Reizen door Indonesie, Maleisie en Singapore

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik willen +/- 5 weken reizen door Indonesie, Maleisie en Singapore in september.
Dit is ons plan:

• Van Amsterdam naar Singapore voor 3 dagen (dit vinden wij genoeg voor Singapore).
  • Van Singapore naar Maleisie (Kuala Lumpur). 7 dagen
  • Van Kuala Lumpur naar Sumatra 7 dagen
  • Van Sumatra naar Java 7 dagen
  • Van Java naar Bali 7 dagen

Ik heb me nog niet helemaal kunnen verdiepen in activiteiten en de dingen die er te doen zijn.
Ik weet dat 1 week niet genoeg is per land/eiland om te bekijken maar ik hoef het ook niet te kennen van A tot Z.
Gewoon de sfeer en cultuur proeven ervan.

Onze budget hiervoor is €8000 voor ons beide inclusief vliegtickets.
Ik heb een beetje zitten kijken en qua tickets zullen we rond €2000-2500 kwijt zijn.

Is dit genoeg om hier 5 weken mee rond te komen in deze landen? Is het net genoeg, ruim genoeg? Is er toevallig misschien nog plek om voor een week een ander land zoals Thailand, Vietnam of Laos te bezoeken?
Wij zijn geen luxe vakantiegangers maar ook niet de type backpackers. Een hotel in Indonesie van 10 euro zou dus ook niet erg zijn ipv een hotel van 30-50 per nacht.

Bedankt voor jullie tijd.

Ik zou de planning anders maken. Dus niet: 7 dagen van Java maar Sumatra, maar 7 dagen Sumatra. Vliegen van Java naar Sumatra duurt nl maar een paar uur :wink:

Hoeveel nachten zou je op één plek willen blijven, en hoeveel uur wil je maximaal op een dag reizen? Afstanden in indonesie zijn groot, op sommige trajecten ben je 16 uur (of langer) onderweg.

Zelf wil ik maximaal 2-3 bestemmingen per week. Maar goed, ik kom ik 5 weken dan ook niet verder als Java en Bali :wink:

• Updated - - -

Je budget is overigens voldoende.

Hoi Jenny,

bedankt voor je reactie!
Het zit zo; Wij willen dus 7 dagen verblijven per benoemde stad/eilanden.
Wij willen met de vliegtuig heen en weer. Dus in 5 weken tijd willen wij Maleisie, Singapore en Indonesie zien met een budget van 8000 euro voor ons beide (incl. vliegtuigvervoer, accomodaties en excursies). Wij zouden ook in het land nog heen en weer willen reizen naar andere steden (bijvoorbeeld van Kuala Lumpur naar malakka).
Mijn vraag is of dit haalbaar is (budget en tijd?) Zo ja, zal er nog budget over zijn om nog een land voor 7 dagen te bezoeken?

Bedankt!

Qua budget kun je prima op en neer reizen, bussen kosten maar een paar euro.

Maar… Als je naar Sumtra gaat, dan blijf je niet 7 dagen in Medan. Je wilt dan maar de Orangutans in Bukit Lawang. Dat is 4 uur reizen. Je wilt vast ook naar Lake Toba, dat ik ook 4 uur.

Veel mensen die maar Java gaan, beginnen in Yogya, blijven daar een paar dagen en boeken dan een excursie via de Bromo en Ijen naar Bali. Heel mooi, maar dat zijn wel twee reisdagen van 12-16 uur. Wil je dat?

Op Bali zijn de afstanden niet zo groot en ben je meestal maar 2-3 uur onderweg. Van Kuala Lumpur naar Melakka is ook prima te doen in 3-4 uur.

Als je om de 3 dagen wilt vliegen kun je meer landen doen. Ik raad je echter aan dat NIET te doen, maar langzamer te reizen, af en toe een bus te nemen, mensen te ontmoeten en dingen echt te ZIEN.

Hoi Jenny, bedankt voor je reactie.
Wij zijn inderdaad niet van plan om in Sumatra en Java van de ene kant van het eiland naar de andere kant de reizen in die 7 dagen dat we daar verblijven omdat het gewoon te lang reizen is begrijp ik… 5 uurtjes reizen naar een andere stad vind ik nog wel ok. Ik denk dat wij het houden op Singapore, Kuala Lumpur, Sumatra, Java en Bali in 5 weken tijd ongeveer.

Prima keuze zo te lezen , fijne vakantie

Bedankt Paulana!