Hai Martin!!
Ik heb meerdere malen door zuid amerika gereisd, waaronder één keer zo ongeveer de route die jij gepland hebt. In 6 weken van Quito naar cusco is te doen, als je niet al te rustig aan doet. Hieronder zal ik mijn route en wat aanraders beschrijven:
Quito
Moeite waard: Otovalo (traditionele market en animalmarket). Op een dag te doen vanuit Quito
Banos (lovely place)
Riobamba (niks bijzonders)
Cuenca (mooi, sfeervol, “oudste stadje” van equador)
De cotopaxi beklimmen is gaaf, wel pittig!
Vanaf Quenca zijn er veel bussen die TOT de grens met Peru rijden.(Huaquillas). Zorg er echter voor dat je er een neemt die je tot OVER de grens brengt! De grensovergang bij Huaquillas is géén plek waar je uit de bus gedropt wil worden, neem dat van mij aan…
Máncora. Leuk surfdorpje aan het strand!
In het noorden van Peru is verder weinig meer te zien dan mooi strand en mooi landschap. Over de pan-american highway langs de kust kun je super snel richting Lima (binnen een paar dagen kun je er zijn). Mocht je tijd hebben, bezoek dan Iquitos, de stad midden in de jungle. De moeite waard, maar het kost veel tijd omdat de stad alleen per boot of vliegtuig bereikbaar is…
Verder zijn Chiclayo en Huaraz aanraders op weg naar Lima.
Lima is naar mijn mening een gote, vervuilde, overvolle stad. Snel door!
Persoonlijk heb ik gekozen voor een vlucht van Lima naar cusco á 85 dollar.
Cusco en omgeving; incatrail enzo.
Van cusco naar puno, puno la paz.
Aanrader: Copacabana aan het titikaka lake. Aanrader bij mooi weer: Isla del Sol, klein eilandje midden op het titikaka lake.
La Paz; niet zo oke, niet te lang blijven hangen.
Cochabamba, sucre. (Sucre: voetsporen van dino’s!)
Sucre, Potosi, Uyuni. Van uyuni via zoutvlaktes naar san pedro de atacama, eindig in calama.
Aangezien jij ook maar drie maanden de tijd hebt, zou ik in chili niet meer naar het zuiden gaan. San tiago is leuk, maar kjost je te veel tijd. Ik zou je aanraden van Calama naar Salta te gaan.Leuke, schone, europaas aandoenende stad, daar kun je even bijomen. (heb je nodig na de zoutvlaktes). Goed hostal: Backpackers. Beunos aires 930. Van Salta naar Posadas (heb ik in 1 keer gedaan), van posadas naar iguazu. Aanrader: ga de falls ook van de braziliaans kant bekijken, dat is het mooist!
Verder: zorg ervoor dat je een paar dagen aan buenos aires kunt besteden, want dat is echt een topstad!!
Mocht je nog meer willen weten of specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel.
In ieder geval heel veel plezier gewenst!
Adios, Eveline