Binnenkort vertrek ik voor zeven maanden naar Zuid-Amerika. Ik blijf in ieder geval vier maanden in Bolivia, La Paz, om vrijwilligerswerk te doen en Spaanse lessen te volgen. Vervolgens heb ik nog drie maanden om naar Buenos Aires te reizen, vanaf daar heb ik een terugticket. Het is afhankelijk van de situatie en mijn budget of ik besluit eventueel langer in Bolivia te blijven of meteen door te reizen. Ik heb nog niet echt een route uitgestippeld, het enige dat ik zeker weet, is dat ik de Iguacu watervallen wil bezoeken. Is het aan te raden via Paraguay te reizen, of beter door Argentinie? Iemand een idee voor een eventuele route of plekken die ik onderweg niet mag missen? En is drie maanden hiervoor realistisch?
Vlieg je op La paz? Let dan even op de hoogte! Veel water drinken en rustig aan doen.
Paraguay wordt door veel mensen over geslagen, maar ik vond het zeker de moeite waard. Ga dan ook zeker naar de itaipu dam! Vanaf de hoofdstad kun je met de bus naar de watervallen. vanaf de watervallen kun je naar BA, maar je kunt uiteraard ook nog andere plaatsen aan doen in Argentinie: Salta, Cordoba, Mendoza…
Dank je! Ik vlieg inderdaad op La Paz, en heb inderdaad begrepen dat ik de eerste dagen rust moet houden. Maar ik ga naar een organisatie en die hebben dat ingebouwd
Ik ben inderdaad van plan om ook plaatsen als Salta etc aan te doen, hangt een beetje van de tijd af. Maar lijkt me leuk om ook een kijkje over de grens te nemen.
Martin, kun je vertellen wat jou het meeste opviel als verschil tussen Paraguay en Bolivia/Argentinie? (mensen, reizen, eten, geld etc)
Ik ben naar paraguay gegaan omdat:
1 ik de dam wilde zien
2 85% paraguay overslaat
meer dan de helft van het land is jungle, dus er blijft niet veel over.
Ik ben maar een klein weekje in Paraguay geweest, maar doordat er zo weinig toeristen zijn, kom je aan de praat met locals. Er was een feest (weet niet eens meer welke) en ik heb een township (per ongeluk) bezocht.
zie ook mijn reisverhaal op sjaak.aroundtheglobe.nl
Je zou vanuit La Paz de bus naar Oruro kunnen pakken en vanuit daar de Expreso del Sur trein kunnen nemen van Oruro naar Tupiza (en vanuitdaar de zoutvlaktes bezoeken als je dat nog niet gedaan hebt en weer mee terugrijden naar Tupiza) of direct naar Villazon. Deze luxe trein rijdt op dinsdag en vrijdag en vertrekt om 15.30 uur. De totale rit naar Villazon is 15 uur. De Wara Wara del Sur is minder luxe en drukker, rijdt op zondag en woensdag en vertrekt om 19.00 uur. Zorg dat je een dag vantevoren in Oruro bent om een kaartje te kopen. Vanuit Villazon, waar je 's ochtends vroeg aankomt, is het geloof ik 7 á 8 uur per bus naar Salta. Als je vanuit daar naar Iguazu wilt, kan je een nachtbus nemen naar Resistencia en vanuit daar weer een nachtbus naar Iguazu. Of inderdaad via Paraguay… Ik geloof dat er nog wel meer mogelijkheden zijn, maar n.a.v. hetgeen ik heb opgezocht lijkt voor mij de beste optie via Resistencia. Veel plezier daar!