Van hotpants tot burqa in Sharm el Sheik.

In Sharm el Sheik is een soort hoofdstraat waar veel van de restaurants, bars, coffeshops en winkeltjes gevestigd zijn. Het is er altijd druk.
Je ziet er dames in hotpants met zilveren stilleto’s, onmiddellijk gevolgd door een dame in burqa, vergezeld van echtgenoot, want die vieren natuurlijk ook vakantie.
Vanaf de kant roepen de heren verkopers en klantenlokkers in het Arabisch de dames met de zilveren stiletto’s na, en het conservatieve echtpaar vertrekt geen spier.
Ik vraag me weleens af, hoe zo’n vrouw in Burqa daarover denkt.
Naast haar echtgenoot, verborgen voor de ogen van anderen, met uitzicht op de helft van de billen van de dame voor haar.
Of de blote rug, of het decolete…
Mijn vriendin zegt dat ze daar niks bij denken:nod:…maar dat geloof ik niet!
Enig idee?

Goh je had toch zoveel ervaring opgedaan in egypte? En je had toch zoveel contacten?
Ik zou zeggen vraag het ze en je weet het!:dag:

wat ze daarbij denken ging ook door me heen toen ik in Sharm liep wetende hoe Ahmed waar ik mee liep erover dacht en vertelde hoe jongens daar over denken. Ze zullen gedachtes hebben als jeetje zo loop je toch niet over straat, etc. Ja, wat moeten we daarmee? Het zijn toeristische oorden en ja merendeel van de toeristen staat daar niet bij stil, het is warm weer, dan ga je niet volledig ingepakt over straat, want op hun beurt hebben de toeristen ook hun gedachten. veel weten wel dat het in de moskee bedekt moet worden als je naar binnen gaat maar de etiquette op straat krijg je niet mee bij het boeken van je reis! ik in ieder geval niet de eerste keer dat ik naar Egypte ging…dacht gewoon lekker warm land, strand en bruin worden. Daar moest ik ondervinden dat er nogal vreemd naar mij gekeken werd en ik wel erg lastig gevallen werd door mannen die iets wilden verkopen (dus niet direct met mij weg wilden ofzo.), dus ja… niet te veel over nadenken…schiet je verder toch niet veel mee op dan je zorgen gaan zitten maken/piekeren etc. En als je daar iets aan wilt veranderen ja…uitzoeken hoe dan…heb wel eens ergens geschreven wellicht toeristen beter informeren bij reisbureau’s e.d.

salam aleikoem hallo

Ik ben zelf een nederlandse moslima ik loop er ook bedekt bij volledig behalve handen en gezicht is alles bedekt. Welliswaar geen burqa maar goed ik zal vanuit mijn ervaringen spreken
ik ben ook in egypte geweest en ik was niet geshockeerd door de touristen ik had verwacht dat zij er zouden zijn en dus gewoon half naakt rondlopen, sommige echt heel sexy zoals die russische vrouwen , ik vind het eerlijk gezegd zelfs goedkoop hoe ze erbij lopen maar heb er niets op tegen, het is hun leven.

Ik irriteer me eerlijk gezegd soms wel aan deze vrouwen, want zij laten echt alles zien van zich zelf, het lijkt eigenlijk alsof ze geen schaamte hebben of kennen , dat je jezeld zo wil tonen aan alle mannen begrijp ik niet , maar aan de andere kant ooit had ik er ook geen erg in en droeg ik ook van alles, maar je kutn het overdrijven
dat mannen kijken naar vrouwen is een feit, maar een vrouw moet niet gezien worden als een lustobject vandaar dat moslim vrouwen zich bedekken, het is als bescherming.
Ik voel me erg prettig bij de manier hoe ik mij kleed en ben nooit jaloers alleen ik vind het soms wel vervelend dat die vrouwen zo de aandacht trekken , maar wat belangrijker is in mijn ogen is de tevreden heid van mijn schepper en dus mijn religieze overtuiging.

