We (we zijn met ons tweetjes)zijn eind mei van plan om naar Java te gaan.Onze reisroute zal ongeveer zo uitzien: Te beginnen in Jakarta en daar vandaan via, Bogor, Bandung, yogyakarta, Solo om vervolgens vanuit Solo richting Tulungagung, Blitar en een plaats/dorp genaamd Kalangbret (niet ver van Blitar) te bezoeken. Dit laatste is voor ons uitermate belangrijk omdat dat de geboorteplaats is van een van onze ouders, die we heel graag willen bezoeken.
We hebben nog geen idee hoeveel dagen het zou duren voor we in Kalangbret/Blitar aan komen.
Onze vragen zijn :
Wat is de beste manier om vanuit Jakarta richting Blitar te reizen?
We zijn enigzins van plan een bus met chauffeur te huren, wat zijn
ongeveer de kosten per dag/24 uur ?
De hotelkosten hebben we in het algemeen berekend op ongeveer 40
Euro per nacht. Is het beter de hotels via Nederland te boeken of is het
beter daar ter plaatse te (be)kijken?
Wat is de afstand in kilometers van Jakarta en Blitar?
Alle tips/adviezen zijn van harte welkom.
Overigens, wij kunnen redelijk Javaans communiceren. We hebben in totaal 16 dagen de tijd (dus 8 dagen heen en 8 dagen terug, vanuit Jakarta dus als vertrekpunt).
naar blitar kun je met de trein. vanuit malang of surabaya.
even gegoogled.
wij gaan dit jaar voor het eerst naar indonesie, dus ik zit alles uit te zoeken waar we naartoe willen gaan.
Hoi Karin1976, wij ook hebben biijna dagelijks (hihihi) op internet gesurfd hoe richting Blitar te gaan. Maar we zijn toch benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van reizigers die mogelijk al eerder naar Blitar zijn gegaan. Toch onze hartelijke dank voor je reactie.
Enneh, mijnheer Boomaap, ook uw site hebben we inmiddels al grondig doorgenomen. Als het goed is heeft mijn vriend (André) ook daar een oproep gedaan.
De route heb je zelf al min of meer gegeven. Ik heb begrepen dat jullie ook naar Solo willen, mijn woonplaats, daar komen vaak Javaanse Surinamers, veel zijn er afkomstig uit de omgeving van Wonogiri ten zuiden van Solo, heb ik me laten vertellen. Ze komen ook naar Solo om CD’s te kopen en natuurlijk om op Pasar Klewer batik te shoppen. En misschien om Didi Kempot te ontmoeten, die Solonees die zo beroemd is in Surinaams Javaanse kringen. Is altijd lachen als je die Surinaamse Javanen ontmoet, mooi Nederlands, Ngoko, maar geen woord bahasa Indonesia
Hotels boek je ter plaatse, 40 euro is meer dan genoeg. Je moet een beetje flexibel zijn, soms wil je ergens langer blijven en soms is er niets aan dus niet vooruit boeken, het vinden van een hotel mag in het algemeen geen probleem zijn.
Afstand in kilometers Jakarta- Blitar zal ruim 800 wezen. Maar dat zegt niets, op Java reist men met een snelheid van ten hoogste 40 kilometer per uur door de drukke en vaak minder goede wegen, altijd door steden heen, vaak een 2-baans weg met veel verkeer, alle soorten. Vrachtwagens, bussen die overal maar midden op de weg stoppen, auto’s, veel motorfietsen waarvan de berijders nog nooit van verkeersregels hebben gehoord, paard en wagens, ossekarren (Oost Java), voetgangers, honden, kippen, geiten en wat ik nog vergeten ben. Wegwerkzaamheden natuurlijk.
Didi Kempot kennen we uiteraard ook…! We hebben hem zelfs 2 keer in Nederland en 1 keer in Suriname zien optreden.
Als u zijn adres weet ahhah…gaan wij (stiekem) een foto van zijn huis maken, zodat we ons thuisfront mee kunnen plagen haha.
En inderdaad, wij kunnen alleen maar Ngokko, het Bahasa Indonesia lijkt ons heel erg moeilijk, maar we zijn daar door onze ouders ook niet mee opgevoed, dus het ligt eigenlijk niet aan ons…wil ik even zeggen ;-).
Ik hoop dat het in die 8 dagen ons zal lukken naar Kalangbret te gaan. Al verblijven we daar maar voor 2 dagen. Tot aan Blitar hebben we een idee hoe er naar toe te gaan…deels met de bus (met chauffeur huren) en deels met de trein. Maar als we een bus met chauffeur (die ook javaans kan praten) voor de volle 16 dagen kunnen huren, zodat hij de gehele vakantie met ons blijft, lijkt dit ons de beste optie.
Maar nu eerst de bus en de (betrouwbare) chauffeur maar zien te vinden !!
In Solo willen we ook een Wayang Orang voorstelling graag zien. Ik neem aan dat daar elke avond een voorstelling wordt gegeven?
Het lijkt ons helemaal leuk om zo een voorstelling in een Dessa mee te maken zoals het vroeger in Suriname en nu nog steeds gebeurd (dus niet zo een commerciele voorstelling).
Ik ken die Didi Kempot niet, maar weet dat ie bij jullie beroemd is. Hij heeft hier ook een hitje gehad met “Solo Balapan”. Ik zal eens vragen waar ie woont
Naar Kalangbret gaan lijkt mij geen enkel probleem. Ik denk dat u het beste een chauffeur uit Oost-Java nemen kan. Wanneer bent u in Indonesië ? Ik heb veel kennissen in Kediri, daar kom ik eens in de 2-3 maanden, kan allicht even informeren.
In Sriwedari zijn er Wayang Wong voorstellengen, iedere avond is niet meer, want er is weinig interesse, verleden jaar was het theater een tijdje gesloten. Javanen hier praten liever over hun cultuur dan dat ze er daadwerkelijk iets aan doen laat staan in stand houden.