Ik ben van plan om van november 2011 tot ongeveer april 2012 van Bolivia naar Ecuador te reizen. Ik wil ook nog een maand of twee vrijwilligerswerk doen in Bolivia.
Ik heb hierover een aantal praktische vragen
-Is het slimmer/goedkoper/handiger om van Bolivia naar Ecuador te reizen of andersom?
-November April valt voor een groot deel in het regenseizoen, wat zijn jullie ervaringen, valt het wel mee of is het af te raden ( ik wil ook een aantal trekkings in de Andes gaan doen). Ik kan helaas niet eerder weg…
alle tips en/of kritiek zijn verder ook welkom natuurlijk
bedoel je dat je Bolivia-Peru-Ecuador wil doen of echt van Bolivia naar Ecuador? In welke richting je dat wil doen maakt denk ik niet zo veel uit.
Regenseizoen? Ja dan regent het. Wij waren in Bolivia in de periode januari-maart en hadden best wel wat regen, maar hebben er daardoor zeker geen slechte herinneringen aan. Integendeel. Het moet je dus niet echt beperken, je moet af en toe iets met een dag uitstellen als het echt te hard regent, maar als je wat tijd hebt lijkt me dit geen groot probleem. Een goede regenjas is altijd een goed idee. Het was mijn meest nuttige kledingstuk in de rugzak. Bovendien bepalen hoogteverschillen ook veel van het klimaat. Soms ben je met een busreis van enkele uren al in een heel andere temperatuurszone. Als je hoger zit (zoals veel steden in Bolivia) is het vaak een killere temperatuur en als het regent blijven die wolken ook wel langer hangen.
Wat betreft die andere tips: dat zijn er veel, dus dat gaat misschien iets vlotter als je gerichte vragen hebt.
Ik zou in Ecuador beginnen. Is moderner dan Bolivia dus kun je al wat wennen. Verder vind ik Bolivia ook mooier, dus een andere reden is om het beste tot het laatste te bewaren.
Zie dat je bericht al een tijdje geleden verzonden is maar wat zijn inmiddels je reisplannen? Ik reis ook van december 2011 tot maart 2012 van ecuador via peru naar bolivia en wil onderweg vrijwilligerswerk doen. al vrijwilligerswerk in Bolivia gevonden?
Verder hangt het een beetje van je eventuele andere plannen af… nog andere landen in de planning staan?
qua moeilijkheid maakt het geen verschil… de grensposten blijven hetzelfde!