Tanzania / Zanzibar 3 weken backpacken Augustus

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn dit jaar (helaas) gebonden aan de maand augustus voor de zomervakantie.
In onze zoektocht naar een land buiten Europa kwam Tanzania voorbij en dit lijkt ons erg leuk.

Wij willen 3 weken reizen door het land, waarbij we in ieders geval een paar dagen op safari willen (de grote trek??) en slapen in een tentje.
Wat cultuur en steden/dorpen bezoeken en afsluiten met een weekje relaxen op Zanzibar.
Globaal komt dat dus op een week safari, een week cultuur en een week strand.

Wij zijn al een keer naar Thailand en keer Indonesie geweest en hebben daar alles ter plaatsen geregeld.
Ik lees dat het in Tanzania ook goed te doen is, hoewel het wel hoogseizoen is dus een safari moet misschien vooraf geregeld worden?
Qua budget hopen wij met 1500 pp (incl ticket) rond te komen. Slapen doen wij in simpele hotels, eigen badkamer met warm water en evt. zwembad heeft de voorkeur.

Is dit realistisch en haalbaar? Safari vooraf boeken of ter plaatsen uitvogelen? Voorstel van een route?

Ik kwam online toevallig op een website met verslag van deze route:
Dag 1: Arusha naar Tarangire National Park

Dag 2: Tarangire naar Serengeti National Park

Dag 3: Serengeti National Park

Dag 4: Serengeti National Park – kans op de grote migratie

Dag 5: Ngorongoro Crater

Dag 6 : Terug naar Arusha

Ben heel erg benieuwd naar jullie feedback!

Gr. Bram

Hallo Bram,

Zelfs al willen jullie in simpele verblijven overnachten, jullie budget is helaas niet haalbaar voor een reis van 3 weken door Tanzania, inclusief een safari door de wildparken. Om je een voorbeeld te geven, 1 dag in de Ngorongoro Crater kost voor 2 personen aan entreegelden al 300 dollar. Dan komt daar nog de landcruiser bij en een campsite met tentje en overige kampeerbenodigdheden…
De route die je wilt aanhouden qua parken is prima.

Verder is reizen door Tanzania met openbaar vervoer wel mogelijk, maar om dat uit te zoeken vergt wel wat tijd en geduld.

Succes!

Mary Klopper
Tanzania Safari Tour

Hallo Bram,

Nee, dat gaat je inderdaad niet lukken. Helaas zul je de grote migratie ook niet zien omdat die dan in Lobo zijn; d.i. In het uiterste noorden van de Serengeti op de grens met Kenya. Jammer dat deze ‘kans’ dan wel wordt vermeld en dat men er niet gewoon eerlijk over is. Om Lobo te bezoeken, moet je nog minimaal een extra dag toevoegen. Tarangire is perfect en ook de crater zou ik zeker bezoeken.
Het goedkoopst boek je ter plekke maar dan moet je dus wel goed weten wat je wilt. Let op dat veel lokale bedrijfjes een heel beperkt aantal kilometers per dag rijdt. Ook op water, tenten en kwaliteit van de auto’s wordt vaak bezuinigd. Ter plekke kun je wel proberen of je bij een groep kunt aansluiten om kosten te besparen. Neem in ieder geval je eigen slaapzak en sloop mee. Veel plezier alvast!