Reiservaring Malawi

Ik ga de hele maand februari alleen door Malawi trekken. Wie heeft er ervaring met het reizen door Malawi? En weet iemand hoe de weersomstandigheden in februari kunnen zijn? Het is dan nl regentijd.

Ik ben nu een aantal keren in Malawi geweest. Wat wil je weten?

groet Andre

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie! Heb je het idee dat het veilig genoeg is om als vrouw alleen door Malawi te reizen? En kan ik hier en daar geld pinnen? Of raad je aan om veel contant geld mee te nemen en travellercheques? Is het een beetje makkelijk om van plaats naar plaats te gaan? Het is regenseizoen in februari en ik vraag me af of dat echt een belemmering zal zijn. Ik ga er niet vanuit dat het de hele dag geregent maar het kan flink regenen begrijp ik van de verschillende reisverhalen die ik heb gelezen. Heb jij daar ervaring mee? Ik hoor het graag van je! Groetjes Vanessa

Om te beginnen reizen mijn vriendin en ik met eigen auto dus weet ik weinig van openbaar vervoer maar ben er zeker van dat je overal bussen of minibusjes heen kunt nemen en ik zie ook een spoorweg tussen Lilongwe en Blantyre. Ik heb wel het idee dat Malawi veilig genoeg is voor een vrouw alleen die haar gezond verstand gebruikt, zoals iedere zelfstandige reiziger in Afrika moet. Het land heeft een relaxte sfeer en wij zijn wel alleenreizende vrouwen tegengekomen. In Lilongwe en andere groter plaatsen kun je met giro- of bankpas terecht bij de Standard Bank. In kleinere plaatsen wordt het gelijk moeilijker en zorg ik dat ik vooraf genoeg gepind heb en ook nog wat euros heb om te wisselen. Hou er rekening mee dat de bankautomaten het soms niet doen, leeg zijn of dat er 30 mensen staan te wachten. Maw geef jezelf de kans later nog eens te proberen. Ik gebruik al jaaaren geen travellers cheques meer en ben blij toe. Ik heb geen ervaring met regentijd in Malawi.
Ben net weer terug uit Zuidelijk Afrika en heb nieuwe foto’s op www.imaginature.nl (news)
groet Andre

In mijn eentje met de auto lijkt me niet zo’n goed plan dus ik ga gewoon met het openbaar vervoer. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat ik genoeg contant geld bij me heb en als ik kan pinnen dan zal ik inderdaad wat extra opnemen. En gelukkig heb ik geen haast dus even wachten om aan geld te komen is geen probleem. Bedankt voor je reactie en ik zal zeker even je foto’s gaan bekijken! Mocht ik nog iets te vragen hebben dan meld ik me wel weer.

Groetjes Vanessa

Dag Vanessa,

Ik heb ook als vrouw alleen rondgetrokken in Malawi toen ik 19 jaar was (nu 3 jaar geleden). Het is veilig maar je moet wel goed opletten, vooral in de hoofdstad en in andere steden. Ik heb 2 maanden in Lilongwe gewoond samen met andere mensen en 2 weken alleen rondgetrokken. Steeds van vriend naar vriend, die woonden verspreid in het land. In Lilongwe kan je gerust overdag alleen rondlopen. Je moet wel heel goed opletten voor zakkenrollers. 's Nachts is het niet veilig om alleen rond te lopen. Zorg dat je dan steeds gezelschap hebt van enkele (mannelijke) vrienden.
Ik woonde daar in februari en maart. Het jaar dat wij daar waren hadden ze nog nooit zo veel regen gehad. Maar eigenlijk viel dat nog goed mee. Je kan er gerust rondreizen. Sommige banen liggen wel echt niet goed, maar ze zijn wel berijdbaar.
Je kan met het openbaar vervoer bijna overal geraken. Er zijn grote bussen die grote afstanden afleggen, maar ook minibussen, motola’s (pickups), taxi’s en fietstaxi’s. Maar bij al die vervoersmiddelen geldt vooral: rijdt niet met om het even wie mee en neem vooral je tijd. Bv. om naar het noorden te rijden van lilongwe naar mzuzu duurt het toch wel een hele dag. Reken daar voldoende tijd voor. En informeer op voorhand telkens goed naar de prijzen want ze vragen soms het 10dubbele van de normale prijs (dit geldt voor elk vervoersmiddel).
Voor geld: je kan idd alleen pinnen in de grote steden: blantyre, mzuzu, lilongwe,… Travellers cheques aanvaarden ze niet. Let wel op met te veel geld op zak te hebben. Laat niet te veel geld achter in het hotel.
als je nog meer vragen hebt mag je mij gerust mailen: sarah.dr@hotmail.com

veel succes,
Sarah

Heb je tips om er betaalbaar te geraken ?
Het likjt alsof alleen Ehtiopian vliegt van BRU naar LLW.
Kan je via een buurland ? Dan bus ? Ofzoiets ?

GRTZ

Hoi Masaku,
Dit draadje is alweer 7 jaar oud. Ik vloog toen met KLM vanuit NL.
groet Andre