Viespeuk :teeth::teeth::teeth:
I’m flabbergasted :finger:
In Surabya zoek je een hotel. Surabaya is een drukke stad, het verkeer staat niet in de file daaro, maar suist langs je heen. Specialiteiten om te eten soto ayam en nasi rawon. Het Tanjungan Plaza (shopping mall) is de moeite waard om te bezoeken, een stad op zich. Veel restaurants, ook buitenlands. Kan je een dag in doorbrengen. De dierentuin (Kebon binatang) is leuk, in de oude koloniale buurt Darmo, met prachtige vooroorlogse huizen. De buurt van Jembatan Merah veel oude kantoren uit de koloniale tijd. Surabaya heeft veel monumenten, want het is de kota pahlawan, heldenstad, er heeft zich in November 1945 een zeer bloedige strijd plaats gevonden tegen de Engelsen, die transporten van mensen uit de Japanse interneringskampen moesten beschermen. Dat is vreselijk uit de hand gelopen. Surabaya heeft ook een red light district, de beruchte Gang Dolly. De Kali Mas haven met veel houten Bugischepen is ook de moeite waard.
Als je daar geweest ben, ‘s ochtends, neem je de ferry naar Madura in Tanjung Perak. De ferries varen af en aan, de overtocht is een half uur, dan sta je in een compleet andere wereld. Madura is een droog eiland, geen sawa maar maïs en tabak, daarbij vis en vooral zout. Aan de overkant in Kamal neem je de bus naar Sumenep. De bus zal vol zitten, met vrij kleine mensen, taai en tanig, veel met een peci, het nationale hoofddeksel. Maar allemaal zeer vriendelijk, doch afstandelijk. De Madurees is een trots mens, die niet met zich laat spotten. Een verademing na die slijmerige Javanen. De Madurezen zijn ook, niemand uitgezonderd, Moslim, devoot moslim. Devoot is iets heel anders dan fanatiek. Echter als je dit tegen de gemiddelde Nederlander zegt, wordt je voor gek versleten, iemand die zondags naar de kerk gaat, een christen, wordt al als fanatieke uitslover bestempeld. Daarbij wordt helemaal aan het feit voorbij gegaan dat het Christelijke geloof de basis van onze cultuur vormt. Dit terzijde. Men is gewaarschuwd om geen conflict met een Madurees aan te gaan, want dat overleef je niet. Sumenep is de hoofdstad geweest van een oud Madurees koninkrijk. Aan de alun-alun staat een prachtige oude moskee, er is een kraton met museum, een park met een badplaats waar de sultan vanuit een hoog torentje jongedames kon zien baden en er eventueel eentje bij zich roepen voor wat vleselijker vertier. Verder zijn er twee begraafplaatsen waar de sultans zijn begraven, zeker Asta Tinggi is zeer de moeite waard. Ten zuiden van Sumenep ligt Kalianget, waar nog een immense zoutfabriek uit de Nederlandse tijd staat. Aan beide kanten van de weg tussen Sumenep zijn er een soort sawa te zien, maar daar groeit geen rijst, dit zijn de zoutpannen. Wat Nederlanders goed zal doen is dat er ook windmolentjes staan om het zoute water uit zee in de pannen te pompen. Op deze weg is er ook nog een klein VOC fortje te zien. Van Sumenep is er een weg door heel mooi landschap naar het noorden van het eiland naar Pantai Lombang, een schitterend strand afgezoomd door een bos van cemara udang, een soort den. Helaas wordt er in dit bos erg gezaagd om bonsai van de boom te maken, in Jakarta leveren deze miljoenen rupiah op. Als je van batik houdt moet je naar Pamekasan, batik met Madurese motieven is prachtig, veel zeedieren zijn afgebeeld. En daarbij nog eens spotgoedkoop, ook vanwege het ontbreken van Engelssprekende tussenpersonen, De grootste attractie van Madura zijn de Kerapan sapi races. een span koeien dat tegen andere spannen hardloopt met een menner op een soort slee erachter. Zeer populair op Madura en gaat daarin veel geld om. Er zijn in de steden van Madura grote stadions voor dit evenement te vinden, iets dat je niet mag missen. De kustplaatsen aan de noordkust kennen veel visserij, de vissers gebruiken prachtig beschilderde prahu. Het zal in de nabije toekomst afgelopen zijn met de geïsoleerdheid van het eiland, er wordt een brug gebouwd vanaf Surabaya naar Kamal en zal Madura als overloop gebied gaan dienen voor Surabaya. Het is nog niet zover, de opleverdatum wordt steeds uitgesteld, maar het moment is nabij.
