Met 4 Dames Naar Tunesie

Hallo allemaal,

Ik ga in juli met m’n moeder en 2 jongere zusjes naar Tunesie.

Nu hoor ik allemaal negatieve berichten: dat je niet op het strand kan liggen omdat je telkens wordt lastig gevallen met mensen die willen dat je iets koopt en dan niet weggaan voordat je wat gekocht hebt. Dit gebeurt ook als in de je in de medina komt.

Of dat je heel goed op je koffer moet letten als je op het vliegveld aankomt. Voordat het je weet dragen verschillende mensen je koffer en moet je verschillende mensen voor deze “dienst” betalen.

Wie kan mij een beetje gerust stellen?

Groetjes,
Bianca

Hallo Bianca,
Ik heb je berichtje op Wereldwijzer gelezen en ik kan je geruststellen dat al die verhalen die je hoort vaak erg overtrokken zijn.
Voor wat betreft het lastig vallen op het strand: de mensen willen je graag wat verkopen maar als je gedecideerd ‘‘nee’’ zegt vertrekken ze. In juli is het op het strand erg druk en spelen er veel kinderen, vnl met voetballen, dit kan wel eens hinderlijk zijn. Op de stranden bij de Hotels mogen de Tunesiers in het algemeen niet komen en ik raad je dan ook aan om op het Hotelstrand te blijven. Hetzelfde geld eigenlijk voor de Medina. Vriendelijk, gedecideerd ‘nee’ zeggen als je niet geinteresseerd bent. Je moet wel goed afdingen, meestal zo ongeveer tot 1/3 van de prijs. Probeer de mensen niet in de ogen te kijken of zet een zonnebril op.
In het Djerba-forum staat het een en ander over kleding geschreven, dat is best heel belangrijk, maar je begrijpt natuurlijk wel, dat als je met 4 vrouwen ‘bloot’ de Medina ingaat, dat dat vragen is om moeilijkheden !!!
Voor wat betreft ‘‘de koffers’’ op het Vliegveld, let inderdaad op je koffer, maar dat moet je op ieder vliegveld en de ‘‘kruiers’’ lopen er nu eenmaal om wat te verdienen. Het zijn kruiers die door de Tunesische Staat betaald worden, maar je moet ze wel een kleingheidje geven.
Ik wens je alvast een fijne vakantie met de andere 3 dames en let op de ‘‘zon’’, die staat in juli loodrecht en heeft heel veel kracht, neem dus een goede zonnecreme mee !!!
Groetjes,
Pittie

Hallo Bianca,

Jammer dat je zoveel negatieve berichten hoort over Tunesie. Het is een prachtig vakantie land wat het niet verdiend om zo negatief te worden afgeschilderd. Natuurlijk worden er wel eens opmerkingen gemaakt naar vrouwen toe, ook hier in Nederland is dat het geval. Maar zoals Pittie ook al schrijft, maar het ligt inderdaad voor een groot deel aan je eigen houding en kleding. Ik kom al jarenlang op Djerba samen met een vriendin en heb nog nooit geen problemen gehad, maar ik pas me ook aan aan de zeden en gewoonten in Tunesie. Het is een westers georienteerd land maar wel islamitisch en heeft andere normen en waarden dan wij hier in Nederland. Gewoon een klein beetje rekening daar mee houden en je hebt nergens last van. Kleding doet een hoop maar ook je gedrag ten opzichte van de mensen daar speelt een rol. De mensen in Tunesie en dus ook de mannen praten graag met je en daar is niks mis mee. Praat gewoon met ze en je zult zien dat je binnen de korste keren vrienden maakt die jou respecteren als jij hun ook respecteerd. Ik wens je een geweldig fijne vakantie toe.

Groetjes,
Marianna

Hallo allemaal,

Nou gelukkig dat er hier toch een paar positieve bedrichten staan over vrouwen op vakantie in Tunesie. Ik heb ook een artikel gelezen op Google op nl.reizen en daar staat me toch een discussie, echt niet meer normaal. Je zou bijna bang worden om die kant op te gaan. Maar ook daar kwam ik berichtjes tegen van o.a. Marianna en Pittie die daar dwars tegenin gingen. Uit deze berichten blijkt, dat het voor een groot deel dus gewoon aan jezelf ligt. Nou, mezelf kennende heb dan niks te vrezen. Gelukkig maar want ook ik ga alleen met een vriendin naar Tunesie toe. Ik laat als ik terug ben hier wel even weten wat mijn ervaringen zijn.

