6 weken invulling aan Tanzania + Zanzibar -> help ons leken :)

Hallo!
Mijn vriend en ik willen in sept/okt/nov dit jaar zo’n 6 weken naar Tanzania en Zanzibar. Overigens staat dit nog niet vast omdat we nog twijfelen over naar welke landen we nu precies willen gaan. We willen de reis namelijk combineren met zo’n 2 weken vrijwilligerswerk. We hebben hiervoor al een internationale organisatie op het oog, en het lijkt er op dat vrijwilligerswerk op Zanzibar het best bij ons past qua invulling.

Wij hebben zeer weinig ervaring met reizen buiten Europa (alleen een georganiseerde reis) maar zouden het nu wel een uitdaging vinden om het op eigen houtje te proberen (buiten het vrijwilligerswerk om dan).

Ons idee: ongev. 2,5 week Tanzania, dan 2 weken vrijwilligerswerk in Zanzibar, dan nog 1,5 week Zanzibar.

Onze vraag: waar beginnen we??? Er is ontzettend veel informatie, en we zullen ergens moeten beginnen. Vooralsnog is het vooral zoeken naar wat mooie plaatsen zijn, hoe je je tijd invult zonder haast te hebben enz.
Maar hoe doen jullie dat qua budget? Bedenken jullie vooraf wat jullie kwijt willen zijn en daar houd je je aan (met een marge), of kijken jullie eerst naar wat alles kost en pas je daar je budget op aan?
We zien een hele hoop informatie, maar tegelijkertijd is het moeilijk om een schatting te maken van de kosten omdat er zoveel bij komt kijken.
Behalve de vliegticket en evt. safari’s, is het verder moeilijk om in te schatten wat overnachtingen kosten, uiteraard afhankelijk van het soort hotel/guesthouse etc.
En hoe schat je in hoeveel tijd je voor wat nodig hebt? Het liefst hebben we geen haast, maar tegelijkertijd is het vooraf moeilijk bepalen of je bijv. bij de Kilimanjaro ‘genoeg’ hebt aan 4 dagen bijv. of dat je daar korter of langer voor uit moet trekken.

Samengevat: Tips over hoe mensen dit aan pakken, en ook qua invulling zijn allemaal hartelijk welkom. Zie ons vooral als zeer onervaren (analfabeten, alleen dan op reisgebied :wink: ), dus echt alles is welkom.

Wij hebben zin in avontuur en staan (bijna) overal open voor…

Alvast bedankt!

Groetjes,

H en H

Hoe je het met je budget doet is vooral afhankelijk van jullie portomonnee. Ik maak vooraf altijd een schatting wat het ongeveer gaat kosten. Meestal heb je wel sites waar staat wat een gemiddelde overnachting en maaltijden in het land kosten.

Het budget houd ik me echter niet strak aan vast. Ik beslis per uitgave of ik het waard van. In jullie geval kun je bijv kiezen om te vliegen naar Kilimanjaro airport en vanaf Zanzibar terug. Je kunt ook kiezen om naar en van dar es salaam te vliegen. Kan je zomaar 300eu pp besparen. Echter moet je vanaf dar es salaam naar bijv Kilimanjaro of Serengeti dan wel bijna een hele dag in de bus reizen. Bus is niet duur maar kost je wel een reisdag. Ook de laatste dag ben je extra tijd kwijt om van Zanzibar weer naar dar te komen.

Bovenstaande is een voorbeeld van keuzes die je tegenkomt waarbij je luxe en comfort afweegt tegen de prijs. Dezelfde keuze kom je uiteraard ook tegen bij hotels. Wil je luxe of wil je goedkoop. Zo weeg ik stap voor stap af wat ik wil, zonder dat ik echt bezig ben om strak binnen mijn budget te blijven.