In Kalianget is er een ferry naar Java (ook naar kleine eilandjes in het oosten). naar Tanjung Angker, Dat is vlakbij het Baluran nationale park en ook de weg naar Banyuwangi waar men de boot naar Bali kan nemen. Over het Baluran park weet ik niets af, nooit geweest. Over Bali wens ik niets te vertellen, want dat eiland wordt door mij geboycot daar ik niet als wandelende geldautomaat gezien wil worden.
De route die ik heb omschreven ken ik uit eigen ervaring van meerdere keren, hij is zo samengesteld dat je niet hoeft te “backtracken”, heb ik zelf een hekel aan. In alle plaatsen die genoemd worden om te verblijven is alle soorten accommodaties aanwezig, van spotgoedkoop tot super-de-luxe. Op sommige plaatsen zal westers voedsel, of wat daar voor door moet gaan, moeilijk te krijgen zijn, maar na enkele dagen kun je jezelf in de grotere steden voor rot vreten. Wat in mijn ogen het grote voordeel is dat je in geen van de plaatsen, uitgezonderd Jakarta en Bogor, lastig gevallen zult worden door mensen die het op je portemonnaie hebben voorzien. In tegendeel in sommige plaatsen zal je soms met stomme verbazing worden aangekeken. Echter zonder uitzondering zul je vriendelijk en met respect behandeld worden. Er zullen allicht studenten zijn die hun karige Engels op je uit willen proberen, een uitgelezen kans om met de gewone man, de wong cilik in contact te komen. Bijkomend voordeel voor de echte Nederlander, het leven in de genoemde plaatsen kan zeer goedkoop zijn.
Sekian
Noem mij een plaats waar een Nederlander niet geweest is op Java.
De meeste plaatsen die de moeite waard zijn vaak al verkend door OAD-ers , Fox-ers , en andere duurdere reisorganisaties.
Wat interessant kan zijn vaak de oudere plantage’s met de nog in goede staat verkerende herenhuizen van de controleurs.
Bij Garut heb je ook een resort hotel , ik dacht Simpang , daar kan je ook gaan golfen. Vroeger geliefd bij de Nederlandse " elite" uit de tempo doeloe tijd.
Het is een beetje verouderd , en zonder airco , het is al koud genoeg.
Je moet kunnen verplaatsen hoe het 60 of 70 jaar geleden was , toen de koloniale elite daar vertoeven.
Om nog een beetje originele plekken te vinden moet je vaak de plaatselijke VVV /site bezoeken.
Dan komt je mooie verassingen tegen , waar een gemiddelde backpackers ook vaak niet weten .
In ieder geval staat het niet bij Lonely Planet Indonesia 2009 die ik aangeschaft heb voor mijn " Sumatra" tour.
De route van Boomaap klinkt erg mooi, en ik zou zeker overwegen een paar plaatsen die hij aanraadt te bezoeken. De hele route afleggen in 3 wkn is echter iets teveel van het goede, althans voor mij. Ik prefereer nl om steeds een paar nachten op dezelfde plek te blijven en daarvandaan dagtrips te maken.
Ja, dat zou ik ook liever doen: ergens twee of drie dagen zitten. Dan moet ik dus maar een paar plaatsen skippen. Kan je vanaf Jakarta de oostkust per trein bereiken?
