Backpacken door Oost Afrika

Hallo avonturies,

Ik ben van plan om in juli 2010 naar Afrika af te reizen. Graag wil ik backpacken van Kenia naar Uganda - Tanzania - Zambia - zimbabwe - Mozambiqu naar zuid Afrika.
Is er iemand die ervaring heeft met backpacken door deze landen. Zelf ben ik ooit 4,5 week in voornamelijk Tanzania geweest. Dit vond ik goed te doen. Kan iemand mij nog meer verhalen of tips toespelen?

Verder lijkt het mij heel leuk om bij lokale projecten in deze landen voor een periode van 2-3 weken vrijwilligerswerk te doen en de plaatselijke bevolking daar echt helpen. Weet iemand nog projecten in een van deze landen?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt
Hans

niemand tips of mooie projecten?

nee-geen ervaring zelf. Wel diverse fora+gidsen gelezen-als je al stelt Tanz goed te doen-dan geldt dat net zo hard of beter voor de meeste andere-uitzondering natuurlijk Zimbabwe-1001 elke dag wisselende burokratiese regels van de tirannieke leider die het vooral op jouw Euries/cq$$$$ heeft voorzien. Als je al wilt-bereidt je zeer grondig voor-dit forum is daarvoor niet geschikt, veels te oppervlakkig en verwacht dan nog lekker afgetroggeld te worden.
verdr denk ik dat je wrs beter af bent door bij landenforumdeel deze landen na te lezen-daar staan vaak meer gerichte vragen+tips.
en frank+vrij" zo maar wat vrijwilligen lijkt me geen goed idee. In de praktijk zijn dat soort volunteers vaak meer een last dan een welcome relief voor locals. En -bvb, ik vind het nogal raar om als witneus een school/schuurtje oid te gaan bouwen terwijl zo’n land iets van 50/60% werkelozen telt. bedenk dan eerst maar eens wat jij denkt veel beter te kunnen of te weten-en dat in hun taal te kunnen overbrengen.

Hey Hans,

Vanaf april t/m augstus 2009 hebben wij door zuidelijk Afrika gereisd. Begonnen in Tanzania via Malawi, Zambia, Botswana en Nambië naar Zuid-afrika. Dit alles met het openbaar vervoer.

Tanzania vonden wij erg ingesteld op toeristen. Wat niet wil zeggen dat het geen super mooi land is. Maar toen wij na een maand in Malawi aankwamen was het wel een opluchting om weer wat meer met rust gelaten te worden. We hadden voor Malawi zo´n 2 weken “gepland”, maar dit zijn er 4 geworden.
Op een paar plaatsen aan lake Malawi na, is het land helemaal niet toeristisch. Het reizen gaat makkelijk (zoals in Tanzania), het is (relatief) veilig en de mensen zijn echt super vriendelijk. De afstanden zijn kort in het land. En er is genoeg te zien en te doen (zonder dat het land echt grote toeristen trekkers heeft). Maar je krijgt er wel het echte Afrika gevoel, met 25 man, honden en kippen achter op een vrachtwagentje of naar het strand met de fietstaxi. En de mensen zijn gewoon zo relax, nieuwsgierig en vriendelijk. Dus zeker een aanrader!!!
Zambia heeft natuurlijk de victoria falls en een paar nat. parks. Maar is wel nog het “echte” Afrika. Botswana en Namibie waren misschien wel de landen met de mooiste natuur (Okanvango delata (B) en sossusvallei (N)), maar waren al behoorlijk modern. En daarmee ook een stuk duurder. Wij waren in die landen dan ook genoodzaakt om te camperen.
Zuid-Afrika hebben we alleen gebruikt om vanaf Johannesburg naar Sydney te vliegen. Maar het land trok ons niet (meer) vanwege de problemen tussen zwart en wit.

Mozambique hebben we veel goede verhalen over gehoord van mensen die er geweest waren. En staat hoog op ons lijstje om nog eens terug te gaan.
Van de mensen die in Zimbabwe waren geweest hebben we niet veel goeds gehoord. Het is erg duur daar (alles met us-dollars) en veel zaken zijn nog maar moeilijk te verkrijgen. En het is natuurlijk niet zo veilig. Niet direct gevaarlijk, maar je moet heel goed op je spullen letten.

En vrijwilligers werk voor 2-3 weken? Mijn vriendig heeft 3 maanden stage gelopen in Zambia en dat was al veel te kort om echt iets van de grond te krijgen. Maar misschien kun inspringen in bestaande projecten? Ik zou eens bij JOHO kijken.