Persoonlijk vind ik het zonde als je bijv in Tanzania bent en je wilt iets heel graag doen, je hebt het geld ervoor en ervoor over, maar je doet het niet omdat het niet in je vooraf geschatte budget past. Echter moet je uiteraard wel je eigen financiën in de gaten houden en geen schulden maken, maar wij kunnen niet op je bankrekening kijken :wink:

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

1 like

Beste H & H,

Toen ik voor het eerst naar Tanzania ging, heb ik bij verschillende touroperators in TAnzania gevraagd naar hun prijzen zodat ik een beetje en beeld had van Kilimanjaro beklimming en van een safari. Op die manier kon ik een beetje bepalen hoeveel dagen in ons budget paste. De lonely planet is altijd een goede hulp om een goed beeld te krijgen van de prijzen.

Qua vliegtickets speel ik altijd op vliegtarieven.nl met startpunt Amsterdam, Brussel, Antwerpen of Dusseldorf en eindpunt Kilimanjaro, Nairobi of Dar es Salaam. Op die manier kun je ook een beeld krijgen van de prijzen en van de goedkoopste opties.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Groeten Marion

www.caracalsafaris-tz.com

Voor vliegtickets kun je ook googlen op fly matrix. Daar kun je meerdere vertrek en aankomst luchthavens instellen. Dan zie je in 1 oogopslag of je van ams brussel of Dusseldorf moet vertrekken (of wat je dan zelf ook instelt)

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Beste H en H,

Ik heb nog geen ervaring van wat je perse moet zien in Tanzania, maar ik heb wel zojuist een zelf samengestelde reis inclusief vrijwilligerswerk naar Tanzania geboekt (5,5 week). Dus wie weet heb je wat aan de informatie. Gezien ik alleen reis denk ik dat de hotels en transfers misschien nog iets lager uit kunnen vallen als je met 2 personen bent.

Ik vlieg eind augustus op Nairobi (dit is een stuk voordeliger dan op Kilimanjaro of Arusha vliegen en zo kan ik daar ook nog het eea bekijken). Daar vertrek ik dan 2 dagen later voor een week safari en cultuur om aansluitend 3 weken vrijwilligerswerk te doen in Arusha (de safari en het vrijwilligerswerk heb ik geregeld via “Het andere reizen”). Vanuit Arusha vlieg ik dan voor 8 dagen naar Zanzibar (3 nachten Stone Town en 5 nachten Jambiani, via internet geboekt) om vervolgens via Nairobi dan weer terug te vliegen naar Amsterdam.

Voor het geheel (ik slaap in basic accommodaties met vol pension tijdens safari en werk) ben ik ongeveer 3500 euro kwijt. Grofweg, 1000 euro vliegtickets, 1950 euro safari en vrijwilligerswerk (dit kan goedkoper maar wilde perse via een nederlandse organisatie regelen) Visa 260 euro, transfers en hotel in Nairobi en Zanzibar 290 euro. Dit is dan verder zonder zakgeld voor wat ik nog in Nairobi en op Zanzibar wil doen.

Alvast veel plezier en wie weet kruizen onze paden elkaar daar nog ergens :wink:

Groetjes Simone

Hoe is intussen jullie reis verlopen? Ik ben momenteel ook een rondreis aan het uitdokteren van nairobi tot zanzibar… Maar ik zie het bos door de bomen niet met al het aanbod van safari’s!!

Groetjes,
Kathleen

Wij zijn in juni op safari geweest vanuit Nairobi met dawn in africa safaris en niks dan lof. Alles perfect geregeld. Goed contact vanuit Nederland en zeer goede driver. Wij zijn wel alleen in Kenia gebleven, maar zij doen ook safaris over de grens.

Wat ik heb gedaan is zelf een safari samengesteld en dat naar meerdere bedrijven gemaild voor een offerte… en daar kwamen zij als beste uit. Volgens mij was er 1 goedkoper, maar die had veel minder in het pakket zitten. Wij wilden een privesafari. Als je alleen gaat is het handig om te bedenken welke plekken je ongeveer heen wilt en kijken of dat mogelijk is.

Wij zijn met een jeep gegaan ipv minivan. Kost iets meer, maar je kunt op natte terreinen wel verder het park in, als het bijv. Geregend heeft. En ik vond het wel wat stoerder.

Tip. Zorg dat je niet in een volgestampte auto komt. 6 lijkt mij het max. Helemaal als het vreemden zijn.