Hi Yeni,
Ik heb op veel dingen gelet, allerlei soorten vervoer, cultuur, natuur, niet de hoofdwegen nemen, maar op de tijd… dat ben ik helaas verleerd. Er zijn diverse plekken waar je langer kunt verblijven, andere kan je overslaan. Het is een doorlopende route. Als je bijvoorbeeld naar het zuiden van Solo gaat Wonogiri dan vindt je daar een gigantisch stuwmeer, Waduk Gajah Mungkur, is van ongekende schoonheid. Nog verder naar het zuiden aan de kust heb je Pacitan. In dat gebied tussen die twee plaatsen heb je ontzettend veel grotten en onderaardse rivieren, geen hond die daar komt. Wat ook zo een leuke plek is, is Banten, vlak bij Jakarta met het VOC fort Speelwijck, de ruine van het paleis van Sultan Surosowan, een heel speciale oude moskee, een museum, en nog veel meer. 2 uur bussen. Maar ja hoe dan verder, terug naar Jakarta of via Pandegelang even naar het gebied van de Badui en dan naar Bogor. Je zou maanden op Java kunnen reizen zonder je een dag te hoeven vervelen, zeker als je het nog niet kent. Het leven op Java is gevestigd aan de noordkust tussen Jakarta - Cilacap(leuk!) - Yogyakarta - Malang en Surabaya. De rest is vrij dun bevolkt, zeker de zuidkust en de uiterste punten, afgezien van de NW hoek.
Ja, tot Banyuwangi rijden er treinen, moet je wel de zuidelijke route nemen, want die in het noorden is vervelend dus Jkt - Bdg - Yog - Sby - B.wangi. en van alles wat daar tussen ligt natuurlijk
En zo zijn we toch weer op de standaard route beland :wereld:
Goed opgemerkt .
De enige verschil is de manier van verplaatsen .
Hij doet het met openbaar vervoer . ojek , angkot etc.
Dat moet ook kunnen , soms is het praktischer om in een ojek te verplaatsen. Mij niet gezien.
Heb ik ook een beca gebruikt toen ik vorige week in Solo was .
Het is ook moeilijk om goede foto’s te maken , in ieder geval staat het op mijn fototoestel.
dat wil de vraagsteller toch weten ? En ik dacht in een ander topic te lezen :
Mijn verhaal was slechts bedoeld om de fantasieloosheid van de gemiddelde reiziger aan te tonen. Het loopt ze dun door de broek als ze van het karrespoor afwijken. Of ze iets van de beschreven route doen maakt me niets uit, ik ben geen touroperator. Ik heb me tijdens het schrijven rot gelachen.:lol: Als ik mijzelf die mensen met zo een zware nieuwe rugzak die boven hun uit torende voorstelde op de terminal bis van Garut met al die Sundanezen. “Bade ka mana Mister”. Of in Kediri een nasi goreng bestellen bij iemand die alleen Javaans spreekt
Hoeveel zal mij deze reis (exclusief de vliegreis) ongeveer kosten denken jullie?
Ik hoef geen dure hotels enzo…
Hangt er vanaf hoe je wilt reizen, wat je wilt eten, hoeveel je drinkt (alcohol is relatief duur!) enzovoort. Voor 25 euro per dag moet je een heel eind kunnen komen. (Minder lukt ook, meer lukt ook.)
Vanochtend ontbeten met nasi oseng-oseng (rijst met tempe-kousenband-peper-schotel) daarbij 2 tahu goreng Rp 4000 Krantje (Kompas) gekocht Rp 3500. Daarna even lopend op weg gegaan om een fotootje te maken. Toen dat mij de strot uithing (hitte, dreigende bewolking) een taksi genomen. Even langs RM Anda geweest, lunch meegnomen, rijst-2x rendang-daun singkong-ikan teri -sayur kacang/kol- terong bakar Rp 18.000. Daarna even langs de Carrefour, taxi laten wachten. Taxi was Rp 33.000. Vanavond als souper sandwiches van bruinbrood (Rp 6300 halfje) met tonijn ( Rp 16.700 blikkie). Om het geheel af te maken staan er 3 bir bintang koud per fles Rp 16.030.
1 € = meer dan 14.000
Dat wij zo goedkoop eten, wil niet zeggen dat iedereen dat kan of doet! Er zijn zat mensen die hun biertje liever in de kroeg drinken, en daar betaal je meer. Of die liever brood of pannenkoeken als ontbijt hebben, en dan ben je ook al snel 30,000 rp kwijt. Sapje erbij en je bent weer 15,000 lichter. Mensen die eten in een restaurant omdat dat ‘beter’ zou zijn, en dan 35,000 rp voor diezelfde nasi betalen. En voor het diner wat groente en meer vlees willen, of een buffet, en daarvoor 75,000 kwijt zijn. En dan nog roepen dat alles goedkoop is!
