Winkelen In Hurghada ? !

:wink:

Mensen… vooral mensen die dat weten dan… zijn die Egyptenaren nou echt zo dat ze je overal naar binnen sleuren, je thee of iets aanbieden, je van alles aan willen smeren, je omhelzen en wie weet wat nog meer… als je met je meisje daar loopt, kan ze dan in een rokje en top rond lopen?? Ja het zou dom zijn als je met 40 graden in een trui rondwandeld dat snap ik ook wel maar van sommige verhalen schrik je wel… en wie heeft er, net als een vriendin meegemaakt, dat er een aantal kamelen voor je vriendin worden geboden???

Thanxxx peepz… nog 20 dagen voor de vakantie!!!

LATUURRRR

:stuck_out_tongue:

Als je daar met je meisje rond loopt en ze loopt in een kort rokje en top dan wordt ze inderdaad als prostituee gezien. Dat klopt. Daarom schouders en knieen bedekt! Toon respect en je ontvangt respect!!! Van die wikkelrokken en dunne wijde broeken zijn perfect evenals wijde T-shirts. Alles niet te strak, gewoon lekker luchtig. In laagjes kleding aan is ook perfect, dan kun je in een onbespied moment blouse uittrekken en broekspijpen oprollen. Maar overdag is het lekker lange mouwen en lange broeken aan te hebben, want de zon is bloed en bloedheet (vooral zomers) en dan verbrand je levend.

Probeer (zeker als vrouw!!!) direct oogcontact te vermijden, want dit wordt meestal als een uitnodiging opgevat. In het algemeen heb je toch minder problemen al je een bepaald zelfvertrouwen uitstraalt. Mocht je toch worden lastiggevallen dan kun je het proberen te negeren of je laat duidelijk merken du je hier niet van gediend bent. Woorden als eib of haraam (schaam u!, schande!) kunnen je hierbij van nut zijn.

Kijk zo wie zo op onze website: www.bjusterbaarlik.nl Hier staat een grote lijst met tips (24 pagina’s)

Naar binnen “sleuren”:
Volgens onze Egyptische gids: Als je duidelijk “No” zegt dat het duidelijk genoeg is. Zeg je echter “No thank you” dat wordt dat als aanmoediging gezien.

Hieronder nog een stel gouden tips van een vriendin. Ik heb ze zelf uitgeprobeerd en het werkt echt! Het uitgaan 's avonds wordt en blijft een plezierige aangelegenheid. Je ergert je gelijk een stuk minder aan de handelaren op straat. Afdingen is een spel, en indien het inderdaad respectvol gespeeld wordt is het nog een ontzettend leuk spel ook.

Tip 1: Oriënteer je op de prijzen her en der. Informeer eerst eens bij diverse winkeltjes wat zoal de vraagprijs is voor het artikel waar jij belangstelling voor hebt. Zo krijg je enig inzicht in de vraagprijzen her en der.

Tip 2: Neem de tijd. Dat doet de verkoper en dat doe jij dus ook. Indien je gehaast bent zul je nooit tot een goede prijs komen. Ga er rustig bij zitten, neem de thee die men je aanbiedt (dat verplicht niet tot een koop overigens) en praat over koetjes en kalfjes. De Egyptenaar zal je altijd vragen waar je vandaan komt, en in welke accommodatie je verblijft en hoe Egypte je bevalt. Uiteraard kent de verkoper ook wel iemand die in NL heeft gewerkt of familie die er woont. Misschien is hij er zelfs zelf wel geweest. En anders is het Nederlandse voetbal altijd nog een geliefd gespreksonderwerp voor de doorsnee-verkoper. Pas na een tijdje zal de verkoper gaan praten over het artikel waar je belangstelling voor hebt. Begin nooit direct over de prijs, dat is in de ogen van de verkoper bijzonder onbeschoft.

Tip 3: Gebruik humor. De verkoper neemt jou natuurlijk in de maling met zijn belachelijk hoge vraagprijs. Jij gebruikt jouw humor om te laten merken dat je het spel doorziet. Zo blijf je respectvol naar de verkoper, maar laat je tevens blijken dat je niet op je achterhoofd gevallen bent.