Daaag,
Carla

Originally posted by Gast: Carla@29-06-2003, 11:38:27
** Hallo allemaal,

Nou gelukkig dat er hier toch een paar positieve bedrichten staan over vrouwen op vakantie in Tunesie. Ik heb ook een artikel gelezen op Google op nl.reizen en daar staat me toch een discussie, echt niet meer normaal. Je zou bijna bang worden om die kant op te gaan. Maar ook daar kwam ik berichtjes tegen van o.a. Marianna en Pittie die daar dwars tegenin gingen. Uit deze berichten blijkt, dat het voor een groot deel dus gewoon aan jezelf ligt. Nou, mezelf kennende heb dan niks te vrezen. Gelukkig maar want ook ik ga alleen met een vriendin naar Tunesie toe. Ik laat als ik terug ben hier wel even weten wat mijn ervaringen zijn.

Daaag,
Carla **

Hoi Carla,

Wanneer vertrek jij?

In ga vanaf 15 juli 2 weken naar Port el Kantoui.

Groetjes,
Bianca

Hallo Carla,

Je hebt dus de discussie op Google gelezen. Ja wat daar wordt beweerd klopt dus van geen kanten. En de manier waarop men reageert is vreselijk. Dat soort berichten gaat er hier ook gegarandeerd af. Discussie oke, en het met elkaar eens zijn hoeft van mij ook niet, maar de taal die daar gebruikt wordt, dat hou je inderdaad niet voor mogelijk. Geniet maar van je vakantie en laat even weten hoe je het hebt ervaren.

Groetjes en een fijne vakantie,
Marianna

Ik ga al jaren alleen met de kinderen naar Tunesie en heb - behalve van opdringerige verkopers- geen echte last van de mannen. Nee is nee en dat wordt net zo goed gerespecteerd. Wat betreft criminaliteit voel ik me zelfs veiliger dan in Nederland. Ik ben al die (20!!!) jaren nog niet bestolen, noch heb ik last gehad van andere criminaliteit. Bedenk wel dat Tunesie gewoon niet zo rijk is en dat mensen er alles aan doen om geld te verdienen, ook aan jou dus. Veel plezier allemaal als je gaat. Ik ga volgende week en wel naar het Lido in Nabeul. Zijn er toevallig nog meer mensen die daar naartoe gaan???

Hallo Panis,

Fijn dat jij ook positief over Tunesie bent. Er zijn helaas veel ongegronde negatieve verhalen over Tunesie.

Ik kom ook al jaren in Tunesie en heb ook nog nooit problemen op wat voor manier dan ook gehad.

Inderdaad de verkopers kunnen wel eens opdringerig zijn, maar ja, die willen uiteindelijk ook wat verkopen. En je hebt gelijk, nee is nee !!

Ik voel me in Tunesie veiliger dan in een grote stad in Nederland.

Ik heb nog nooit in Nabeul gelogeerd, wel een keer in Hammamet.
Ik heb ook het idee dat er niet zo veel Nederlaners naar Nabeul gaan omdat het niet zo gunstig ligt ten opzichte van het vliegveld.

Ik wens je in ieder geval een fijne vakantie ! Aan het weer zal het zeker niet liggen !

Groetjes,
Pittie

Fijn dat er toch ook regelmatig positieve berichten over vrouwen op vakantie in Tunesie/Djerba en andere Islamitische landen staan. Ik snap soms ook niet waar al die negatieven verhalen vandaan komen. Regelmatig krijg ik vragen binnen via mijn mail en andere forums over dit onderwerp, en meestal blijkt dat diegenen die daar al jaren komen bijna nooit ergens hinder van ondervinden. Natuurlijk gebeurt er overal wel eens iets, ook hier in Nederland en de anderen Europese landen. Maar die eindeloze discussies over vrouwen die worden lastig gevallen komen vaak van mensen die weinig of nooit in de betreffende landen zijn geweest, of niet de moeite hebben genomen om wat meer over het land wat ze bezoeken tijdens hun vakantie, te weten te komen.

Hallo allemaal,

Ik ben het helemaal eens met Marianna, ikzelf ben al twee maal in Tunesië geweest en ik heb elke keer doch netjes en beleefd laten weten dat ik er geen interesse inheb. Dus als je vriendelijk maar toch duidelijk laat weten dat je geen interesse hebt, dan is er geen probleem. Wat ook wel wil helpen is om te zeggen dat je morgen terug komt. Dan respecteren ze dat en dan laten ze je met rust.
Gewoon verder lekker genieten op je vakantie en zorg dat je weet wat wel en niet de gebruiken zijn in het land. Dan krijg je echt geen problemen.

Veel plezier!

Timea

Hai allemaal,

Fijn dat er veel positieve reakties staan over Tunesie.

Wij zijn in juni geweest en hebben geen problemen gehad.

We zijn alle 3 blond en slank, nee is nee en we hebben ons veiliger gevoeld dan in menige stad in Nederland.