Een bewoner is geen tourist, Bak Boomaap, en deze jonge heer is een tourist. :wacko:
Sorry Yen, ik houd niet van goedkoop eten, het moet goed zijn qua samenstelling (shit vandaag geen fruit ;))
Nou een Javaan vindt bovengenoemde vreselijk “boros” vooral die taxi als er een bus rijdt.(2000 Rp) Overigens krijgt de tourist in zijn hotel een ontbijtje. :teeth: van dat smerige zoete witte brood, ik ga voor de nasgor
Ik gaf slechts een voorbeeld om te laten zien dat het leven op Java goedkoop is. Overigens zou ik van 40 euro per dag uitgaan. Op Java zit je voor een normaal hotel met AC voor max 200.000 Rp goed. Eten 100.000 Rp. Vervoer 100.000 Rp. Drank 100.000 Rp. Is een realistische schatting, vaak goedkoper.
Overigens vlees is relatief duur in Indonesia, ik vertrouw die lokale koeien voor geen meter, als ze per ongeluk dood neervallen worden ze ook als biefstuk verkocht, dus vis, tahu, tempe.
Ze zijn gek van zoetwatervis die in vijvers is gekweekt, gurame en bandeng zijn lekker, maar er zijn ook stront- en lijkenvretende exemplaren zoals de ikan mas (karper) en lele (meerval) mij niet gezien, terima kasih.
Zie je, meneer Boomaap; ga je toch een beetje op Maryono lijken, want je bent ook heel goed in verhalen vertellen. Ik heb er naar mijn gevoel ook nog heel veel uit kunnen halen. Weet je ook iets over Salatiga ? Is dat een leuke stad/dorp ? Indesco (en weer een gele roos verdiend)
Een dagje Solotigo is best de moeite waard, maar wie ben ik om hier over te vertelllen. Kijk eens naar de site van mijn goede vriend Ed Vos
Geboekt! Ik vertrek 27 maart, via Kuala Lumpur, naar Jakarta. Zag alleen dat de lonely planet "maar’300 van de ruim 800 pagina’s schrijft over Java en Bali. Samen met de informatie op dit forum zal dit wel genoeg zijn denk ik…
Op de terugweg heb ik 1 uur en 10 minuten om op Kuala Lumpur over te stappen op mijn vlucht naar Amsterdam… Beetje krap, maar moet denk ik wel lukken…
Die zijn er niet, want Java is tenslotte een Nederlandse creatie. Toen ze er kwamen bestond het eiland uit een aantal koninkrijkjes die voortdurend met elkaar overhoop lagen. De hele infrastructuur is Nederlands. De Postweg van Anyar naar Banyuwangi is nog steeds de belangrijkste weg in het land, gevolgd door de zuidroute die ooit begonnen is als militaire weg van Bandung naar Ngawi, bedoeld ter verdediging van het cultuurstelsel. Dan al die landbouwgewassen die de Nederlanders hebben gebracht koffie, thee, rubber, kinine.
De grote steden, de railverbindingen, de havens, water- en irrigatiewerken. Wetten en administratie, de organisatie van het land, allemaal Nederlands. Door het invoeren van het cultuurstelsel hebben ze de positie van de Javaan van lijfeigene veranderd in een arbeider die voor geld werkte. Waar hebben Nederlanders zich niet mee bezig gehouden, kan je jezelf afvragen, overal zijn ze geweest en overal hebben ze aangezeten. Dit drukt nog zwaar op de Javaan, weinig op het eiland is van zichzelf. 350 jaar overheersing door die haringboeren, werd in nog geen 4 jaar volledig omgegooid door de Japanners. Omdat die een Aziatisch broedervolk waren werd veel van hun klakkeloos overgenomen, wat een raar mengsel gaf. De vorsten werden naar huis gestuurd, gewone mensen kwamen aan de macht, maar wat wisten zij nou van het besturen van een land, dat nog steeds op Nederlandse leest was geschoeid??