Albanië in 2 weken - zomer 2013

Mijn vriend kwam vorige week met het idee om naar Albanië te gaan deze zomer. Eerlijk gezegd wist ik er weinig van en mijn eerste reactie was daarom niet perse positief. Maar nu ik Albanië een beetje heb leren kennen via onder andere dit forum word ik met de minuut enthousiaster. :cheer:

Omdat ik bij een bouwbedrijf werk, ben ik verplicht in de zomer vrij te nemen, dus de periode dat wij naar Albanië willen zal juli/augustus zijn. Het plan is om 2 weken te gaan.

Wij zijn 26 en 28 jaar oud en houden van vakanties waar we dingen kunnen ontdekken. In de regel hebben we een bloedhekel aan touristische trekpleisters en plekken waar zich te veel Nederlanders bevinden. :hihi:. We houden van semi-actieve vakanties en trekken graag door een land om zoveel mogelijk te kunnen zien en ervaren. Daarnaast doen we liever zelf alles plannen, in plaats van met een touroperator. Albanië is, zover we nu zien, écht een plek voor ons met mooie natuur, vriendelijke mensen en een prachtige kustlijn.

Dus, wat kunnen wij het beste doen? We hebben 2 weken en willen zo veel mogelijk zien. Het idee was om te vliegen op Tirana en vanaf daar het land aandoen. Maar halen we dit wel in 2 weken tijd? Want ik begreep dat de kust in het Zuiden heel mooi is en daar willen we graag naartoe. Kunnen we dan beter op een ander vliegveld aanvliegen? In Griekenland bijvoorbeeld?

Vorig jaar zijn we langs de Kroatische kust gereisd in een huurauto, wat echt een uitkomst was. Is dit ook mogelijk in Albanië en is dat handig, daar ik begreep dat de wegen niet in heel goede staat zijn.

Is het mogelijk om op de pof naar een gebied te reizen en daar op zoek te gaan naar een slaapplek? Of is er nog zo weinig dat we van te voren moeten boeken/reserveren? En waar kunnen we dat het beste doen? Er staat namelijk best weinig op booking.com.

Omdat we nog complete leken zijn, en de Lonely Planet over Albanië nog binnen moet komen, wil ik de ervaringsdeskundigen graag vragen wat een mooie trip zou zijn om Albanië te zien. Ik ben erg benieuwd!

Dank!!

Op de bonnefooi bedoel ik, natuurlijk! Dom, dom. :retard:

Hallo !

Deze topic ga ik zeker volgen want ik heb op mijn " lijstje " ook een trip naar Albanie voor de nabije toekomst …

Henk .

Hi Henk!

Helaas nog geen echte reacties. Wel heb ik via een reisverslag nu contact met een meid die hier in 2012 is geweest. Haar reisverslag is ook erg leuk om te lezen en staat boordevol tips en trucs. Zie hier:

http://hilgien.waarbenjij.nu/reisverslagen/408708/stiekum-toch-europa/1

De tickets zijn ondertussen geboekt! Wij gaan 17 juli tm 31 juli lekker rondreizen. We zijn alleen nog in dubio hóe; of met OV en liftend of met een huurauto, maar voor 28,50 euro per dag voor een Peugeot 201 vind ik dat toch aan de dure kant.

Ik heb overigens een fijne reisgids gevonden (aangezien er nog maar weinig is) van Thomas Cook. Die gaat enkel over Albanië. Was ook een tip van Hilgien (reisverslag) maar, zoals zij zegt, klopt hier het e.e.a. niet aan.

Hoop snel nog een ervaringsdeskundige te kunnen lezen met wellicht (dare i ask) een must-see route die wij kunnen (be)reizen.

