In november wil ik naar Bali voor ongeveer 4/5 weken. Ik zat eraan te denken om tijdens de reis ook naar Kuala Lumpur en Singapore te gaan. Ik dacht wellicht een retour te boeken naar Kuala Lumpur, en vanuit daar een binnenlandse vlucht * of per trein* naar Singapore, en vanuit Singapore naar Bali, om vanuit Bali weer naar Kuala Lumpur te vliegen, en vanuit daar weer terug naar AMS.
Maar wat is nou handig? Heeft er iemand ervaring met deze reis? Zou ik het toch anders / efficiënter kunnen boeken? Ik wil ongeveer 2.3/3 weken verblijven in Bali,en 2 weken in Singapore en Kuala Lumpur…
Heeft er ook iemand tips waar te boeken? En moet ik naast de retourvlucht, ook de andere vluchten alvast boeken? Of kan ik dat beter vanuit daar doen?
Zoals je al leest heb ik hier geen ervaring mee…hoor dus graag tips en ervaringen…
Ik heb in het verleden Singapore-Kuala Lumpur-Bangkok overland gedaan en kom vrijwel elk jaar in Indonesie en Singapore.
Kuala Lumpur is een erg mooie stad. Schoon, ruim, leuke bezienswaardigheden en hier kan je nog wel budget accommodaties vinden. In het Oosten liggen de Cameron Highlands (theeplantages) en er is nog een stuk tropisch regenwoud waar je met een trein (de jungle train) doorheen kan. Je komt dan in Noord-Oost Maleisie uit. Een mooie treinreis maar het Noordoosten van Maleisie is wel uit de richting. Vanuit Kuala Lumpur kan je naar het Noorden naar de eilanden Penang (dmv een brug met het vasteland verbonden) en Lankawi (hier moet je naartoe vliegen). Naar het zuiden kan je o.a. per vliegtuig, bus of trein naar Singapore.
Singapore is leuk voor een dag of 3 a 4 maar hou er wel rekening mee dat dit een enorm dure stad is om te verblijven. Veel winkelcentra verkopen alleen dure merken zoals Louis Vuitton, van Ferrari’s en Lamborghini’s kijkt niemand meer op, hotels zijn erg duur en ook geen goedkope eetstalletjes ofzo op straat; meestal trendy restaurants met hoge prijzen. Vrijwel elke winkelcentrum heeft in de kelder of op de bovenste etage een zgn. foodcourt en daar kun je wel voor redelijke prijzen lekker eten. Bovendien is het er erg klein dus na 4 dagen heb je het meeste wel kunnen zien en zal je portemonnee al aardig leeg zijn. Het is wel een prima uitvalsbasis naar Maleisie en Indonesie. Taxi’s in Singapore zijn wel goedkoop en de metro is prima. Met de metro kan je op veel plekken komen.
Vanuit Singapore kan je naar Bali vliegen maar je zou ook overland via Java naar Bali kunnen gaan. Als je 4 a 5 weken de tijd hebt zou ik dat eerder doen dan alleen naar Bali. Java is o.a. bekend om de Borobudur, Yogyakarta, Bromo etc. Je zou kunnen overwegen om vanuit Singapore meteen naar Yogyakarta (Midden Java) te vliegen en dan van Yogyakarta overland naar Bali. Kan per trein maar ook per (mini)bus. Mogelijkheden genoeg!
Bedankt voor je reactie!! Hoeveel geld denk jij dat we ongeveer kwijt zijn aan deze reis? De tickets zijn prijzig maar volgens mij het reizen/eten/slapen niet toch? We willen alles lowcost doen.
Het is moeilijk om een bedrag te noemen; dat hangt er heel erg vanaf wat je gaat doen, hoe je wilt overnachten etc. Mijn ervaring is het volgende. Vliegen met Malaysian Airlines naar Kuala Lumpur is duur. Malaysian Airlines is meestal een van de duurste maatschappijen.
