Hoe zit het met de kleding voor vrouwen?

Hey allemaal,

nog enige weken en ik ga met een groep van 9 personen twee weken naar Djerba. als ik een land bezoek probeer ik me altijd aan te passen aan de gebruikelijke kleding voorschriften. ik vind het namelijk vervelend om in een land nagestaard te worden omdat je ‘te weinig’ aan heb. maar hoe zit dat in djerba, ik hoor allemaal van die vervelende handtastelijke verhalen, wat is echt de grens? ik bedoel, ik ga me niet sluieren, maar wat is redelijk en niet aanstootgevend als touriste? en is het werkelijk zo dat de mannen handtastelijk zijn? wat moet je dan doen?

Beste mejuffrouwm,

De mannen op Djerba zijn wel vrijpostig en zoeken constant contact (dat begint al bij de douane waar je er als hollandse dame regelmatig uit wordt gepikt, alleen maar om te vragen in welk hotel je zit), maar ze zijn niet handtastelijk, in Egypte hebben wij dat heel anders meegemaakt.
In beginsel kun je alles dragen, maar het is handig als je een vest met een capuchon of zo meeneemt. Als je bijvoorbeeld op Djerba de joodse synagoge bezoekt kun je ermee volstaan je capuchon op te doen.
Pas er wel mee op om, als je discotheken bezoekt, er niet al te uitdagend bij te lopen (dus niet en blote benen, en blote schouders en een blote buik) want je wordt zonder dat je dit doet al bijna besprongen door de heren. Maar nogmaals, ze zijn charmant en niet agressief.

OP djerba is het voor vrouwen van welke leeftijd altijd een warm welkom.Met of zonder partner,die krijgt gewoon een duizental kamelen aangeboden.Strak in het vel of al uitgezakt,je voelt je daar op en top vrouw!!
Sommige heren vinden het vrouwelijk schoon byzonder boeiend.
Maar het ligt aan jezelf hoe ver ze gaan.
Geen zin in een vakantieliefde of enge ziekte,geef dan duidelijk je grenzen aan.
Sommige mannen kunnen behoorlijk doortastend zijn maar gebruik je wijsheid.Kijk vooral niet te diep in hun ogen want je bent verkocht!!!

wat kleding betreft is het eigenlijk niet toegestaan om topless te lopen op de stranden helaas zijn er altijd sexgenoten die daar lak aan hebben en dit toch doen.Jammer de westerse vrouw krijgt zo wel een
naam.gewoon weten dat je in een ander land bent dan nederland en je aan de normen en waarden van dit land houden.
Doe ook niet een te kort broek aan en een te blote blouse als je buiten de hotelzone komt.Men kan dit niet waarderen .Alhoewel de heren wel hun ogen de kost zullen geven.Geef ze eens ongelijk!!Ze zullen echter minachtend over je denken.
Voor de rest gewoon genieten van de charme die je gegeven word.
Je hoeft nergens bang voor te zijn.
Je bent er veiliger dan hier op straat.
Prettige vakantie.
ervaringen van:53 jarige en 33 jaar gehuwd

Veel plezier met zn allen
Sib

Het hangt er helemaal vanaf hoe jij je als vrouw gedraagt. Je moet als vrouw zijnde gewoon even je hersens blijven gebruiken! Ikzelf ben al twee maal naar Djerba geweest en geniet van ale aandacht op een afstand. Ik gooi mijzelf niet in hun armen om aandacht. Dat kan ik ook hier in de dicht bijzijnste kroeg doen.
Als jij je netjes gedraagt als VROUW en jezelf niet voor hun voeten gooit, dan kun je hele gezellige tijden beleven daar met veel gelach, RESPECT en verder NIETS. Dan kun je gesprekken beleven waaruit blijkt dat die ´mannen´ zelf ook toegeven en lachen om de vrouwen die dat wel doen. Ik gedroeg me netjes als VROUW, wierp me niet voor hun voeten, en werd met heel veel respect behandeld. Ik heb samen met de ´mannen´ daar gelachen om de ´vrouwen´ die dat wel deden. Om een voorbeeld te noemen, topless zonnen in officieel niet toegestaan, ik respecteer hun cultuur en doe dat dan ook niet. De ´vrouwen´ die dat wel deden, profoceren de mannen daar en zullen ook maar 1 ding bereiken, een avond. Respecteer je de cultuur, dan respecteren die mannen je daar ook voor terug! En dan krijg je er meer voor terug waaronder, vriendschap zonder sexuele toenadering, dan hetgeen je bereikt met het profoceren.
Wat betreft de kleding, ik droeg gewoon topjes met spaghetti bandjes en zomerjurkjes. Hetzelfde als hier in Nederland. Het hangt er helemaal vanaf hoe jij je verder presenteerd daar. Als ik drinken ging halen bij het zwembad deed ik wel even een strandjurkje over mijn bikini. Gewoon voor mijzelf. Je kan bijvoorbeeld een parao meenemen of daar kopen en die omknopen als je iets gaat halen. In de restaurants in de hotels wordt wel van je verwacht dat je kleding aandoet over je zwemkleding, dan is dus een zomerjurkje ideaal.
Dat is eigenlijk normaal omdat je hier ook niet in een bikini een restaurant inloopt. Kleed je dus gewoon netjes en normaal. Dan hoef je geen problemen te verwachten en lok je ze ook niet uit!
Veel plezier op je vakantie! :smiley:

Hieronder nog een voorbeeld zoals het echt niet kan.

