Backpacken Tanzania naar Zambia eindpunt victoria falls

Wij willen per 1 januari 2011 van noord tanzania (kilimanjaro), via malawi naar de victoria falls in zambia backpacken. Kan iemand ons meer vertellen over:

  • hoe lang we hier ongeveer voor moeten uittrekken, reistijd zeg maar
  • is er voldoende openbaar vervoer beschikbaar en is dit kostbaar? hoe gaat dat zo’n beetje in zijn werk in africa, wij zijn er nog nooit geweest namelijk
  • hoe de douane formaliteiten zijn (tanzania <> malawi en malawi<>zambia) van te voren visa regelen of lokaal enz
  • welke aanraders er zijn in malawi en zambia, los van victoria falls
  • zijn dit de mooiste landen om te berijzen of zou je andere landen aanraden?

verder zijn alle tips super welkom!!!

bedankt! :zon02:

Rik

ps: er gaan tegenwoordig bussen van tanzania naar johannesburg-zuid afrika. je zou in principe telkens die bus kunnen pakken en her en der uitstappen. niet zo avontuurlijk, maar wel makkelijk!

1 like

GOEDE TIP! weet je toevallig hoe deze maatschappij heet?

Rik

hey rik,

ik weet zo niet meer welke het was, greyhound of… geen idee. een van die grote maatschappijen. moet je ff googlen naar zuid afrikaanse busmaatschappijen. ze hebben vast wel goede websites. ze gingen vanaf J’burg.

groet,
mariska

He iedereen,

ik heb zelf ook soort gelijk plan om volgend jaar zo’n reis te gaan maken. Na een paar maanden vrijwilligerswerk in Noord Tanzania / Kenia wil ik de 2 landen doorreizen om vervolgens via Zanzibar naar malawi te reizen, daarna de bekende parken in zambia om vervolgens de vic falls te zien, en eventueel nog chobe en okavango delta aandoen.

Was benieuwd hoe ver je al bent met je planning en je route. Heb je al een idee of het plan uit te voeren met backpacken ivm een georganiseerde reis? Zelf wilde ik 1 maand uitrekken voor tanzania en kenia, en daarna 1 maand voor malawi zambia botswana. Hoeveel tijd denk jij nodig te hebben. Ben benieuwd of je de busmaatschappij waar marisqa over sprak al gevonden hebt.

Zelf heb ik al een hoop georganiseerde reizen gevonden die min of meer dezelfde route afleggen. Daaruit probeer ik een idee te krijgen hoelang ik nodig heb, wat de hoogtepunten zijn en wat haalbaar is.

Lijkt me leuk om van je te horen!

Maarten

Misschien is het al eerder genoemd maar hier wat dingen:

Tanzania:
Serengeti alleen doen als de wildebeast migration in de buurt is. Het is letterlijk 5 to 10 keer zo duur als andere parken en die prijs is alleen gerechtvaardigd als de migration in de buurt is. Rangers daar kunnen je alles vertellen.
Ngorogoro krater is ook erg duur maar uniek. Zeker meepakken.

Kilimanjaro: Ik heb het zelf niet gedaan (kost rond de 1000 USD geloof ik) maar schijnt de moeite waard te zijn.
Lushoto: Schitterend viewpoint, zeker meepakken op je rit richting Zanzibar.
Zanzibar: Paje of Nungwi/Kendwa. Lekker bountystyle!

Malawi: Livingstonia, schitterend uitzicht op het meer waarbij je Mozambique kan zien liggen. Sla het museum/dorpje/kerkje over, das waardeloos. Het uitzicht daarentegen niet.
Senga Bay, wederom wat relaxen.
Zomba plateau, ben er zelf niet geweest omdat er geen benzine te krijgen was in het hele land, maar het schijnt mooi te zijn.

Zambia: South Luangwa, mooi park. Vanuit Lilongwe kun je al trips daar heen boeken, maar er is daar ook voldoende aanbod. Als je safari moe bent hoef je hem niet mee te pakken, het is erg leuk maar niet mooier/slechter dan veel andere parken. De campings aan de rivier zijn wel een ervaring: Krokodillen in het water, nijlpaarden/olifanten/apen etc op de camping.

