Van Lilongwe (Malawi) naar Zanzibar (Tanzania) in 3 weken

Hallo,

Ik ga van 26 maart t/m 15 juni vrijwilligerwerk doen in Malawi. Na deze periode wil ik graag in ongeveer 3 weken van Lilongwe naar Zanzibar reizen. Heeft iemand dit al eens gedaan? En is dat in 3 weken haalbaar of moet ik daar meer tijd voor uit trekken? Ik hoor graag tips en/of ervaringen!

Groet, Ilse

Hele weg is asfalt, kan in 3 dagen.

1 like

klik hier
en nog een ander blog hier
en een verslag van de reis andersom
hier nog een blog
en google zelf nog wat door… :slight_smile:

Verder kun je in reisgidsen zoals Lonely Planet, Rough Guide info vinden over openbaar vervoer en visa. “Bradt” reisgidsen schijnen voor dat gebied het best te zijn.
Een vriendin van me heeft ook dat stuk gereisd, het is volgens mij gewoon een kwestie van de juiste bussen gebruiken en even uitzoeken hoe je aan het visum voor Tanzania kunt komen (wellicht gewoon aan de grens).
Zelf heb ik wel in beide landen gereisd, maar niet in dezelfde vakantie (dus niet die specifieke grens over).

Is er een speciale reden dat je naar Tanzania / Zanzibar wilt? Je zou die 3 weken ook vakantie kunnen houden in Malawi en bv. een safari doen in Zambia. Vanuit Lilongwe kun je makkelijk een safari naar het South Luangwa national park in Zambia boeken, een van de mooiste wildparken van heel Afrika. Kiboko is een goeie tour-operator, de laatste jaren lees ik daar nog steeds goede reviews over op internet.
Aan Lake Malawi zijn veel mooie stranden en je kunt er snorkelen en duiken en kanoën etc, daarvoor hoef je niet helemaal naar Zanzibar te reizen. Ook kun je er prachtige bergwandelingen maken, bijvoorbeeld het Mulanje gebergte of Zomba plateau.

Wel is het koloniale verleden van Zanzibar heel interessant. Maar ook in Malawi vind je musea met interessante dingen, zoals bv. in Blantyre hebben ze een medicijnkist van David Livingstone, en allemaal plattegronden die hij heeft getekend. Het museumpje in Mzuzu is ook leuk. (De musea zien er wel een beetje knullig uit maar hebben echt interessante dingen.)
Nou goed, misschien heb je goeie redenen om naar Tanzania te willen, wat overigens ook een mooi land is hoor. Maar de mensen in Malawi vond ik toch nog net iets leuker en zonniger. :slight_smile:

Mijn reisverslagen en foto’s van Malawi/Zambia (2000) en Tanzania/Kenia (2004) vind je op mijn website, zie mijn handtekening.

Veel plezier en succes!
Cécile

1 like

Hallo Cecilia,

Dankjewel voor je uitgebreide bericht en je bruikbare tips! De webloggen ga ik op een later tijdstip even op mijn gemak doorlezen.
Ik ga voor 12 weken vrijwilligerswerk doen in Zomba, Malawi. In de weekenden verwacht ik veel van Malawi te zien, door het maken van losse tripjes naar bijvoorbeeld Lake Malawi en het doen van een safari. Na die 12 weken wil ik er dus 3 weken vakantie aanvast plakken. Dus al reizend de tourist uithangen om alles in Malawi te kunnen zien en daarna door naar Tanzania. Tanzania was het land van mijn eerste voorkeur om vrijwilligerswerk te doen, maar hier vond ik geen organisatie/project dat mij direcht aansprak. Ik vind het fijn om te lezen dat jij de mensen in Malawi prettiger hebt ervaren, dan zit ik daar goed tijdens mijn verblijf van 12 weken! Ik was nu bezig met het zoeken naar tickets naar malawi en terug vanaf Dar-es-Salaam. Daarvoor vond ik het fijn om te weten of dit inderdaad te doen is in 3 weken. Bedankt voor je informatie en links! Ik ga de foto’s meteen even bekijken!
Groet, Ilse

