Van bolivia naar Chili en Argentinie (en Paraguay)

Hallo,

8 mei vertrek ik voor 3 maanden naar Zuid Amerika, van Quito (Equator) tot Buenos Aires (Argentinië).

Tot nu toe heb ik mijn reis uitgestippeld tot Uyuni in Bolivia.

Dan zit ik twijfel wat te doen en hierover had ik graag advies:

Optie 1:

  • Noord chili bekijken (tocopilla, calama antofagasta, san pedro de atacama)
    Is Arica de moeite waard?
    Kan ik bij san pedro de atacama de grens over naar Salta?
  • Noord Argentinië (salta, ???)
  • Paraguay (Asunción, ???)
  • watervallen van iguacu, cordoba, (mendozo) en Buenos Aires
    Rijdt er een bus van iguacy watervallen naar Codoba?

Optie 2:

  • Noord Chili naar Santiago
  • mendoza, cordoba, Salta (argentinie)
  • Paraguay (Asunción, ???)
  • watervallen van iguacu naar buenos Aires

Welke optie is beter/mooier?
En welke optie is sneller/makkelijker?

Verder nog tips die ik tijdens mijn reis kan gebruiken?
Of nog tips welke plaatsen ik kan bezoeken?

Ik hoor het graag!

BVD voor de reacties.

Met vriendelijke groeten,

Martin

Hoihoi,

ik heb 5 maanden in paraguay gewoont en je hebt daar werkelijk weinig te zoeken! 't is een mooi land hoor, maar zonde om speciaal te gaan bezoeken. Ciudad del este bij de watervallen (en het drielandenpunt) is dan misschien nog het meest de moeite waard.
Tenzij je een ultieme ontoeristische ervaring wil hebben, dan is Paraguay wel weer interessant, maar dan zou ik niet naar Asuncion gaan maar bijvoorbeeld naar Concepcion of een ander kleiner stadje. Verder heb ik in Bolivia gereisd en je moet absoluut naar de zoutvlakten, dat is geweldig, zooo mooi!

Als je meer wil weten hoor ik het wel,

groetjes,

Wendel

wat je ook kunt doen is bij la quiaca de grens over naar Arg. en dan verder naar het zuiden via humahuaca, tilcara. vanuit jujuy stad naar salta stad. vandaar ga je naar cafayate en tafi del valle. en dan verder richting BA via tucuman en cordoba. woon hier alweer 14 jaar. dus je vraagt maar. het noorden van Arg. is echt de moeite waard. BA heb je zeker een paar dagen voor nodig.

slds. brienen

ja er zijn 2 wegen open van San pedro de Atacama naar Salta. Eentje is op een 100 km na geheel geasfalteerd en gaat naar Humahuaca (zoals cordobes oppert vind ik t ook erg de moeite waard-de berg van de 7 kleuren! ) De wat ruigere zuidelijker route is waarschijnlijk niet te doen met openbaar vervoer (ben tenminste in de 2x dat ik er geweest ben geen bus tegengekomen). En tja ook zou ik Paraguay laten schieten.

Hoi Martin

Als je het hebt over de genoemde 2 opties zou ik voor optie 1 gaan:
Alleen zou ik het zo doen: Vanaf Uyuni de zoutvlaktes zien, en je dan laten afzetten San pedro de Atacama (Chili). (De meeste organisaties die de tour over de zoutvlaktes organiseren, bieden dit aan als optie). Het noorden van Chili is naar mijn idee niet echt spectaculair. In de omgeving van san pedro is nog het e.e.a. te zien, om toch even de sfeer te kunnen proeven. (San Tiago daar hoor ik trouwens wel veel positieve verhalen over, maar ligt wel erg uit de route…) Van san pedro gaat er een rechtstreekse bus naar Salta. Dit is een leuke, vrij moderne stad waar je even kunt bijkomen van de tocht door de Salar. De architectuur is een beetje vergelijkbaar met Cuenca (equador). Paraguay zou ik laten voor wat het is.
Er gaat een rechtstreekse bus van Salta naar Posadas, en van Posadas naar Iguazu. Dat zijn wel twee behoorlijk lange ritten, maar er zijn busmaatschappijen, zeker in Argentinië die in hele moderne, luxe (slaap-)bussen rijden, speciaal voor lange afstanden. Dat is echt goed te zoen.
Iguazu waterfalls zijn in één woord geweldig! Echt een van de mooiste dingen die ik tot nu toe gezien heb in mijn leven. Ik kan me iets herinneren onderdaad over een rechtstreekse bus 'van Iguazu naar Cordoba, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb het toen niet gedaan omdat je dan weer zo’n heel stuk "terug"moet en ik daarvoor geen tijd meer had. Ik ben vanaf Iguazu door Uruguay naar BA gereisd, zodat ik nog een dag of 4 voor deze stad de tijd had. Naar mijn idee een van de meest geweldige steden ter wereld!

