Reisadvies gevraagd mbt reis W-Maleisie-Singapore-Indonesie

Mijn vriendin en ik gaan (=willen) in september 2013 een reis maken van ongeveer 4 weken.

De reis zal er in hoofdlijnen ongeveer zo uitzien

Adam-Kuala Lumpur
KL (=optie)
KL
KL - Singapore (trein)
Singapore
Singapore
Singapore - Sumatra (vervoer?)
Sumatra
Sumatra
Sumatra
Sumatra
Sumatra
Sumatra
Sumatra - Java (vervoer?)
Java
Java
Java
Java
Java
Java
Java - Bali
Bali
Bali
Bali (Chillmodus)
Bali (Chillmodus)
Bali - A’dam

Enkele vragen die wij hebben zijn:

!) Is een reisbudget van 3500 euro incl vliegtickets realistisch voor 2 personen?

1. Hoe is het meest eenvoudig te regelen dat we heen aankomen op KL en terug via Bali

2. Wat is de handigste verbinding tussen Singapore en Sumatra, zelfde vraag voor Sumatra-Java? (onze voorkeur gaat niet uit naar binnenlandse vluchten)

3. Willen we te veel zien in weinig tijd, of is dit een realistisch reisschema?

4. Alle overige tips en tricks zijn uiteraard van harte welkom.

Alvast dank voor de te nemen moeite !

Mvg,

Berry en Sharon

Je hebt een budget van 3500 euro in totaal, dus van 1750 euro per persoon? Dat kan in principe, maar het is best krap. Voor het vliegen ben je al 800-900 euro kwijt, dus je hebt ter plekke ongeveer 20 euro per persoon per dag te besteden.

Qua tickets kun je het beste een retourtje naar Kuala Lumpur nemen. Egypt Air heeft vaak gunstige prijzen. Vanuit Bali kun je een enkeltje naar KL nemen met Air Aisa, makkelijk te boeken op www.airasia.com. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper.

Als je niet wilt vliegen, en overland en met de ferry van Sumatra naar Java naar Bali wilt reizen, dan zal je reis minstens twee keer zo lang moeten zijn om dat in een beetje een normaal tempo te doen. Je zal keuzes moeten maken, en delen van de eilanden bewaren voor een volgende keer. Zelf zou ik maximaal 2 Indonesische eilanden bezoeken wanneer ik niet zou willen vliegen. (En dat wil ik inderdaad zo min mogelijk ;))

Ik ben vorig jaar 2,5 week op Sumatra geweest, en ik heb alleen het uiterste noordenb gezien (tussen Banda Aceh en Medan). Java heb ik eerder bezocht, en ik ben toen in ruim 3 weken van Malang naar Bogor gereisd. Vorig jaar ben ik in een kleine week van Surabaya naar Bali gereisd, en bezocht ik enkele vulkanen van oost Java. OpBali kun je je ook weken lang vermaken.

Als je steeds maar een of twee plaatsen per eiland wilt zien, dan is je schema mogelijk. Maar het is nu nog erg vaag. Klik vooral eens op de links hierboven naar mijn website, dan krijg je misschien een idee van afstanden en wat je overal kan doen.

1 Adam – Kuala Lumpur Vliegen
2 Kuala Lumpur
3 Kuala Lumpur of andere plek Maleisie
4 KL – Singapore Trein
5 Singapore
5 Singapore
6 Singapore - Medang ?
7 Medang
8 Medang – Bukit Lawang Trein/bus
9 Bukit Lawang
10 Bukit Lawang - Tobameer Trein/bus
11 Tobameer
12 Tobameer - Maninjau Trein/bus
13 Maninjau
14 Maninjau - Jakarta Vliegen?
15 Jakarta- bogor Bus
16 Bogor
17 Bogor-Bandung Bus
18 Bandung
19 Bandung – Yogyakarta Bus/trein?
20 Yogyakarta
21 Yogyakarta
22 Yogyakarta - Ubud Vliegen?
23 Ubud
24 Ubud
25 Strand Bali
26 Strand Bali
27 Bali – KL Vliegen
28 KL - Adam Vliegen

Misschien is dit wat duidelijker.
Ik weet alleen niet goed wat handig is vanaf Kuala Lumpur. Of eerst naar Sumatra te gaan en dan naar Singapore of andersom.

Of is het een betere optie om vanaf Bali naar Singapore en dan naar Kuala Lumpur te reizen.

Zoals misschien duidelijk is, we willen (te) veel in (te) weinig tijd.
Dus efficiënter hoe beter!

En Jenny, al super bedankt voor je reactie!

Nogmaals dank voor de te nemen moeite!

Gr, Berry & Sharon