Een paar weken geleden waren we weer op Djerba en zaten een paar dagen na onze aankomst weer op on favoriete terras in Midoun bij onze vriend Moktar.Het was een rustige middag en na een enthousiaste begroeting zaten we te genieten van onze muntthee.Het terras was meest bezet door locals.onder de gezellige geluiden genoten we weer van dit plekje.Plotseling hoorden we heftig gemompel en gesis en we zagen alle hoofden één richting uitkijken.Wij dus ook.Er kwam een stel aan dat veel bekijks trok.Meneer en mevrouw waren voorzien van vele tattoos op de armen en lijf en behangen met piercings.Op zich absoluut niet schocking ware het niet dat meneer een zwaar behaarde borst,armen en rug had dat tot de navel te zien was daar hij een soort katoenen bodywarmer aan had dat open stond.Hieronder geen blouse of iets dergelijks.verder had hij een hele korte broek aan.Mevrouw had een leuke top aan en een schattig kort broekje.Het stond haar erg leuk.Echter groot werd de schrik toen de mensen het terras gepasseerd waren.Mevrouws billen waren allebei voor meer dan de helft bloot te bekijken.en haar topje bleek van achter meer bloot vrij te geven dan je dacht.Er werd gegrinnikt en gewezen en nog heftiger werd het gemompel.Onze "buurman"een oude Djerbi schudde naar ons en wees met zijn vinger naar zijn voorhoofd.Afkeuring alom op het terras.
Uiteraard werd er op de terugkomst van beide mensen met ongeduld gewacht.En weer het zelfde geluid op het terras.Echter nu liepen twee politieagenten achter hun.Toeval of voor dekking??Ook zij genoten schijnbaar.Zo moet het dus absoluut niet!!!

Hallo

Ik ben het helemaal eens dat het niet alleen van je kleding afhangt of je wordt aangestaard of lastiggevallen, het hangt inderdaad af van de manier waarop jij jezelf presenteerd!

Beste allemaal,

bedankt voor de reacties! maar wil ff wat recht zetten, want het lijkt nu net alsof men een verkeerd idee heeft. ik heb een partner en ga dus met hem naar Djerba. Ik kleed mij nooit aanstootgevend, ook niet in nederland. betekent niet dat ik altijd bedekt ga, maar een decollete is niet aanwezig. ik loop in het buitenland nooit met alleen mn bikini naar een strandtent en heb altijd een pareo om. het was totaal niet mijn bedoeling mij voor de mannen te gooien of iets dergelijks. Ik ben me ervan bewust dat wij westers vrouwen een slechte naam hebben in het buitenland en deze ‘vooroordelen’ juist door mijn landgenoten worden onderschreven. aangezien ik dit vervelend vind, wil ik me zo goed mogelijk aanpassen, maar dus niet zover om gesluierd e.d. te gaan (eventueel wel bedekken in religieuse bezienswaardigheden). ik vind het handig om te weten dat redelijk luchtig gekleed zoals spaghettibandjes nog door de beugel kan.

bedankt in ieder geval voor alle reacties, maar mijn bovenstaande reacties is omdat het nu net lijkt alsof ik een van hen ben die zo ‘bloot’ rond paraderen in het buitenland (b.v. topless doe ik niet aan!)

Ik ben nog nooit anders dan met respect door de mannen behandeld. En ik ga echt niet als een non gekleed.
Ook loop ik niet met een grote boog om de mannen daar heen. Ik heb er een aantal vrienden en het heel gezellig met hun te praten en te lachen en wat over de verschillen tussen beide landen te kletsen. Natuurlijk zie ik ook dat hun blik afdwaalt als er weer zo’n half blote dame voorbijloopt, maar dat lijkt me vrij logisch. Ook hier in Nederland wordt je door mannen met de ogen uitgekleed als je er half bloot bijloopt. Je moet gewoon jezelf een beetje aan passen aan de waarden en normen van het land waar je te gast bent. Tunesie is niet erg streng wat betreft de kleding voorschriften, maar soms schaam ik me dat ik uit een westers land kom. Ik zie de vrouwen af en toe over straat lopen met een kort broekje of rokje aan wat je bijna geen rokje of broekje meer kunt noemen. Ik neem aan dat die vrouwen dat thuis ook niet dragen als ze de stad ingaan, waarom dan wel in een ander land. Het ligt in vooral de moslim landen nou eenmaal ietsje anders wat betreft kleding en gedrag, wil je dat niet kies dan gewoon voor een andere bestemming. Op het strand en bij het zwembad is het helemaal geen probleem om in een bikini te zitten of liggen maar je hebt bikini’s en bikini’s en ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik daarmee bedoel.

