Ik ben nieuw hier, maar lees al een tijdje mee met alle heerlijke verhalen, vragen en tips, leuk! Nu de tijd eraan zit te komen (of nou ja, nog wel een paar maanden…) dat ik zelf weer op reis ga, wil ik mijn vraag hier ook graag stellen!
In januari vertrek ik samen met een vriendin naar Lima, om daar een vlucht naar Santiago (Chili) te nemen en in 8 weken weer terug naar Lima te komen. Een pittige reis denk ik, misschien dat we nog gaan terugkomen op het Santiago-verhaal. Terug in Lima, vliegt zij weer naar Nederland en reis ik door naar Quito, Ecuador. Iemand tips hoe dat het beste aan te pakken? Ik heb daar anderhalf, twee weken voor en volgens mij moet het qua afstand in anderhalve dag te doen zijn. Ideeën voor wat ik met de tussentijd aankan? Wat zijn must-see/do’s, onderweg?
In Ecuador ga ik voor een paar maanden wonen en werken in Tumbaco, een klein dorpje onder de rook van Quito. Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen, met betrekking tot het wonen/reizen in de omgeving van Quito. Ik begreep al dat Quito op zich niet zo’n fantastische stad is? Zijn er wel leuke dag/weekendtrips te maken vanuit Quito? Wat is leuk en interessant om te doen en te zien? Ben zelf erg geïnteresseerd in allerlei vormen van spiritualiteit, dus tips voor mooie heilige plekjes, oude sjamanen en meditatie-clubjes zijn welkom!
Ook wel erg benieuwd naar de kosten in Ecuador. Wat betaal je voor een busritje, een avondmaaltijd, een biertje?
Tussen Lima en Quito zitten nogal veel boeiende plekken, afhankelijk van watje zoekt.
De kust in zowel Peru als Ecuador heeft veel mogelijkheden om te surfen en te relaxen en met name in Peru zijn er ook nog wat interessante ruïnes te vinden. Ben je meer van de Andes zitten er ook nog wel een aantal plekjes tussen.
Persoonlijk zou ik paar dagen Huarez doen, dan door naar Trujillo, vervolgens richting Tumbes/Montanita en dan Cuenca en Banos maar ik weet ook niet hoe snel je reist natuurlijk!
Huaraz is inderdaad een aanrader, zeker als je van mooie natuur, hoge bergen en wandelen houdt. Ook kun je van daaruit naar de ruïnes van Chavin, één van de grotere pré Inca beschavingen.
In het noordelijk deel van Peru ken ik verder alleen Máncora, een (surf)badplaats met altijd mooi weer en prima om een paar daagjes te relaxen aan het strand. Vilcabamba en Cuenca vond ik in zuid Ecuador leuke plaatsen met een aangename vibe. Voordeel van Ecuador is dat de afstanden niet zo groot zijn en je vanuit Quito volgens mij prima weekendtripjes kunt doen naar allerlei plaatsen in het land (ook in meer tropische sferen). Zelf ben ik (vanwege tijdgebrek) maar één weekje in Ecuador geweest. Busvervoer is erg eenvoudig geregeld. Zeker langs de Panamericana stops er ieder kwartier wel een bus waar je (vaak op de bonnefooi) in kunt stappen. Ecuador is qua kosten vergelijkbaar met Peru, misschien nog wel wat goedkoper. Voor paar dollar heb je als je een beetje zoekt wel een maaltijd. Een biertje is in Zuid Amerika doorgaans niet zo heel goedkoop.
Vanwaar eigenlijk het idee om een vlucht van Lima naar Santiago te nemen?
Hoi Joyce,
Ik woon sinds een week of zes in Quito en ik heb er een paar verhalen over geschreven op mijn blog, dus misschien kan dat helpen bij je vragen over wonen in Quito. tinkywong.web node.nl/blog
De bus kost binnen de stad 0,25 dollarcent, een taxi zo’n 2 dlr voor 10 minuten, een drankje zonder alcohol in een café of terras 1-1,50 en met alcohol 2-4,50 (wijn is het duurst), een lunch kun je makkelijk vinden voor 2-3 dlr voor een heel menu met vruchtensap, voor wat meer kwaliteit tussen de 5-8 dlr voor een hoofdgerecht. 6 bananen voor 45 dollarcent, 6L water voor 1,25 dollar, een rol maria-koekjes 40-60 dollarcent, 1 uur internet voor 60 cent, … maar de goedkoopste telefoon is 26 dollar, Nutella (ja, verslaafd) 3,60 voor de kleinste pot en donker brood gesneden zo’n 2,60. Alle elektronica is duur, net als luxe producten. Mijn huur is 140 dollar per maand met eigen badkamer, maar meestal betaal je in een hostel tussen de 180 en 250 dollar per maand.
Hopelijk ben je hiermee geholpen… als je nog vragen hebt, kun je altijd een berichtje sturen!
Aaah bedankt allemaal voor de reacties, heel leuk om te lezen. Heb genoten van je blog, Nelly!
Een tijdje richting Huaraz klinkt inderdaad goed, neem de route van DoorZuidAmerika zeker in overweging, thanks. Hoe lang ik er precies over wil doen weet ik nog niet, zal een week of twee zijn.
Lima-Santiago is wat mijn reisgenootje graag wil; ik reis 8 weken met haar, waarvan we in ieder geval Bolivia en Peru willen zien. Zij wil ook graag nog naar Chili; voor mij hoeft dat niet zo en hou dan ook een slag om de arm of we dat wel echt gaan doen. Volgens mij is Chili ook behoorlijk prijzig, in vergelijking met Bolivia en Peru?
Chili is inderdaad vrij duur, ongeveer het dubbele van Bolivia. Maar ik vroeg het me meer af vanwege de extra vlucht Lima - Santiago. Volgens mij wordt je reis zo een stuk duurder. En als je 2 maanden de tijd hebt, kun je vanuit Lima prima een rondreis maken door zuid Peru, Boliva, Noord Chili en eventueel een stukje Noord Argentinië en weer eindigen in Lima, zonder dat je veel trajecten dubbel aflegt.
Tickets naar Lima zijn op dit moment erg goedkoop met KLM. Lima - Santiago erbij is het gauw een paar honderd euro duurder. Wanneer je liever in een andere stad wilt beginnen dan eindigen, zou ik eerder voor Buenos Aires kiezen (en daar dus rechtstreeks heen vliegen), en dan uit Lima terug.