Hopelijk kan je hier wat mee. Succes met je plannen!

Salut, Eveline

hallo,

@eveline
heb jij soortgelijke reis gemaakt, zoals ik die van plan ben te maken?
nog tips voor Ecuador? Wat betreft veiligheid, reizen, bezienswaardigheden etc?

Verder wil ik iedereen bedanken voor de reacties tot nu toe.
Helpt me zeker op weg!
Meer reacties/tips zijn natuurlijk van harte welkom.

groetjes,

Martin

Hai,

Ja ik ben inderdaad ook in Quito (ecuador) begonnen aan een van mijn reizen en ben ook in Buenos Aires geeindigd uiteindelijk. Ecuador was vooral om zijn natuurschoon en verschillende soorten landschappen (“De 4 seizoenen”) erg mooi. Wat tips, even denken…
Als je in Quito aan komt, neem dan een paar dagen de tijd. Niet alleen om de stad te bekijken, maar vooral ook om aan de hoogte te wennen. Veel mensen krijgen daar last van hoogteziekte en rustig aan beginnen is dan ook een vereiste. Iets ten noorden van Quito heb je een dorpje genaamd Otovalo. Dat is een aanrader omdat daar dagelijks een hele grote traditionele markt is (grootste van ecuador) die echt een bezoekje waard is, met veel mensen die uit de dorpen komen in klederdracht etc.Op zaterdag is er ook een Animalmarket. Je kunt vanaf quito met de bus een dagje op en neer naar Otovalo, maar er is ter plekke ook een hostal waar je kunt slapen.
Verder heb je vlak bij Quito natuurliujk de Mitad del Mundo, waar de op de evenaar kunt staan. Leuk om een keer te doen, maar wel érg commercieel (heel park er omheen met restaurants, veel toeristen etc).
Echt een aanrader richting het zuiden is Banos, een leuk dorpje midden in de Andes.Prachtige natuur en mooie watervallen in de omgeving. Veel backpackers, veel activiteiten te doen als Raften, abzeilen,kanoën, wandelingen,paardrijden, tochten de jungle in etc. Aanrader om daar te bezoeken zijn de watervallen bij Rio Verde. (dagtocht vanuit banos).
Vanaf Banos zuidelijk naar Cuenca; erg mooi historisch stadje (staat op de Unescolijst) met mooie architectuur: kerken, pleinen etc.

Dat zijn echt de belangrijkste aanraders m.b.t. ecuador wat mij betreft, het is een van de mooiste landen van zuid amerika. Je zult er iets minder backpackers tegen komen dan bijvoorbeeld in Peru.
Oh ja nog een: als je met de bus de grens naar Peru wilt oversteken: let er bij het kopen van een kaartje dan op dat je een bus neemt die je echt tot óver de grens brengt! (bijv tot Tumbes in peru). Het gebeurt nogal vaak dat toeristen uit de bus “gedropt” worden in de buurt van de grens, bij Huaquillas, maar dat wil je echt niet… Op het moment dat je uit die bus stapt met al je bagage, word je bestormd door mensen die je wel even “de weg naar de grens willen wijzen”… die nergens staat aangegeven. Niet bepaald een veilige situatie, beter als je deze kunt zien te voorkomen.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!

Adios,
Eveline
[EMAIL=“eefje37@hotmail.com”]eefje37@hotmail.com

PS Oh ja als je van een beetje bergbeklimmen houd zou ik de Cotopaxi nog aanraden! Is super mooi (Voor de rest ben ik niet enthousiast over zuid amerika hoor, zoals je merkt :wink: )

Eveline, ik heb je gemaild :wink:
BVD,

Martin

Hoi Martin,

Je gaat een bijzondere reis tegemoet.

De reis via Salta kan ik aanbevelen; gezien je tijd is Parquay wat teveel van het goede, als dat betekent dat je Iquazu moet missen. Overigens zijn de busdiensten in Arg. fantastisch en zijn grote afstanden perfect comnfortable te overbruggen. Ook is een vlucht van Cordoba naar BA een oplossing, zeker betaalbaar.

Uruquay kan ik ook aanbevelen, maar wellicht is dat iets voor een volgende reis. Patagonie en brazilie heb je bv ook nog niet gezien :wink:

InEquador zou ik mitad del Mundo overslaan, maar wel het kleine, slcht aangegeven Inti Nan bezoeken: de echte plek van de evenaar en een charmant klein museum.

Inspriratie en andere tips op mijn website;
Veel reisplezier
Gerard
www.coolywooly.nl