Veel plezier! Afrika is echt geweldig.
Hakuna matata…
Milan

Hallo Hans

Hans goede vraag :slight_smile: Ik heb ongeveer hetzelfde plan… ben nog bezig met voorbereiden en uitzoeken!
Milann bedankt voor de informatie, want ik was zelf ook op zoek naar deze gegevens. Dus toch Malawi opnemen in mijn plan (dacht het al, maar werd bevestigd)

Ik ben zelf 3 maanden in Zimbabwe geweest (vrijwilligersproject juli-okt 2009) en heb het als veilig ondervonden. Zelfstandig rondreizen is ook gelukt… echt goedkoop is het niet dat klopt, maar komt ook omdat je weinig mensen tegenkomt om bij aan te haken. Wel gaat het steeds beter en is geld (USD) meer te verkijgen. Alle andere zaken kun je wel gewoon kopen… ik ga iig weer terug om mijn vrienden daar te bezoeken!

Succes, goede reis!
Misschien kom ik je ergens tegen :slight_smile:

Hoi,

Ik wil samen met een vriend vanaf september 2010 een jaar op wereldreis gaan. We zijn nu aan het denken over welke continenten we allemaal willen bezoeken. We hebben weinig geld, dus willen we overal zo goedkoop mogelijk reizen (een auto huren zal te duur zijn).

We zijn er over aan het denken om ook Oost en Zuid-Afrika te bezoeken (vanaf Kenia/Tanzania af zakken naar Zuid Afrika), dus ongeveer dezelfde route als Hans. Ik heb gelezen dat daar treinen rijden (Kenia Express, Tazara railway en Zambia Railways), maar ik kan hier nergens concrete informatie over vinden. Ik heb wel veel treinen in Zuid Afrika gevonden, maar deze zijn allemaal erg duur (vanaf €1000).

Heeft iemand ervaring met openbaar vervoer van Tanzania/Kenia naar Zuid Afrika te reizen? Hoe zijn de treinen? Hoeveel kosten ze? En hoe lang doe je er ongeveer over?

Alvast bedankt!

Volgens mij heeft Tanzania alleen een spoorlijn in oost/west richting lopen. Dus niet naar het zuiden. Je kunt wel heel goed grote stukken reizen met bussen. Er gaan tussen de grote steden veel bussen en de duurste zijn echt niet duur. 15 euro voor 800 km ofzo betaalde ik een paar jaar geleden. IS dus goed te doen.

Hallo,

Wij zijn onderweg op wereldreis en zijn van mei tot oktober vijf maanden door Tanzania, Rwanda, Malawi, Zambia, Botswana en Nambia getrokken, deels met openbaar vervoer, deels liftend. Onze ervaringen en route kan je lezen op www.bartengriet.webs.com.

Onze ervaringen stemmen gedeeltelijk overeen met bovenstaande, maar ook niet helemaal, gelukkig maar, iedereen heeft zijn eigen reis he !!! Samenvattend:

  • Tanzania: Het noorden is toeristisch, maar als je verder gaat naar Mwanza en via het oosten naar beneden (MVLiemba op lake Tanganika is zeker aanrader, als hij vaart), en dus uit het “circuit” gaat zie je hele mooie dingen, ver weg van de commercie!!
  • Rwanda: in tegenstelling tot wat velen denken (wij ook voor we er kwamen) heel veilig, en vooral pakkend om te zien hoe een land dat van zo ver komt, zo goed op weg is.
  • Malawi: zijn we maar kort geweest, wel leuk
  • Zambia: onze topper, dankzij de mensen, we zijn hier al liftend door het oosten getrokken, prachtig,… Zeker ook gaan raften, kicken !!!
  • Botswana: kort door het noorden getrokken, openbaar vervoer wordt hier moeilijker, liften is af en toe de boodschap
  • Namibia: idem dito, wij hebben hier een klein autootje gehuurd om rond 2 weken rond te rijden, anders heel moeilijk om overal te geraken

Ook belangrijk, zeker een tent meenemen. Zeker in Botswana en Nambia wordt het anders nogal eens duur !!!

Veel plezier, het is in elk geval ongelooflijk de moeite !!!

Er zijn heel veel boeken geschreven door mensen die je voorgegaan zijn.
Ga eens langs in de Bib en lees Peter Moore, Paul Theroux en Ffyona Campbell

Kan je alvast beginnen genieten.

oja, en onze eigen Manon Ossevoort, die heeft het met een tractor gedaan. Staan ook veel tips/ervaringen in (van texel naar de zuidpool !!)