Tip 4: Het bieden. Hou altijd in je achterhoofd wat je zélf over hebt voor het product waar je belangstelling voor hebt. Zorg dat je uiteindelijk nooit uitkomt boven 50% van de vraagprijs. Je eerst bod ligt op zo’n 20% van wat de verkoper je vraagt. Uiteraard komt de verkoper in verzet tegen jouw bod: goede kwaliteit, veel werk om het product te maken, etc., etc. Maak hem duidelijk dat zijn vraagprijs veel te hoog is. Indien de verkoper zelf niet naar beneden gaat met zijn prijs doe jij er een klein bedrag bovenop: je gaat b.v. naar 25% van de vraagprijs. Hiermee laat je zien dat er met jou ook te onderhandelen valt over de prijs. De volgende zet is dan weer voor de verkoper.

En zo gaat het proces verder: jij biedt wat meer, de verkoper haalt er wat af. En uiteindelijk kom je tot een acceptabele prijs voor zowel de verkoper als jezelf. Een eindbedrag van 50% van de vraagprijs is nog aan de hoge kant, maar als je dat er voor over hebt is het prima. Het is tenslotte geven en nemen. (Zelf lukt het me vaak op een bedrag van zo’n 35% uit te komen, maar ik ben dan ook een echte “die-hard” met heel veel plezier in het spel. Echter: ook bij mij staat respect voorop: respect voor de verkoper maar zeker ook respect van de verkoper voor mij. Daarbij: ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te krijgen en ik neem er heel veel tijd voor, soms doe ik er wel dagen over en gaat het merendeel van het gesprek niet eens over de prijs maar veeleer over het leven in Egypte, etc).

Tip 5: Overbluf de verkoper. Zeg rustig dat je het bij zijn concurrent al voor een veel lager vraagprijs hebt gezien terwijl je met die andere verkoper nog niet eens aan het onderhandelen was geslagen. Geef ook duidelijk aan: “take it or leave it”. Daarmee bedoel je: ik heb belangstelling voor je artikel, maar niet voor elke prijs. Ga je niet akkoord met mijn aanbod: jammer voor jou (= de verkoper), maar dan ga ik wel naar iemand anders.

Tip 6: Praat over de prijs in LE (Egyptische ponden). Voor ons is het omrekenen niet zo’n probleem, voor veel Egyptenaren vaak wel. Ook een vorm van respect dus. Mocht je nu helemaal geen zin hebben in onderhandelen: er zijn ook winkels waar de artikelen voor een vaste prijs verkocht worden. Dan ben je wat duurder uit dan dat je met onderhandelen zou kunnen bereiken, maar dan heb je het artikel toch nog voor een schappelijke prijs (vooral gezien het prijspeil in NL).

Ik ben al 2 keer in Hurghada geweest en draag meestal een minirok en een topje omwille van het goede weer. Heb nog geen last gehad van afkeurende blikken, maar hangt natuurlijk af van de attitude die je uitstraalt, denk ik. Natuurlijk hebben ze aan mijn vader al kamelen geboden voor mij, maar mits passend antwoord was het meteen gedaan. Reactie van mijn vader was nl “Wat kan ik met Kamelen doen in Brussel NIKS” en ja dan weten ze nie meer wa zeggen natuurlijk.

Ik vind da het meisje het zelf moet uitmaken hoeveel aandacht ze aankan. Natuurlijk gaan ze eens kijken als je een rok aan hebt, maar last heb ik er nie van ondervonden. Ik ben ook nie van plan om broeken aan te doen met zo een warm weer. Allé s avonds doe ik meestal wel een broek aan. Als je in Downtown rondloopt met een rok zul je ook meer bekijks hebben dan wanneer je dit doet in de omgeving van de hotels.

Laat hen gewoon merken wanneer het je nie aan staat en ze zullen dan wel stoppen hoor. De meeste Egyptenaren hebben respect voor Europese vrouwen, dwing dat respect af

xxx

P.S.: Dat van prostituee heb ik nog nooit in de ogen van Egyptenaren gezien hoor.