Marianna

Bedankt voor je reactie Marianne. je schetst een duidelijk beeld. je hoort gewoon van die rottige verhalen. ik weet nu dat ik nix te vrezen heb. ik denk ook dat mijn vermoeden waar is dat als je lastig gevallen wordt het inderdaad aan je houding en kleding ligt. daarin maak jezelf een keuze.

groetjes

Ps. dat zelfde gevoel van schaamte ken ik!

Ik weet nu precies wat hierboven bedoeld wordt door Marianna en Guest.
Een gevoel van schaamte krijg je inderdaad als je ziet hoe sommige vrouwen zich kleden.
Ik heb ze zien lopen in Houmt Souk en het zag er niet uit.
Alle mannen keken ze na en er werden de nodige opmerkingen over gemaakt.
Ja, dan schaam je inderdaad dat je een westerse vrouw bent.

Dana

Hey allemaal,

Ik ben inmiddels naar Djerba geweest en het viel allemaal bijzonder mee. Als we een stadje bezochten droeg ik een semilange broek en een shirt dat mn schouders bedekt hield zonder zicht op decollete. Ik had nergens last van. Wat ook hielp was dat ik een zonnebril droeg en dus niemand in de ogen keek. Er liepen inderdaad vrouwen waar ik het schaamrood op mn kaken van kreeg. Zo ook vrouwen die topless zonnen. Later werd er door deze vrouwen een hoop problemen gemaakt als de tunesische mannen toenadering zochten, gek he!

Ik sluit me bij veel van het vorige aan. Binnenkort ga ik naar Djerba en de tips zijn erg handig. Ik had nog wel een vraag: als je je inderdaad qua kleding en gedrag aanpast, is het dan als vrouw (40-er) vertrouwd om er in je eentje op uit te gaan? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het nemen van een taxi naar een bezienswaardigheid, al dan niet buiten de bebouwde kom, en daar in je eentje rondlopen, of een fietstocht maken.

Bedankt

Hallo Truusje,

Ja hoor, je kan gerust in je eentje er op uit. ik scharrel ook vaak in mijn eentje rond en heb nog nooit problemen gehad.
Tuurlijk wordt er wel eens iets geroepen maar waar gebeurd dat niet. Maar ik ben nog nooit lastig gevallen of aangeraakt. Wel willen mensen altijd met je praten en vragen honderd uit over de manier van leven bij ons. Ik neem rustig een taxi, ga alleen over straat,ook 's avonds en ik fiets en loop waar ik wil, en zak ook gewoon in mijn eentje onderuit op een terrasje in de stad. Het ligt voor 99% aan de manier waarop je je gedraagt. Aanpassen, ach je normaal gedragen is voldoende en zomerkleding is helemaal geen probleem. Alleen half naakt geeft soms problemen, je wordt daar ook op aangesproken door de poltie, maar dan moet je wel half naakt over straat gaan hoor. Dus een korte broek of rokje is oke, maar een TE kort rokje kan problemen opleveren. Je armen helemaal bedekken is ook niet nodig hoor, een zonnehemdje mag best.

Groetjes,
Marianna

Ik (vrouw) ga binnenkort met m’n vriendin naar Djerba. Alle reacties hebben goed geholpen om een beeld te vormen van hoe het daar gaat voor wat betreft vrouwelijke toeristen. Maar ik heb twee vragen nog.

1: Met alle respect voor de vrouwen die hier gereageerd hebben, en die verteld hebben dat ze met respect zijn behandeld. Mag ik vragen naar de leeftijdscategorie en uiterlijk? Want zonder arrogant te willen overkomen, wij zijn in de leeftijd begin 30, maar zien eruit als eind 20 en zien er goed uit. Zelfs in NL worden we lastig gevallen door mannen overal waaar we komen.

2: Zijn jullie allemaal blank en blond? Wij hebben een exotische look, en kunnen wellicht voor local aangezien worden misschien of voor mensen uit naburige landen. Maakt dat dan uit voor de behandeling?

Haha, alle leeftijden worden daar met respect behandeld. En of je blank of bruin bent, blond of donker,jong of wat ouder dat doet er allemaal niet toe. Natuurlijk vind er ook van die vervelende klieren die je overal vind en zoals je zelf zegt ook in Nederland. Gewoon je normaal gedragen en kleden en als je een vervelende klier tegenkomt dan gewoon hard nee zeggen.
Ik wens jullie een fijne vakantie toe.:vak02:

Hoi Marianna,

Bedankt voor je reatie. Ben opgelucht. Het komt helemaal goed denk ik :wink:

Groetjes,
Z.