Wat ik me van Kuala Lumpur kan herinneren is dat er dure maar ook goedkope overnachtingen te vinden waren (maar het is al weer heel wat jaren geleden dat ik voor het laatst in Kuala Lumpur was). Vooral bepaalde wijken (en buiten de stad) waren overnachtingen goed betaalbaar.
Singapore is heel erg duur. Dat was 20 jaar geleden al zo toen ik er voor de eerste keer kwam. Er was toen al geen goedkope accommodatie te vinden en dat is er in de loop van de jaren niet beter op geworden. Ook voor een bezoekje aan de dierentuin (zeker een aanrader), Sentosa en andere bezienswaardigheden zal je toch behoorlijk diep in de buidel moeten tasten. Eten is, met uitzondering van de foodcourts, ook niet echt goedkoop. Eetstalletjes op straat zal je niet tegenkomen. Ik vind het wel een erg fijne stad om in te verblijven; schoon, alles goed geregeld, gemakkelijk en relatief veel groen. Als je dus low budget op reis gaat dan zal Singapore een grote aanslag op je budget betekenen.
Op Java kan je zowel goedkoop als duur overnachten. De allergoedkoopste overnachting in een toeristisch gebied zal zo’n 25 euro per kamer (2 personen) kosten. Dan heb je geen airco en als je geluk hebt, heb je een eigen badkamer (soms gedeeld); een zgn. mandi oftwel een bak met water en een schepje waarmee je kan douchen (je hebt dan geen warm water). Toiletten zijn altijd een zgn. step-on (dwz. een gat in de grond met twee voetstappen ernaast; hetzelfde wat je vaak in Frankrijk ziet. Toiletten zijn vaak niet echt schoon. Op Java kan je ook erg goedkoop reizen en eten. Java is van West naar Oost zo’n 1200 km. Binnenlandse vluchten zowel tussen steden op Java als naar bijv. Bali zijn goed betaalbaar. AirAsia bijv. Afgelopen zomer (hoogseizoen dus) van Yogyakarta naar Bali kostte een retourticket zo’n 180 euro. We hadden pas een paar dagen voor vertrek onze tickets gekocht. Hetzelfde retourtje met Garuda was zo’n 250 euro.
Ook op Bali kan je goedkoop en duur overnachten., Het prijspeil van accommodaties maar ook bijv. het eten ligt op Bali hoger dan op Java. Zelfs de McDonalds is op Bali duurder dan op Java. Op Bali hangt het er vanaf waar je zit. Het Zuiden (Kuta, Seminyak en Sanur) is het duurste en het meest toeristisch (veel Australiers). Seminyak is mooi maar prijzig en als je noorderlijker gaat zitten in Canggu dan is het weer goedkoper. De zee is best wel ruig met veel stroming dus met zwemmen is het altijd goed opletten. We hoorden wel van mensen die in Canggu waren dat er weinig restaurantjes en winkels waren en dat er 's avonds niet veel te doen is. Het Noorden en Oosten zijn een stuk goedkoper en rustiger. Het midden van Bali (Ubud) vind ik altijd erg leuk. Mooie rijstterassen, mooie tempels, leuke winkeltjes en restaurantjes.
Je kan echt een stuk goedkoper als je low-budget reist! Ook in steden zoals Yogyakarta (toeristisch) en in b.v. Ubud kun je in november in leuke guesthouses of homestays overnachten vanaf zo’n 8 euro euro met z’n 2en en dan zit er ook nog een eenvoudig ontbijtje bij. Kijk even op tripadvisor bij de plaatsen waar je naar toe gaat. Als je bij stalletjes of in warungs eet waar taxichauffeurs eten - en die zijn ook in toeristische gebieden tevinden - kun je nog voor minder dan een euro eten.