Groetjes, Sylvia

Hey Sylvia, leuk verhaal van Hilgien. Bij Bol.com zijn tweedehands boekjes van Dominicus te koop. Wij hebben hem ook en de onze is nieuw. Persoonlijk zou ik voor de huurauto gaan, geeft je nl heel veel vrijheid.
Veel plezier met de voorbereiding.
Groetjes Leo

Hallo Albaniëgangers,

Wij zijn in juni 2010 naar Albanië geweest. Met eigen auto via Oostenrijk en voormalig Joegoslavië gereden. Er is door Joegoslavië een nieuwe snelweg aangelegd. Dat scheelt enorm veel tijd. Je hoeft niet meer helemaal langs de kust af te zakken. Kost een paar tientjes maar is erg mooi. Is in een dag of drie te doen. Wij hebben wat meer tijd genomen om ook steden als Dubrovnik te kunnen bezoeken.
In Albanië hebben wij een nederlandse b&b gevonden waarover niets dan lof;
-http://www.camping-albania.eu-
en van daar uit trips gemaakt. Familie Wesselingh was zeer behulpzaam. Met hun advies een aantal zeer mooie tochten kunnen maken. Het autorijden in Albanië is niet te vergelijken met het rijden in Nederland en de ons omringende landen. De wegen op zich zijn helemaal nog niet zo slecht, alhoewel er nog wel -op onze tochten- wel onverharde wegen waren. Het is de rijstijl van de Albaniërs waar je even aan moet wennen. Rijden in Tirana kun je vergelijken met Parijs. Maar dan wel om de Arc de Triomphe in de spits. Niet voor beginners dus. Als je buiten de hoofstad bent, vind ik het goed te doen.
Dan doen er spookverhalen de ronde over schurken achter iedere struik. Absolute onzin. Overal moet je op je spullen letten dus daar ook, maar ik heb daar nooit onveilig gevoeld. Ik vond de mensen vriendelijk en behulpzaam -voorzover we ons begrijpelijk konden maken. Duits wordt door veel mensen begrepen. Voor de rest met handen en voeten. Wat me het meest is bijgebleven is de rust. 's Ochtends wakker worden zonder mechanische geluiden. Geen auto’s, brommers, vliegtuigen, treinen etc. Dat is echt ongewoon. Vervoer gebeurt veel met ezelkarren, land wordt ook met de hand bewerkt. Albanië loopt voor een groot gedeelte nog dik honderd jaar op ons achter. (Is dat erg? Wij hebben het iig als heel prettig ervaren)
Ons advies: doen! Er zal de komende jaren veel veranderen en dat zal de charme niet altijd goed doen.
Op de bonnefooi reizen. Ik hou er niet van maar denk dat het goed te doen is, afgaand op de reisverslagen.
Gewoon je neus en je gevoel achterna.
Ik wens jullie veel plezier!

Groet, Ben&Marian

Hoi

Toen Albanië net zijn grenzen opende heb ik daar een jaar gewoond als hulpverlener voor het Internationale Rode Kruis. In 2012 ben ik weer een weekje teruggegaan om te zien hoe het vergaan was met dit land. Ik had er net een boek over geschreven en was natuurlijk heel benieuwd hoe het dit land sindsdien vergaan was.

Weet je, Albanië is nog steeds een prachtig land met heel gastvrije mensen. Ik zou voor je startpunt in Tirana in ieder geval een hotel boeken. Daarvandaan kun je gerust op pad naar de districten. Dat heb ik ook gedaan en het kostte me geen moeite om leuke en prettige hotelletjes te vinden.

Ik heb wel een 4WD gehuurd omdat sommige wegen echt abominabel zijn. En ik heb er geen spijt van gehad. Zeker de wegen in het noorden, van Kukes naar Tropoja bijvoorbeeld, en van Bajram Çurri naar het prachtige Valbona, zijn moeilijk begaanbaar. Maar dat heeft ook weer zijn charmes.

Groet,

Royan

1 like

Hoi Sylvia,

Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben een tijdje op vakantie geweest.
Ik woon zelf al meer dan een jaar in Tirana en heb sinds kort een eigen touroperator opgericht waar naast verschillende tours ook veel informatie en fotos over de verschillende plaatsen in Albanie opstaan.