1 van ons werkt in de reiswereld en raadt dit land nu geregeld aan.

Als je de mensen positief benaderd, rekening houdt met hun cultuur,voel je je als vrouw gewaardeerd en maak je snel vrienden, maar dat geldt bijna over de gehele wereld en daar hebben we toch al veel van gezien.

De handtastelijkheden die we in Turkije en Egypte hebben meegemaakt, daar hebben we in Tunesie totaal geen last van gehad.

Dus bij deze raden we je dit land aan…1 vriendin is al weer terug en 1 gaat in eind deze maand weer terug i.v.m. de ontdekking dat ze veel minder pijn had en minder (zware) pijnstillers gebruikte.

Dus bij deze een echte aanrader…als je chronische pijn hebt, ga dan lekker naar tunesie toe!!!

Hallo Ria, Sylvia en Kim.

Geweldig leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin gehad hebben in Tunesie.
En ook dat jullie je daar veilig gevoeld hebben is fijn om te lezen.
Ik vraag me soms af hoe het komt dat de een overal lastig gevallen wordt en de ander helemaal niet.
Moet toch ergens aan liggen lijkt me zo.
Maar goed jullie hebben je daar goed vermaakt en zullen zeker relematig terug keren naar Tunesie en jullie zijn niet de enigen.
Bedankt voor julllie reactie.

Groetjes,
Marianna

hey, allemaal

Wij zijn 3 meiden en gaan begin juli naar tunesië : monastir. We zitten in de wijk Skanes. We hebben nu bijna alleen maar negatieve nieuws gekregen. We trekken hier niet echt veel aan maar het is niet leuk om alleen negatief nieuws te horen. Onze omgeving verklaart ons voor gek dat we met 3 jonge meiden gaan omdat het er gevaarlijk kan zijn omdat er 2 van ons blond zijn. Laatst ging ik naar een reisbureau om te vragen wat een vrouw haar mening was als 3 meiden alleen op vakantie gingen naar Tunesië. Ze was even stil en zei dat volwassen mensen klaagden over de opdringerigheid van de mensen. Ik denk wel dat het mee zal vallen het is ook net hoe je hiermee omgaat en hoe je je ervoor opstelt. We hadden ook nog een vraag qua kleding : In een boekje stond dat je niet schaars gekleed ergens naartoe moest gaan maar wat verstaan ze onder schaars gekleed? Je mag toch wel een spaghetti-truitje aandoen of wordt je dan ook gelijk aangekeken? Ook vinden we het een beetje eng om in een vreemd land in een taxi te stappen is het wel aan te raden om met een taxi te gaan of eerder met een bus?

We hebben er in ieder geval veel zin in en we gaan er een leuke vakantie van maken!

groetjes elimarkim B)

Hoi, nog een keer een korte reactie. Ik kan me aansluiten bij de wat de andere zeggen. Nog nooit problemen gehad in 30 keer. Ook mijn zus en vele vriendinnen die er vaak met de families heen gaan niet. Dus ik zou zeggen heel veel plezier en geniet er maar van.
Trouwens ff een vraagje, waar staat die discussie bij google, ik ben nu wel nieuwschierig. groetjes Leila .

Hoi Leila,

Het is wel even geleden dat die dicussie op Google stond en ik heb me me er toen behoorlijk kwaad over gemaakt. Ik kreeg er ook rare mail op binnen met woorden die je niet voor mogelijk had gehouden. Niemand hoeft het met mij eens te zijn maar de manier waarop dat ging sloeg nergens op.
Je kunt het nog nalezen als je wil, het was ff zoeken maar als je de volgende link aanklikt kom je er vanzelf terecht.

http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&i…om%26rnum%3D150

Groetjes,
Marianna

hoi marianna,

ik vind dat je goed gereageerd hebt op die site bij google en ik ben het volledig met je eens. ik snap niet dat mensen er zulke dingen op zetten met zulke onzin. naar welk land je ook gaat, je zult je altijd wel een beetje moeten aanpassen aan de cultuur en de gewoontes daar.

Groetjes Dianne

Dank je wel Dianne voor je leuke reactie.
Ja, je hebt gelijk overal moet je je aanpassen maar daar ontbreekt het soms toch wel aan. zoals ik al op Google schreef schaam ik me soms een westerse vrouw te zijn als ik zie hoe sommige vrouwen door de stad lopen daar.
En het is echt niet zo dat je in Tunesie als een non gekleed moet gaan, het tegendeel is waar maar een beetje de boel bedekken moet toch kunnen.
En als je dat niet aanstaat moet je niet kiezen voor een Islamitisch land maar fijn aan de Costa Brava je vakantie doorbrengen.

Groetjes,
Marianna