Hoop dat ik duidelijk was :slight_smile:

groetjes

hoi Kimmy,

Jahoor heel duidelijk

maar aan de andere kant ooit had ik er ook geen erg in en droeg ik ook van alles, maar je kutn het overdrijven
dat mannen kijken naar vrouwen is een feit, maar een vrouw moet niet gezien worden als een lustobject vandaar dat moslim vrouwen zich bedekken, het is als bescherming.

toch is het dan ook een vrije keus zou je denken, maar vrouwen behoren zich te bedekken volgens de profeet mohammed, dus wegens het geloof is het dan weer geen vrije keus. je bent dus verplicht als moslima je te bedekken.
wel grappig dat je eerst ook van alles droeg…ik denk als je je eenmaal anders gaat kleden in jouw geval vanwege je geloof dat je je dan pas bewust wordt van wat je droeg, maar ook zeker doordat anderen je er ook op aankijken als je te bloot gaat. toen ik in Sharm was was daar een engelse moslima die haar armen bloot had, het was te warm om te bedekken vond en zei ze en haar partner vond het niet erg, maar Ahmed waar ik mee was zei toen ik aangaf dat het blijkbaar niet verplicht was; no its not good, she is not a good moslim. dus ja vrije keus? nee, hoort bij het geloof en normen en waarden van de moslimcultuur. daar kan je dan voor kiezen, maar of dat ik alle gevallen ook een vrije keus is??..daar kan je ook nog verder over in discussie. :wink:

wel leuk om je verhaal te lezen! blijft interessant omdat je hier natuurlijk ook steeds meer discussies krijgt en hebt over het moslim zijn en de kledingstijl die daarbij gepaard gaat.

groetjes

Vrije keus kan toch ook slaan op de keus of je als moslima door het leven wilt gaan? Je kiest voor de religie en dan ook de daarbij horende gevolgen. Je kiest dus niet alleen voor het bedekken van je lichaam maar je kiest voor de religie en het geloof. Maar goed ik zie het hele probleem sowieso niet zo in het bedekken van het lichaam, wat is er mis mee?
Beetje kort door de bocht als je het alleen hebt over het bedekken van je lichaam. Het gaat volgens mij om een levensstijl.
Daarom denk ik dat de meeste vrouwen er geen probleem mee hebben om bedekt rond te lopen terwijl er voor hen een vrouw heel open bloot rond loopt. Dat zou alleen zo zijn als je gewongen wordt tot je religie. Wanneer je achter je geloof (en alle daarbij horende gevolgens) staat maakt het toch niet uit hoe een ander er bij loopt?
Dat is mijn idee in elk geval.

Vrije keus kan toch ook slaan op de keus of je als moslima door het leven wilt gaan?

Daar had ik het ook over, maar ik weet niet naar wie je verwijst…

Maar goed ik zie het hele probleem sowieso niet zo in het bedekken van het lichaam, wat is er mis mee?

ik zeg ook niet dat er iets mis mee is.

Beetje kort door de bocht als je het alleen hebt over het bedekken van je lichaam. Het gaat volgens mij om een levensstijl.

dat zei ik ook:

vrouwen behoren zich te bedekken volgens de profeet mohammed, dus wegens het geloof is het dan weer geen vrije keus. je bent dus verplicht als moslima je te bedekken.

Wanneer je achter je geloof (en alle daarbij horende gevolgens) staat maakt het toch niet uit hoe een ander er bij loopt?

