Mijn man en ik staan nog in de beginfase van het plannen van onze reis. We willen beginnen met een familiebezoekje nabij Boston en eindigen met een familiebezoekje in de buurt van Vancouver. Het leek ons leuk om dat met de auto te doen maar er schijnt ook een prachtige Amtrak treinroute te liggen. Idee is om het in april of mei te plannen, maar ook dat is nog open. Heeft iemand ervaring om van oost naar west te rijden? Moeten we door Canada of door USA. Wij zijn gewend aan gewoon instappen en gaan, maar dit vergt wat meer voorbereiding lijkt me. alvast bedankt, Dave & Yvonne
HI
Geen verstand vwb treinreizen maar we hebben heel wat cross country trips gedaan. Het zal vrijwel niet mogelijk zijn een auto te huren in Boston en die af te leveren in Vancouver. Ik zou dan aanraden om van Boston naar Seattle te rijden, daar de auto afleveren en de trein naar Vancouver te nemen.
Op de route zijn natuurlijk Niagara Falls, Chicago, Black Hills/Badlands South Dakota en Yellowstone/Grand Teton NP. Maar weersomstandigheden kunnen roet in het eten gooien. April/mei zullen nog niet alle wegen in Yellowstone open zijn en er kan nog een pak sneeuw liggen. Als je nog een tijdje in Boston en Vancouver wil doorbrengen (en Chicago) zullen 4 weken niet al te lang zijn. Voor dergelijke trips tellen wij al snel 8 weken of langer. Juni zou een betere maand zijn voor deze route en ik zou de route door de USA nemen ipv door Canada alhoewel je door Canada via de Rockies (Banff, Jasper) kunt rijden als de weersomstandigheden het toelaten.
Yeehaw
Je kunt zowel vanaf bv Toronto door Canada de trein pakken naar Vancouver, of van Chicago naar Seattle. Beiden zijn volgens mij rond de 48 uur non stop. Amtrak (vs) is geloof ik wel iets betaalbaarder dan Viarail (canada).
Het zal per persoon verschillen hoe leuk het is om non stop zo lang in de trein te zitten.
Als je het hele stuk van oost naar west gaat reizen zal je een aanzienlijke deel lange en saaie prairie voor je kiezen krijgen. Het is te overwegen om een binnenlandse vlucht van oost naar (mid)west te nemen en dan voor een kleiner stuk een auto te huren. Je spendeert dan minder tijd aan saaie kilometers en de drop off kosten van de auto zullen lager zijn.
In mei kan je als je niet te vroeg boekt vaak voordelig vliegen met Air Transat waarbij je terug kan vliegen vanaf een andere plaats. Afgelopen april/mei had je een ticket heen naar Toronto en terug vanaf Vancouver voor 408 euro.
Vanaf Brussel vliegen ze ook op Montreal wat per trein prima te doen moet zijn richting Boston, alleen je kunt moet dan je terug vlucht ook naar Brussel doen geloof ik.
Met zowel vluchten als autohuur is het in het algemeen makkelijker/voordeliger als je start en eindigt in hetzelfde land. Je kunt ook overwegen om Seattle als eindbestemming te nemen. Niet belet je natuurlijk om daarvoor nog Vancouver te bezoeken
Bedankt voor jullie reacties. We hebben besloten om toch maar een binnenlandse vlucht te nemen. Hierdoor kunnen we meer tijd doorbrengen in de omgevingen van Boston en Vancouver. Chicago hebben we al eens bezocht (was overigens geweldig).
We overwegen om te vliegen op JFK, dan met de auto naar Madison (hier woont de eerste tante), vervolgens Boston e.o. en dan richting de Niagara Falls te rijden.
Vliegen naar Seattle ff rondstruinen en dan met de trein naar Vancouver (hier woont de tweede tante…)
Zoiets… :hihi: