Van Ecuador naar Peru

Hallo,

Ik zit nu in Banos en ga deze week de grens over steken met Peru. Ik wil graag naar het plaatjes Mancora. Van Cuenca pak ik de bus richting peru, maar welke bus kan ik heb beste pakken? of welke grensovergang?

Dan had ik nog een vraag: zijn de volgende plaatsen in het noorden van peru de moeite waard? en zo ja waarom?:
chiclayo (kuelup, ofzo)
truijllo (chan chan ?)
Huaraz

ik hoor het graag.

Martin
www.wereldrondreis.eu
bronsvoort54@zonnet.nl

Vanuit Cuenca kun je naar Piura gaan; saaie bedoeling rond die omgeving, maar even door de zure appel heenbijten :-).

Huaraz: zeker bezoeken als je van bergwandelingen houdt; je kunt er de mooiste tochten maken en allerlei andere mooie excursies doen.

Trujillo: Chan Chan is een absolute must om te bezoeken, samen met de pyramide van de zon en de maan.

Kuelap: zeker ook bezoeken; dit kun je doen vanuit Chachapoyas, een heel eind rijden, maar zeker de moeite waard. De mooiste ruines na (volgens sommigen zelfs nog mooier) Machu Picchu. Nog vrijwel geheel overwoekerd en weinig door toeristen bezocht; indrukwekkend.

Succes!

Huaraz (en omstreken) is DE plek voor een trektocht in Peru (of enkele daguitstapjes). Maar ik vond Huaraz niet echt “gezellig”. Geen plek waar je lekker kunt “chillen” dus (misschien was ik er te moe voor).
De andere plaatsen die je opsomt heb ik niet bezocht (en daar heb ik nu spijt van na voorgaand bericht gelezen te hebben).

Hey,

Bedankt voor de reacties!
ik ga van cuenca naar machala en dan naar tumbes en van tumbes naar Mancora waar ik een 1 of 2 daagjes ga chillen op het strand.

Ga chan chan en huaraz zeker bezoeken, bedankt voor het overtuigen!!
Maar Kuelap laat ik denk ik voorbij gaan, want om 12 uur met de bus landinwaarts te gaan ¨alleen¨ voor Kuelap is met net iets te ver buiten de route!

Bedankt en groeten,

Martin
www.wereldrondreis.eu

@martinbrons

Goed dat je die plaatsen gaat bezoeken. Maar ik wil je op het hart drukken dat Chachapoyas een van de leukste plaatsjes in Peru is, als het gaat om zuiverheid en onverpestheid. Kan daar een prachtig hotel voor maar 20 sol aanraden, waar de eigenaar je voor een redelijk bedrag meeneemt naar al de mooie dingen in de omgeving. Dit is niet slechts Kuelap:

  • Valle Belen (mooie groene vallei)
  • De sarcofagen van Karajia (lijkt op de beelden van Paaseiland)
  • De incaroute van Gran Vilaya (je kunt hier schijnbaar geweldige meerdaagse trektochten maken, gedeeltelijk per paard, schijnt fantastisch te zijn)
  • Laguna de los condores (een meer waar ontzettend veel mummies zijn gevonden, NG-documentaires over gemaakt etc.)

Niet om reclame te maken, maar om je een beeld te geven:
http://www.kuelapperu.com/
of typ een en ander in op google, wie weet vind je het wat.

Moet eerlijk zeggen dat ik slechts Kuelap en Karajia heb bezocht, maar dat kwam wegens buikklachten :(. Dit gedeelte van Peru is echt nog onontgonnen, iets wat je bepaald niet kunt zeggen van het Peru ten zuiden van Lima, want dat was zo ontzettend toeristisch; daar moet je echt van houden…

Zit nu in Mancora, de grensovergang via tumbes was wel redelijk geregeld.

Ik ga hierna naar Chiclayo, trijjlo (of zo iets), huaraz en dan lima en het bekende ronde. Heeft iemand nog tips voor andere steden/dorpen ten noorden van Lima, die de moeite waard zijn om te bezoeken?
en waarom?

BVD,

Martin

Het was al een paar keer gemeld, maar Chachapoyas is echt de moeite waard. Prachtig gebied en Kuelap is gewoonweg ongelofelijk mooi. Dus als je de tijd hebt moet je dat gebied echt bezoeken.

Ik sluit me aan bij de berichten over Kuelap. Voor wat meer info over het Noorden van Peru: www.celendinperu.com

De vorige berichten zijn inmiddels al wat ouder zag ik, maar wat er geschreven wordt over de plekjes in het noorden van Peru klinkt super! Ik hoop in september 2008 te gaan, eerst 2 maanden Ecuador (spaanse les, vrijwilligerswerk en wat reizen) en zou dan ongeveer 2 weken de tijd hebben om vanuit Ecuador naar Lima te reizen.

Hoeveel tijd zou ik ongeveer uit moeten trekken om vanuit Cuenca (Ecuador) naar Lima te komen, deels via de kust en deels via het binnenland, met stops bij wat van bovengenoemde highlights??? Ik vind het erg lastig in te schatten allemaal…

Groetjes,

Eva

incusief cuenca naar lima. 3 weken.
Maar het hangt natuurlijk af van wat je wilt doen.
Je kunt in huaraz trips plannen van een week of langer dus ja…

Hoi Martin,

Bedankt voor je reactie. Trips van een week zullen het niet gaan worden, ik dacht meer ergens 2 á 3 dagen blijven inclusief eventueel een dagtrip. Kan je ook vliegen van Cuenca naar Noord-Peru?

als je een tweedaagse trip wilt, dan kan ik je de trip lake 69 aanraden.
Vliegen heb ik mij destijds niet in verdiept, dus daarbij kan ik je helaas niet helpen.
De bus is redelijk goed te doen, alhoewel de grensovergang wel chaotisch is.