Ik heb het plan opgevat om volgend jaar juni weer naar Albanië te gaan en wil dan ook de Valbona vallei aandoen.
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik daar het beste kom vanaf Tirana? Door de site www.journeytovalbona.com
ben ik erg nieuwsgierig geworden, het moet er mooi zijn en of de tijd heeft stilgestaan.
Ik wil dan drie weken gaan, eerst een week Valbona vallei en vervolgens via Kruja naar Durres en zo omhoog
langs de kust. Hoeveel nachten ik ergens verblijf hangt er dan vanaf of het me bevalt.
Het eind van de reis zou dan Gjirokastra worden waar ik in ieder geval 2 nachten door wil brengen.
Dit zou ik allemaal in drie weken willen doen, is dit haalbaar of neem ik dan teveel hooi op mijn vork?
Hoi Heyer, ik dacht dat Jorik de moderator was en jij van de Bulgarije site?
Wat leuk dat je weer naar Albanie wilt komen! Valbona ben ik zelf nog nooit geweest, wel in Theth, en dat is echt prachtig! (ligt aan de andere kant van de berg van Valbona, een tocht lopend door de bergen is tussen de 5-8 uur van Theth naar Valbona of omgekeerd). Theth is opzich gemakkelijk te komen en Valbona ook:
Theth: Van Tirana naar Skhodra, daar overnachten en dan een jeep sochtends tussen 6 en 8 (dit kan ook later, dit wordt dan geregeld met het guesthouse waar je dan in Theth overnacht, hun regelen ook meestal het transport, 1000 lek voor 1 richting) en de trip duurt ongeveer 3 uur over een onverharde weg door de bossen, een supertocht!
Valbona: Dit is gemakkelijker om te komen vanuit Tirana, eerst een minibus naar Kukes of Bajram Curri en vanaf daar een minibus naar Valbona. Het kan ook nog mooier, namelijk van Tirana een minibus naar Shkodra, daar een overnaching en dan sochtends (rond 6-7 uur) de minibus naar Koman waar je dan de Koman Ferry neemt naar Fierze vanwaar je direct door kan naar Valbona. De Koman ferry is echt geweldig en supermooi!
In 3 weken is dit alles gemakkelijk haalbaar, het ligt eraan wat je precies wilt doen in Valbona of Theth, want er is eigenlijk helemaal niks (vind ik wel lekker) alleen maar wandeling door de bossen, bergen, natuur en watervallen, heerlijk voor een paar dagen tot een week!
Laat mij maar even weten wat je precies zoekt zodat ik je er meer over kan vertellen. Het laatste van je reis is eenvoudig.
Mijn naam op het forum is Heyer87 en mijn echte naam is Jorik, ik heb niks met het Bulgarije forum.
Ik heb gelezen over het Koman meer en dat dat een prachtige reis moet zijn, lijkt me de allerleukste optie, zou een reis van vijf uur zijn.
Ik ben van plan te overnachten in het Rilindja hotel maar denk nu dat ik daar drie dagen verblijf, drie dagen wandelen is wel genoeg maar
dan kan ik in ieder geval een gefundeerd oordeel geven voor een paar mensen die willen hiken en nieuwsgierig zijn naar de valbona vallei.
Ken jij een leuke bb in Shkodra of een leuk hotelletje waar ik een nacht kan verblijven alvorens door te reizen naar Valbona?
Ik neem aan dat ik met de minibus van Shkodra naar Kruja kan komen of loopt dat ook weer via Tirana en is dat in 1 dag te doen?
Er zullen me ongetwijfeld nog meer vragen te binnen schieten en dan contact ik je weer.
Het noorden is zeker de moeite waard om te bezoeken en zeker voor wandelen! Rilindja hotel (guest house) is een goede keus, maar als je echt heel erg authentiek en echt Albanees wil, zou ik toch Theth aanraden…
In Shkodra heb ik alleen in hotel Tradita verbleven, perfect hotel, goede locatie voor de bus sochtends en goed/traditioneel eten.
Vanaf Shkodra kan je naar Kruja komen, gewoon uitstappen bij die afslag en vanaf daar of lopen of een taxi naar het kasteel… Vanaf daar kan je wel weer een bus naar Tirana pakken, is goed te doen in 1 dag.
Valbona is echt een prachtige stek. Ik ben er best vaak geweest. Je kunt er het beste komen door vanuit Bajram Çurri te vertrekken (hoofdstad van de provincie Tropoja). Je hebt daar een aantal hotels. Het oude staatshotel bij Valbona is helemaal vervallen. Maar je hebt tegenwoordig bij Valbona zelf een hike hotelletje met een zalmkwekerij erbij.
De weg van Bajram Çurri naar Valbona is wel erg slecht. Je hebt niet echt een 4WD nodig maar je moet wel voorzichtig rijden om je auto niet te beschadigen.
Hierbij twee recente foto’s van Valbona van mijn laatste reis daar. Je kunt er ook wat over lezen in mijn boek www.ecritures.nu/reizen
Hoi Royan, dank voor je reactie, ik ben echter volledig afhankelijk van openbaar vervoer en zal dus de door Heyer87 geopperde
voorstellen in overweging nemen.
Hoi Heyer, ken jij verblijf in Thet, hoeft niet specifiek een hotel te zijn als ik maar zeker weet dat ik zo rond begin juni volgend jaar ergens kan overnachten.
Prettige feestdagen en een voorspoedig 2013, Tonia.
Ik verblijf meestal bij guest house “Berishta” (de achternaam van de familie), hotels zijn er niet maar wel zat guest houses dus je kan altijd wel ergens overnachten, dat is totaal geen probleem.
Hoi Jorik, voorlopig gaat het er naar uitzien dat Albanie pas september/oktober in zicht komt, moet nog een paar
dingen doen aan mijn huis en tuin en dat gaat dit voorjaar gebeuren.
Hoe is het weer rond die tijd? Nog steeds goed te doen om rond te reizen met de backpack?