Vorig jaar tijdens mijn rondreis door Egypte ook in Hurghada geweest. In het plaatje komen meer toeristen die komen om te zonnen dus ze zijn wat meer korte rokjes ed gewend, maar toch zou ik het niet doen.
Ik ben ook van mening dat je respect moet tonen naar de mensen in wiens land je verblijft. Je hoeft niet als non erbij te lopen maar aanpassen kan wel. Bovendien kan ik ook bevestigen dat door de hitte je heel blij bent als je een luchtige linnenbroek mag aandoen waar de zon niet doorheen brand.

Groetjes Nicole

Ik ga wel altijd in de winter naar Egypte en dan brand de zon nog niet :wink:
Ik vind ieder draagt waar hij/zij zich goed in voelt hé.

mijn dochter van 17 en ik (haar moeder) zijn net terug uit Hurghada en we moeten zeggen dat het af en toe erom spande daar…er zijn praktisch geen vrouwen daar en dus ja je wordt gewoon lastig gevallen als vrouw en dan maak het dus echt niet uit hoe je erbij loopt en welke leeftijd je hebt!! Onze ervaringen van alleen No was niet aan de orde en we hebben zelfs af en toe hard op moeten treden tegen die opdringerigheid van de mannen en verkopers daar…er wordt daar erg agressief aan handelen gedaan en daar moet je maar tegen kunnen, wij hebben op een gegeven moment verschillende zaakjes gevonden waar gewoon geprijsd was en kon je dus gewoon winkelen in alle rust, veel meer betaal je er niet voor. Het is een parachtig land en zeker moeten wij ons aanpassen maar het moet wel leuk blijven! in een korte broek met een t’shirt, gewoon dat bepaalde delen gedekt zijn is al oke hoor en zeker in Hurghada! ze moeten het daar hebben van het toerisme dus ze zullen wel uitkijken met toeristen op de kast te jagen wat hun kleding aangaat. Taxiritten niet meer dan 1 a 2 pond betalen maar ze beginnen met 15 a 20 pond en spreek duidelijk een plek af waar ze je moeten droppen anders wordt je in de middle of noware afgezet en dan moet je maar weer zien hoe je er komt en hun hebben hun geld toch al. Wij zaten in La Perla, een aardig hotel maar verwacht niet het allerbeste van de kamers ed! de mensen zijn behulpzaam en vriendelijk al moet je uit blijven kijken dat ze je niet meer berekenen!!
Mijn dochter wil daar gaan wonen en werken dus als iemand tips heeft dan graag!

hallo
hier een forum boordevol info,emigratietips,verslagen van mensen die er al wonen,of van plan zijn tot…
www.woneninegypte.net/forum
xxxx

Even over de kamelen… Ik krijg het idee dat het meer een grapje is tegenover toeristen. Zij zijn ook niet achterlijk (en hebben vaak ook geen kamelen) en spelen gewoon een spelletje met je ! Het blijft grappig, omdat wij erom moeten lachen…want tja, wat moeten wij nou met kamelen?

Ter voorbeeld: er werd voor mij in Marokko 10.000 kamelen geboden…
Dat sloeg natuurlijk helemaal nergens op. :slight_smile:

Ja tuurlijk is dit maar een grapje!!!
de egyptenaren doen niets liever dan dat!

dat zijn inderdaad allemaal grapjes die ze maken,en tuurlijk moet je aantrekken waar jij je lekker in voelt maar het is beter om inderdaad je schouders en en benen een beetje te bedekken,en die aandacht krijgt inderdaad elke vrouw daar

Wij zijn ook in Hurghada geweest. Ik vond het centrum met winkeltjes echt niet veel voorstellen. En echt van die opdringerige verkopers! Je kan nog niet eens richting een winkel kijken of ze bespringen je gewoon!

Ik vind ook dat ze als gekken rijden in de taxibusjes. Gewoon bijna met gevaar voor je eigen leven!

Wij zaten trouwens in het hilton hotel. Echt perfect!