Als je met snelle busmaatschappijen gaat heb je aan 2 maanden genoeg. De hoofdwegen zijn goed. Bekijk eerst goed of/waar die maatschappijen stoppen.
Reizen met die taxi’s is grappig voor 1 dagje maar daarna ben je ze denk ik wel zat. Zou ze alleen gebruiken als je ergens niet op een andere manier kan komen.

Als extra omdat je toch in de buurt bent zou ik zeker naar de Okavanga gaan. Das echt weer een uniek park. Chobe is leuk maar niet meer/minder bijzonder dan eerder genoemde parken. Voordeel aan Botswana is dat je geen visum nodig hebt. Scheelt je weer wat USD’s :slight_smile: die je trouwens weer hard nodig zult hebben bij de ingang van de okavanga :frowning:

Alle visa zijn aan de grens te koop. Geloof dat visa meestal met USD betaald wordt, zorg dat je altijd 50USD per persoon bij hebt als je de grens over gaat. Ik ging met een eigen auto dus moest vaak ook nog wat dingen betalen in de currency van het land waar ik heen ging. Informeer effe of dat voor jullie ook geldt en als dat zo is zorg dat je genoeg van dat geld al hebt voordat je de grens over gaat.
Aan de grens zijn altijd chageraars die willen wisselen maar ze lichten je op. Niet alleen met hun exchange rate maar ze zijn net als Hans Kazan, je ziet ze 1.000.000 kwacha tellen maar als jij het natelt is het toch echt maar 600.000. Tel en reken ALLES persoonlijk als je gebruik maakt van zo’n chageraar. Vertrouw ook zijn rekenmachine niet. (Nee, mij hebben ze gelukkig nooit genaaid :slight_smile:

En nog een opmerking: De zielige kindertjes zijn niet zielig. Papa heeft ze op pad gestuurd om te bedelen. De man met het gebroken been loopt straks gewoon naar huis.

1 like

Dank je wel voor alle info. Okavanga staat ook zeker hoog om mn lijstje om mee te pakken omdat het idd echt iets anders is dan andere parken. Wat ik nog bedacht; vliegen doe je vanaf Livingstone toch hoogstwaarschijnlijk via Johannesburg. Veel tours gaan ook over land vanaf chobe + okavanga naar Polokwane/krugerpark en johannesburg. Heb alleen de indruk dat dit laatste stuk niet echt moeite waard is, en Kruger is vast gaaf maar heb inmiddels dan al zoveel parken gezien, dus twijfel daar sterk aan. Jullie daar ideen over?

Verder hoor ik van veel mensen dat ze vanuit Kenia ook Uganda zijn ingetrokken, met als absolute hoogtepunt een gorrila trekking. Daar schijnt alleen wel een HEEL flink prijskaartje aan te hangen, in de buurt van 500 USD voor een permit. Heeft iemand ervaringen met dergelijke reis/route?

Gorillas kosten inderdaad 500+ USD.
Vliegen vanaf Johannesburg is de logische keuze. Of je naar Kruger park gaat zou ik laten afhangen van je andere game drives. Als je alles zo’n beetje gezien hebt dan voegt het weinig toe. Wel zou je nog de panoramaroute kunnen rijden. Schitterende landschappen en watervallen.

hey allemaal, ik hoorde dat de busmaatschappij scandinavian helaas overleden is… maar er rijden genoeg andere goede bussen… (wel errug jammer, ze waren wel erg relaxed)
anyway, ik heb ook gorillas bekeken in uganda, was erg leuk en ook idd erg duur, maar daar onderhouden ze weer mensjes en parkjes van dus…
ik had toen erg mazzel, er waren indertijd bij de wildlife centre in kampala nog 2 tickets over voor een paar dagen later. ik vond het wel de moeite waard, als je er dan toch bent, dan hoort dat er ook bij. uganda is erg makkelijk te bereizen (dan hebben we het niet over het spooky noorden). goede verbindingen met kenya.
veel plezier!