Mocht je interesse hebben in zon en zee, dan is het zuiden zeker een aanrader, vooral vanaf ten zuiden van Vlora. Vanaf hier zou je dan ook dagtochtjes kunnen maken naar bijvoorbeeld Gjirokastra en Butrint, vanaf Tirana is het mogelijk om bijvoorbeeld Berat, Kruja en Durres te bezoeken.

Waar liggen je interesses voor deze 2 weken? Houden jullie ook van wandelen? Dan is het noorden (en dan vooral Theth) een aanrader, ook de Koman ferry is adembenemend mooi.

Had je al een beetje een verdere planning? Graag hoor ik van je mocht je meer informatie willen over Albanie.

Groetjes Jorik

Boeiende berichten! Ook ik hoop deze zomer naar Albanië te gaan, om met een groepje van vijf personen rond te reizen. De bedoeling is in ruim twee weken door Albanië en Macedonie te trekken. We vliegen naar Tirana, daar begint en eindigt de reis. We twijfelen nog tussen het reizen per openbaar vervoer en het huren van een auto. Wat is aan te raden?
Ons wensenlijstje omvat in elk geval Berat, Gjirokastra, Butrint, Ohrid, Korca. Is dit haalbaar in twee weken?

Groetjes, Janneke

Mijn vrouw en ik hebben Albanië de vorige zomer min of meer door toeval bezocht. Als vaste Griekenlandgangers (al 15 jaar met de auto, gebruikmakend van de veerdienst vanaf Italië) vonden we de bootprijzen vanwege de geëxplodeerde brandstofprijzen bijna onbetaalbaar. Als alternatief kozen we daarom voor de behoorlijk goedkopere veerdienst Ancona - Dures. We hoopten in Albanie een sfeer tegen te komen zoals Griekenland vroeger was. Ik zal onze belevenissen proberen samen te vatten in een aantal kernwoorden, zinnen en stellingen: Zeer vriendelijke nieuwsgierige mensen. Mooie taal. Humor. Geen boeven gezien. Goedkoop. Lekker eten. Weinig campings (wij hebben een tent). Heerlijke stranden. Prachtig landschap. Nee schudden is ja. Ja knikken is nee. Gezjoer = proost. Overal met euroos betalen. Bij Ohrid zijn we niet geweest, de overige highlights zo’n beetje wel. Goed te doen in 2 weken, als je een auto hebt. Als je rijdt, zoek een Albaan voor je die de zelfde snelheid rijdt. Gaat hij naar links, ga jij ook naar links. Remt hij af, rem jij ook. Rijdt hij door de droge rivier en niet over de brug, doe jij hetzelfde (vaak liggen de roosters er dan uit). Ga nooit bij donker de weg op. Alles wat op een boerderij leeft tref je op de weg aan, inclusief mensen, karren, tegenverkeer, ook op de hoofd- en snelwegen. Gjirokaster viel ons tegen, maar misschien vindt iemand anders het mooi. Het blauwe oog is lastig te vinden maar zeker de moeite waard (rij er niet voorbij).
Samengevat, gewoon gaan!

1 like

Zo te zien een super vakantie gehad! En alles wat je zegt is waar, goed en kort samengevat. Dat pondje bij Butrint is een hele belevenis, maar wel een leuke ervaring!

Hoe komt het dat jullie Gjirokastra niet zo vonden? Ik ben er 3 keer geweest en ik vind het prachtig, maar dat zou ook met smaak te maken kunnen hebben.

