Van Dar es Salaam naar Malawi

Hoi allemaal,

In november ga ik stage lopen in een ziekenhuisje in Malawi.
Heel graag zou ik daarvoor 2 a 3 weken door Tanzania reizen. Het plan is om te beginnen in Dar es Salaam en vanuit daar, via Zanzibar, naar Malawi te reizen via Iringa en Mbeya (wellicht in de buurt van Iringa safari boeken oid). Ik vind het lastig in te schatten of dit te doen/veilig is als vrouw alleen. Ik heb al gelezen dat er redelijk goede bussen rijden tussen Dar Es Salaam en Mbeya, maar de grens over is me nog een beetje onduidelijk.

Dus graag jullie ervaringen/tips!

Groetjes!

I have just travelled from Dar to Kyela by bus. This bus leaves 6.00 am from Dar and took 15 hours. The next morning I got a taxi to the actual border and from the border I got a taxi to Karonga (Malawi). From there I got a mini-bus to Mzuzu. From there I got a bus to Salima.
I travelled by myself and I experienced no problems at all as a woman.

Isla

dag bloem,

ik heb een aantal malen alleen gereisd in tanzania. geen probleem. De busverbindingen naar mbeya enz zijn geen probleem. je kan halverwege bij iringa er prima uit en een safari boeken, het is allemaal heel relaxed in tanzania. Koop gewoon een LP gids, dan heb je altijd adresjes achter de hand als je het zelf niet kan vinden. natuurlijk moet je je aan een aantal regels houden, helemaal als vrouw alleen. een paar tips: zorg ervoor dat je rok over de knie valt, bij voorkeur geen korte mouwen en geen te aanwezig decolleté. (leggings met zo’n kort truitje/rokje kan echt niet) zelf heb ik altijd een extra hangslot bij me. Ik vind dat prettig en heeft er al 2 keer voor gezorgd (waarvan 1x in Dar) dat iedereen bestolen was en ik niet.
zoek een slaapplek die redelijk centraal ligt (vb naast een eettentje) zodat je er niet alleen op uit moet in het donker en wordt vrienden met taxichauffeurs. tanzania is erg relaxed, de mensen zijn erg vriendelijk en beleefd. geniet van je reis door tanzania en je verblijf in malawi! safari njema!

Hoi,

Ik heb in mijn eentje gereisd in Tanzania, en in Malawi (twee verschillende vakanties). Mijn blogs vind je op mijn website (zie handtekening). Zo kun je een beeld krijgen van hoe het is om daar als vrouw alleen te reizen.

Het is prima te doen als vrouw alleen. Wel was ik voorzichtig na het donker. Dan ging ik liever niet alleen over straat… in Stone Town op Zanzibar wel, of in andere steden bleef ik dan dicht in de buurt van mijn hotel en als er genoeg mensen op straat waren.
Maar verder is het prima, je kunt gewoon met de normale bus (of trein), je hoeft echt geen speciale toeristen-shuttles te nemen (die zijn alleen maar duurder en heus niet veiliger ofzo) en de meeste mensen helpen je juist. In Malawi gebeurde het me heel vaak dat een man of een vrouw speciaal helemaal mee liep, als dik de weg vroeg. Ik hield dan wel in de gaten of we niet een afgelegen steegje in gingen, maar het was gewoon echt welgemeend om mij te helpen.

Pas op voor stiekeme diefstal (moet je in Amsterdam ook doen), dus geen domme dingen doen met je waardevolle spullen. En pas op voor oplichters, koop bijvoorbeeld geen buskaartjes van een mannetje op straat, ga niet in op verzoekjes om koffie te drinken (omdat ze heeeeeel toevallig in Nederland gaan studeren volgend jaar!), en pas op voor trucjes om je af te leiden (bv. dat ze wijzen op een vlek op je kleding) en je ondertussen te zakkenrollen.

Volgens mij is die grensovergang niet zo ingewikkeld, je kunt vast wel veel ervaringen vinden in bv. www.waarbenjij.nu als je even de juiste zoektermen invult.

Veel plezier!
Cécile

Bedankt allemaal!
Ik word alleen maar enthousiaster nu :slight_smile:

Ondertussen heb ik mijn ticket ook geboekt, dus we gaan het meemaken…
Weet iemand van jullie hoe lang het ongeveer (het blijft Afrika) reizen is van Mbeya naar Lilongwe? Dan kan ik daar een klein beetje rekening mee houden.

Ligt eraan hoe lang en hoe vaak je onderweg wilt stoppen… er is van alles leuks en moois te zien onderweg… leuker dan Lilongwe zelf. Een paar dagen her en der is wel de moeite waard.
In een reisgids vind je wel hoe lang een directe bus (zonder tussenstops) erover doet.