Hallo,
mijn vriendin en ik overwegen om naar Tanzania te gaan. Het enige wat ons tegenhoudt is het budget…
We zouden in 3 weken graag het volgende doen:
- beklimming kilimanjaro (tenzij er andere bergen mooier zijn??)
- Serengeti
- ngorongoro
…
- Zanzibar
Is het mogelijk om dit zelf te doen? Hoe zit het dan met transport?
Wat denken jullie van het budget (exclusief vlucht)? Wat raden jullie nog aan om te bezoeken daar?
bedankt voor de info!
3 weken moet lukken. 1 week op safari, 1 week kili beklimmen en dan nog een week chillen op zanzi.
allemaal makkelijk zelf te doen/te plaatse te boeken.
kijk even in de lonley planet van tanzania. heb net de laatste weer gekocht, vindt je al je info in. je kan nu ook op lonelyplanet.com online een paar hoofdstukken uit de boeken kopen en downloaden, kost amper wat. de boeken kan je ook beter via de website kopen. in de winkel kost ie toch al gauw 23 euro.
Maar globaal (maar ligt ook aan hoe luxe je wilt)
kili een week ongeveer 1000 $
nogoro 1 dag voldoende 50 $ + auto met chauffeur huren
serengetti 50$ pd + auto
voor serengetti en nogoro kan je beter een 2 in 1 tripje boeken bijvoorbeeld vanuit karatu.
planet says:auto = 100/150$ pd
beetje onderhandelen en je bent goedkoper uit.
zanzi –> ligt eraan wat je wilt maar is wat duurder dan het vaste land. overnachten tussen 15$-paar honderd
mijn ervaring is hoe meer je om je heen kijkt hoe beter je kan onderhandelen. en soms ontmoet je onderweg een aantal mensen die graag willen dat je op een trip meegaat zodat je samen de kosten kan delen.
Inderdaad een Lonely Planet of Bradt of Rough Guide kopen, daar staan alle antwoorden in, ook over de kosten.
Het is goed zelfstandig te doen, gewoon voor elk onderdeel een tour of gids boeken.
Kilimanjaro beklimmen is superduur, er zijn ook andere berggebieden, bv. Udzungwa of Usambara mountains. Lushoto schijnt een superleuk plaatsje te zijn, goed startpunt voor bergwandelingen.
Ook safari’s naar wildparken zijn duur, minstens US$130 per persoon per dag als je een primitieve campingsafari boekt met een groep van minstens 4. (Je moet dus proberen een bestaand groepje te zoeken waar je bij aan kunt sluiten.)
Gewoon zelf door Tanzania rondreizen kan voor ongeveer US$20-25 per persoon per dag, goedkope hotelletjes, ongeveer 2x per dag uit eten en verder eten van de markt of stalletjes op straat (gefrituurde cassave, mmm), busreizen, marktjes en dorpjes bekijken, wandelen, zwemmen…
Overweeg ook Cultural Tourism, een soort culturele safari’s, erg leuk. Zie mijn reisverslag op mijn website.
En neem een taalgidsje mee (Swahili phrasebook). Het breekt het ijs en je krijgt betere prijzen bij onderhandelen als je een beetje je best doet de cijfers in hun taal te zeggen.
Safari njema,
Cécile