dag ilse,

vanaf Mbeya, (niet ver van de grensplaats tunduma (grens zambia/malawi hoek) rijd de bus dagelijks in pak hem beet 9 tot 11 uur tijd naar Dar. Kost je dus in totaal 2-3 dagen om vanaf de grens op zanzi te komen. (in een stuk door)
In 3 weken is alles mogelijk. alleen kan je je afvragen of je wilt dat alles mogelijk is in 3 weken? er ligt zoveel africa meer in de buurt van waar je bent dan zanzibar.
Waarom niet mozambique? (dat is echt een vakantieland, 1 lang strand, maar heeft ook enorm veel te bieden) terugvliegen van Johannesburg (scheelt waarschijnlijk ook geld dan vanaf Dar) (maputo-J’burg is met de bus in no-time gedaan).
leuk dat je gaat! ben benieuwd wat je uiteindelijk allemaal gaat doen!
safari njema!
groet mariska

1 like

Tanzanianen vond ik over het algemeen ook heel aardig hoor, maar Malawianen beginnen vaker uit zichzelf een praatje. Tanzanianen zijn daarin wat afwachtender (verlegener?).

Er zitten (in beide landen) ook wel oplichters tussen hoor, dus pas op voor praatjes over goedkopere buskaartjes (van mannetjes op straat), of “heeee wat toevallig, ik ga volgend jaar studeren in jouw land, wil je even koffie met me drinken?”. Gebruik je intuïtie, voor wie je wel of niet kunt vertrouwen. Bij twijfel gewoon zorgen dat je je waardevolle spullen heel goed in de gaten houdt en dat je in de openbare ruimte blijft met veel andere mensen om je heen.

Maar in Malawi overkwam het me verbazend vaak dat mannen of vrouwen helemaal een kwartier met me mee liepen om me de weg te wijzen, en op het eind alleen maar een hand gaven en me een fijne vakantie wensten. Ook in de bus was het altijd gezellig, iedereen kletst met je en op een beleefde manier zonder wat van je te willen (in Indonesië bijvoorbeeld wil juist iedereen wat van je, vooral geld maar zelfs de kleren die je aan hebt).
Neem dus ook zeker foto’s van je familie mee (evt. in je telefoon), daar zijn ze altijd heel nieuwsgierig naar. En eventueel ook wat foto’s van Nederland of je stad / dorp.

Ook in Tanzania waren de mensen wel heel behulpzaam en beschermend op die manier, bv. als ik aan een grote kerel op straat vroeg waar ik een taxi zou kunnen vinden en hoeveel een taxi zou moeten kosten, liep hij mee naar de taxi en bedong een goeie prijs voor me. Of als ik op reis was met backpack en al en in druk gebied liep, bleef een vrouw naast me lopen en hield mijn backpack voor me in de gaten, en als iemand te dicht achter me liep seinde ze met haar ogen.
Allemaal dingen die je in Europa niet zo gauw zult tegenkomen!

Inderdaad hoor ik over Mozambique ook veel goede verhalen, schijnt een erg leuk en mooi land te zijn met ook heel aardige mensen.

Maar goed, soms heb je gewoon een heel dringende en onverklaarbare wens om naar een specifiek land te willen en dan moet je dat ook gewoon lekker doen. :slight_smile: Maar misschien als je je wat inleest, verander je nog van gedachten.

Zoals ik al zei is Zanzibar heel interessant (vooral Stone Town). Maar Dar Es Salaam vond ik vreselijk. Lelijk, en enorm veel vervelende mannetjes die me probeerden te beroven (niet gelukt) of te volgen, of meelokken ergens heen. Misschien als je het wat meer tijd geeft, dat je het wel leert waarderen.
De natuur in Tanzania is heel mooi. Ik heb ook een superleuke tijd gehad met een driedaagse culturele tour in Kondoa en omgeving… veel mensen ontmoet (o.a. een medicijnvrouw), gesproken en gedanst en gegeten met ze, gefietst van dorp naar dorp, gekeken bij een honingoogst in het pikkedonker, een natuurlijke waterbron gezien, en nog veel meer. Je leest daar alles over in mijn reisverslag. Mijn gids was Moshi Changai.
Als jij door Tanzania reist, weet ik niet of je van het zuiden ‘rechtstreeks’ naar Dar wilt reizen, of via Dodoma, Kondoa, Arusha, Moshi, Lushoto… bijvoorbeeld.