Low-budget reizen op Java en Bali kan prima voor 25-30 euro pppd. Als je echt basic-basic doet kan het nog goedkoper
@Nunu. Als je Inge echt wilt helpen, geef je een paar voorbeelden en verwijs je niet alleen maar naar een website. Bij stalletjes op straat en eenvoudige warungs op Java kan je inderdaad een portie sate met lontong kopen voor ongeveer 1 euro. Bali zal al wat lastiger worden.
Ik ben ook erg benieuwd waar je voor 8 euro met zijn tweeen incl. ontbijt kan overnachten. Mijn ervaring is dat je hiervoor in Singapore net een broodje en een kop koffie kan kopen.
Ik reis regelmatig in Maleisie , Singapore en Indonesie .
Als je van de luchthaven in Kl naar KL stad wil is het best de schuttle trein te nemen , die vind je in de luchthaven .
In kl kun je slapen voor elk budget , als je goedkoop wil gaan kijk je best eens in de buurt van china town .
Ik zou u aanraden van KL naar singapore te gaan met de bus ( airco bus ) , bustation ligt vlak aan china town hier zijn verschillende loketten van de maatschapijen , van hier uit rijden er dagelijks verschillende maatschapijen naar Singapore of Johor Baru .
De trein zou ik afraden , dit is een zeer oude trein en trein verbinding die slecht onderhouden wordt , de lein in Singapore is nog eigendom van Maleisie .
Singapore is zo als al aangegeven goed voor 3/4 dagen . overnachten kun je in een Backpackers home ( maar er zijn er niet zo veel )
Beste vervoers middel in singapore vind ik de Metro .
En dan vanuit Singapore naar Bali ga je best met Air Asia , dit ticket kan je van Thuis uit boeken , dan zijn er nog Promo tickets +/- €40.
Best ook al Ticket Bali KL boeken met Air Asia om problemen met retour ticket in Indonesie te vermeiden +/- €30 .
Hou er wel rekening mee dat de luchthaven waar Air Asia land niet de zelfde is dan vanwaar uw internationaale vlucht van vertrekt . er is wel een gratis chuttle bus .
Persoonlijk verwijs ik mensen liever naar een website als tripadvisor (met meningen van heel veel reizigers) dan lukraak één guesthouse aan te bevelen waarvan ik (slechts een persoon) denk dat het goed is. Wat goed is voor mij is niet perse goed voor een ander…
Ik ben het met Nunu eens dat je op Bali en Java kamers kan vinden voor ongeveer 100.000 rp, al is dat tijdens het hoogseizoen lastiger.
Maleisië (KL) heb je accommodatie voor 80 ringgit (kan goedkoper), voor Singapore betaalde ik vorig jaar S$ 55. Dat is vrij prijzig…
Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe Google werkt en dus de Tripadvisor site zelf kan vinden. Leuke accommodaties vinden waar mensen zelf zijn geweest en die niet op allerlei sites staan (waar accommodaties trouwens provisie per boeking of een jaarbedrag voor moeten betalen) is in mijn ogen veel interessanter. Dat was jaren geleden al zo toen er alleen nog Lonely Planets waren. Bijna iedereen ging naar de guesthouses die vermeld stonden in de Lonely Planet. Als je hier juist niet naartoe ging en tips had van andere reizigers, kwam je vaak in hele leuke accommodaties waar je meer waar voor je geld kreeg dan de accommodaties die in de gidsen stonden.
Haha, ik ga er niet vanuit dat mensen kunnen googlen. Vandaag dat ik je reactie raar vond!
Een paar weken geleden raadde ik iemand een bureautje aan voor een trip in Bolivia. Ik geloof zelfs met website van het bureau. Vraagt de poster om een adres???
Het nadeel van de kleine leuke accommodatie is dat ze regelmatig aan straatjes liggen die geen naam hebben. Ik probeer leuke accommodatie vaak met adresgevens te vermelden op m’n website, maar daar ben ik soms wat slordig in.