Ik ben Floris en ik ga samen met een vriend op wereldreis in Januari. Op 25 maart landen wij in Singapore. Dan hebben we tot 2 Mei om in Kuala Lumpur te komen. Met andere woorden, we willen graag 5 weken (inclusief het heen-en-terug-reizen) in Indonesië verblijven.
Er is één ding waar we speciaal geïnteresseerd in zijn, een (tweeweekse) jungle-tocht in Borneo. Nou zijn we er nog niet uit of we dit in het Indonesische of Maleisische deel willen doen, en hierom hebben we ook een aparte topic gemaakt in het Maleisische forum. ( http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=147909 )
Ervan uitgaande dat dit ongeveer 2 en een half a 3 weken duurt hebben we nog een week of twee over. Dat is niet bijzonder veel tijd, maar we zijn er dan ook vooral op uit om in die tijd nog wat hoogtepunten mee te pikken.
In onze gedachten lagen:
-Borobudur
-Bromo vulkaan
-Bali (zwarte stranden?)
-Sumatra (rondreis?)
Graag zouden wij wat informatie krijgen over de mogelijkheden in Indonesisch Borneo en over korte reizen door de rest van Indonesië. (Wat zijn mooie steden om te verblijven, hoeveel kost ons dit ongeveer, welke kant op reist het handigste?)
Ik ga er in de planning even vanuit dat je 2-2,5 week hebt om door Indonesie te reizen. Zoals je al aangeeft, is dat niet echt heel veel.
Je kan ervoor kiezen om in die tijd een deeltje van Sumatra te zien. Ik heb vorig jaar een kleine 3 weken door het noorden van Sumatra gereisd, en heb in die tijd orangutans gezien, vulkanen beklommen, dorpen van verschillende bevolkinsgroepen bezocht en lekker gedoken. Ik heb niet erg hoeven haasten - daar houd ik niet van.
Echter, jullie zien al heel veel jungle en natuur in Borneo, misschien wil je juist iets heel anders?
In de 2-2,5 week kun je ook in een rustig tempo van Yogykarta op Java naar Bali reizen. Je kan de Borobudur en Prambanan bezoeken, en bijvoorbeeld naar de Bromo en Ijen Kawah. De dagen die je overhebt kun je op Bali blijven. De stranden van Bali in het noorden zijn overwegend zwart en vulkanisch, maar in het zuiden en oosten heb je hagelwitte stranden.
De kosten in Indonesie kunnen nogal verschillen van eiland tot eiland. Een tour op Borneo kan echt heel duur zijn, omdat je zelf vervoer moet charteren (en benzine kost nu eenmaal geld). Op Java en Bali kun je als je met zijn tweetjes reist makkelijk rondkomen van 25 euro per persoon per dag. Mits je niet voor al te veel luxe gaat, of elke dag wilt duiken, want dan lopen de kosten uiteraard op.
Okee, bedankt voor je reactie!
Misschien voegt Sumatra inderdaad niet bijster veel aan de reis toe als we al naar Borneo willen gaan. Java en Bali lijkt ons een hele leuke toevoeging. Zijn de resterende eilanden ook nog de moeite waard? Ik bedoel Lombok, Sumba, Sumbawa, Flores? Vooral Flores lijkt me bijzonder omdat ik weet dat, dat niet ver weg ligt van de Komodo-eilanden.
Kijk even op m’n website voor tips over Sumba, Lombok en Flores. Allemaal fantastisch, maar aangezien je maar twee weken hebt zul je een keus moeten maken. Mij heeft het meerdere reizen gekocht om al die eilanden (deels) te ontdekken Indonesië is groter dan Europa!