Ik ben zelf christelijk opgevoed en mijn moeder is van de oude stempel en die heeft echt wel haar mening over te bloot en alles hoor en als ik een shirtje draag waar je wat van mijn borsten ziet, dan is het wel: dat kan je toch niet dragen, je werkt met klanten. Terwijl er echt helemaal niets mis mee is. Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat niet alleen de mannen daar, maar ook de vrouwen ‘ons’ als westerse hoeren kunnen zien. Maar ja, een ieder heeft een eigen mening en andere mening. Ik weet niet wat die vrouwen denken en kan alleen maar gissen, maar kan me dus wel voorstellen dat er vrouwen tussen zitten die net als hun mannen denken…maar ook niet alle mannen denken slecht over de westerse vrouwen dus ja…

Ik reageerde eigenlijk niet specifiek op jou… het valt me gewoon op dat er zoveel commentaar (niet perse hier op dit forum) is op het dragen van hoofddoekjes en het bedekken van het lichaam. Ik krijg de indruk dat hier in Nederland daar heel veel mensen commentaar op hebben, het wordt gezien als een teken van onderdrukking, iets wat de man perse wil maar de vrouw niet of zo…
Ik kan daar niet zo goed tegen, ik denk namelijk dat de meeste vrouwen die er ‘zo’ bij lopen er zelf niet echt problemen mee hebben.

Wanneer ik in Egypte ben en mn vriend opzoek loop ik er ook bedekt bij, uit respect voor hem, en trouwens dat doe ik in Nederland ook alleen draag ik hier nog wel eens een T-shirt met korte mouwen oid.
Ik voel me er in Egypte ook veel prettiger bij want ik wordt dan eigenlijk niet lastig gevallen door andere mannen. Heerlijk :smiley:

ja, maar heel gek is al dat commentaar ook niet. ik moet er zelf niet aan denken om zo bedekt door het leven te gaan, maar kan me voorstellen dat je er als moslima zelf geen last van hebt. maar ja wij zijn nou eenmaal - mede door het feminisme - heel er vrij hedentendage en inderdaad wordt het als onderdrukkend gezien…wat niet heel gek is. Ik vind het persoonlijk heerlijk dat ik mijn haren los en onbedekt kan dragen, dat ik als het 30 graden of meer is lekker in bikini op het strand kan liggen en lekker met korte broek en shirt of leuk jurkje me hakjes of whatever kan lopen. en dan kijken die mannen maar, ik kijk toch ook. Zolang ze maar niet aan me gaan zitten en daar hoef ik toch geen moslima voor te worden dacht ik zo :wink: Ik laat wat dat betreft wel een ieder in zijn waarde hoor, het is maar waar je hart ligt en je voorkeur etc.
daarnaast denk ik ook dat het een stukje angst is, want de islam rukt wel heel erg op en waar ik ook kijk tegenwoordig zie ik altijd wel een persoon met een hoofddoekje vanwege het geloof. misschien heeft het ook te maken met het feit dat je niet zo snel kan zien of iemand rooms-katholiek is of christelijk of atheist, maar dus wel dat zo typerende doekje direct verraad wat voor geloof die persoon aanhangt. Misschien willen we daar helemaal niet zo mee geconfronteerd worden ofzo., we zijn nou eenmaal geen moslimland, maar nogmaals zie je het wel steeds meer en vaker en ik denk dat mensen zich er ook aan storen. En al dat gedoe met die moslimextremisten maakt het er voor de goede moslims ook niet beter op. want hoe weet je nou of iemand extreem is of niet? door hoe die persoon zich kleedt of zich uit/uitdrukt…hier heb je natuurlijk ook extremisten (nazi-aanhangers, etc.). wellicht dat mensen het ook provocerend vinden? ik heb geen idee, zit maar wat te brainstormen…

Als je bent grootgebracht met bepaalde begrippen over het geloof, het dragen van een hoofddoek en waar bepaalde fatsoensnormen zijn met betrekking tot kleding en bedekking dan zie je dat als ‘normaal’ en ‘fatsoenlijk’. Dan zie je weer andere vrouwen in badplaatsen zoals Sharm el Sheik er ‘abnormaal’ en ‘onfatsoenlijk’ bijlopen. Je weet dat zij een ander geloof hebben, en andere gebruiken kennen voor wat betreft kleding, maar deze tegenstelling is zó groot dat je eigenlijk niet anders kunt concluderen als dat die Westerse samenleving dan wel een heel erg losse moraal moet hebben… Lijkt mij. Dat weet ik dus niet, en dat was mijn vraag… :slight_smile: