaise grens wijst alles zich weer vanzelf. Veel meer beschaafd en vanuit daar zijn we direct doorgegaan naar Koh Chang. Daar heerlijk aan het strand gelegen, lekker eten en relaxen voordat we weer terug naar Bankok moesten…
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, je mag me altijd mailen als je nog dingen wilt weten. De beste tips komen toch van mensen die er zijn geweest toch??
Succes met de voorbereiding en alvast een hele fijne reis toegewenst!
Vincent
Bedankt voor je antwoord! Grappig, ik zie nu pas dat de laatste post dateert uit december! Sorry :retard:
Maar goed, ik heb wel degelijk wat aan je antwoord. Ik ga zodalijk eens de kaart erbij halen en de plaatsen goed opzoeken.
Hoeveel tijd denk je kost het om van Luang Prabang, naar Vientiane, naar Pakse te reizen? Kun je dat allemaal over de Mekong doen, of is dat niet aan te raden? (te sloom…?). Hoeveel tijd denk je sowieso dat je ´nodig hebt om Laos en Cambodia goed te bezoeken? Ik zat te denken aan 2 a 3 weken Laos, en ± 3 weken Cambodia. En hoeveel tijd heb je nodig om vanuit Cambodia terug naar Thailand naar het Zuiden te reizen? Is er een mogelijkheid een boot te nemen die de golf van Thailand doorkruist, zodat je niet overland, ´om die hoek moet?
Sorry voor alle vragen!
Hoi Marije,
Ik denk dat het van Vientiane naar Pakse zo’n 12 uur met de bus is,(wij hebben een tussenstop gedaan met een kleine trekking in Savannaketh wat overigens wel een aanrader is, je gaat dan met een gids op pad, slaapt bij de lokale bevolking in huis etc etc)
Van Luang Prabang Naar Vientiane is het zo’n 8 uur met de bus. Wellicht is het een optie om te vliegen. Vooral als je weinig tijd hebt al is het wel een mooie busreis met al het lokale spectakel op de tussenstops erbij (als je van gefrituurde spinnen houdt kun je daar je geluk niet op. met manden vol op het hoofd komen ze deze je aanbieden om te kopen…)
Van Luang prabang naar Vientiane met de boot is geloof ik 5 dagen met een slowboat. Je zou de lonely planet er eens op na moeten lezen want dat weet ik niet helemaal zeker
Wij hebben 3 weken Loas gedaan met 3 dagen siem Reap(angkor wat) en 2 dagen Phnom pehn en nog enkele dagen Thailand.
Vanuit Phnom Pehn koste het ons één lange reisdag met een oude taxi Toyota om op Ko Chang te komen. Is wel vrij toeristisch maar om een paar dagen te relaxen is dat prima. het voordeel is dat je er vanuit Phnom Pehn in één dag kunt komen (laatste boot vanaf thaise vasteland om 19uur) en ook in één dag weer in Bangkok kunt zijn voor het halen van je vliegtuig terug(meestal zijn die vluchten toch tegen 02.00 uur).
Over boten die de golf van Thailand doorkruisen weet ik niet. Het toen nog wel eens geinformeert naar vluchten naar de “overkant” maar die gaan allemaal via Bangkok…
Ik hoop dat ik je weer een stukje verder heb geholpen. Erg leuk allemaal, wil je meer weten over de trekking of andere dingen. Ik vertel ze graag. Brengt mij ook weer in de vakantiestemming!! Ik hoor het wel
Om de tocht van Luang Prabang naar Vientienne te breken, heb ik een stop ik Vang Vieng gemaakt. Supertouristisch, dat kan ik niet ontkennen, maar wel heel MOOI! Eigenlijk best wel een aanrader dus.
Van Vientienne naar Pakse is minstens 16 uur…
Ik heb toen besloten in Savanaket te stoppen, maar eigenlijk is dit stad best saai Misschien had ik toch maar een trekking moeten doen, ik heb de flyers idd wel zien hangen.