Janneke, de plaatsen die jij noemt zijn goed te bezoeken in 2 weken, maar ik raad wel aan een auto voor 5 personen te huren, met het openbaar vervoer kan het ook, maar tussen de meeste plaatsen hebben ze minibusjes die geen vaste tijden hebben en ook weggaan bij vol = vol en aangezien jullie met 5 personen gaan, dan is er de mogelijkheid dat jullie niet samen van plaats naar plaats kunnen reizen. Ikzelf reis per openbaar vervoer als ik een weekendje uit Tirana ga en ik vind het gemakkelijk, maar ik reis dan met maximaal 1 andere persoon.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Groetjes Jorik

Wow wat een fijne verhalen! Ik ben zelf ook even een tijdje offline geweest, dus vandaar nu pas mijn reactie.
Hier kunnen wij wel wat mee, bedankt!!! :king:

Jorik, wij zijn én wandel- én strandmensen. De prachtige kustlijn willem wij daarom ook echt niet missen. En ik heb foto’s gezien van het Noorden waar ik het warm van krijg, dus ik denk dat een auto huren noodzakelijk is. Is een 4x4 écht nodig? En zijn er plaatselijke dealers waar het goedkoper zou zijn om een auto te huren? Want Hertz enzo is best prijzig.

Daarnaast ben ik erg benieuwd met hoeveel geld we rekening moeten houden voor de 2 weken. Daar leven lijkt me niet erg duur… Maar heeft iemand misschien een richtprijs?

Jorik, ik zal ook je bedrijfje eens bekijken en bespreken met de wederhelft! Wellicht komen we bij je aanwippen.

Bedankt voor de informatie! Nuttig en leuk! Ons voorlopig reisschema ziet er zo uit:
vrijdag 7:10 Amsterdam - 11:15 Tirana
zaterdag Tirana
zondag Tirana
maandag Tirana - Elbasan - Ohrid
dinsdag Ohrid
woensdag Ohrid - Korca
donderdag Korca - Baramsh-pas - Kekyrakloof - Gjirokastra
vrijdag Gjirokastra
zaterdag Gjirokastra - Blue Eye nationaal park - Saranda
zondag Saranda
maandag Saranda (Butrinti)
dinsdag Saranda - Appolonia- Berat
woensdag Berat - Durres
donderdag Berat (Kruja)
vrijdag Berat - Tirana - Amsterdam

Is dit haalbaar? En de moeite waard?
We hebben inmiddels besloten om een auto te huren, dus we zijn heerlijk flexibel. Raden jullie trouwens aan om de overnachtingen vooraf al te boeken of kun je reizen op de bonnefooi? (het is eind juli, met een groepje van vijf). Hebben jullie tips voor leuke overnachtingsmogelijkheden? Liefst niet al te duur…
Ik hoor het graag!

Hoi Sylvia en Janneke,

Sylvia, als je bijvoorbeeld naar Theth of Valbona wil, heb je wel een 4x4 nodig, ook is het mogelijk om bijvoorbeeld de gehuurde auto in Shkodra te laten staan en vanaf hier met het vervoer tussen Shkodra en Theth verder gaat (jeeps zijn beschikbaar voor 1000 lek per persoon, one way) dus dat is ook een optie, 2 of 3 dagen later kan je die dan weer terugnemen.

Je zou een auto kunnen huren met Albarent of TCR, deze zijn normaal gesproken iets goedkoper, maar een auto huren is in Albanie relatief duur. Het leven is erg goedkoop, ik ga soms met mijn vriendin uit eten voor nog geen 10 euro met zn 2en inclusief een halve liter bier, het kan natuurlijk ook duurder, ligt er net aan wat je bestelt. Een 3 sterren hotel is tussen de 20 en 40 euro per kamer, in Theth goedkoper.

Janneke, een mooi reisschema! Vooral de weg tussen Korca en Gjirokastra is supermooi (ga wel optijd weg, want het is wel rond de 6 uur rijden van Korca naar Gjirokastra vanwege de bergweggetjes). De laatste dinsdag (Saranda - Apollonia - Berat) is wel te doen, maar lang rijden, misschien Saranda - Vlora en de dag erna Vlora - Apollonia - Berat. De dag erna, waarom zou je die nachten in Berat willen blijven? Waarom niet in Durres, Tirana of Kruja? Je zou op de bonnefooi kunnen gaan, maar ik raad wel aan te boeken, vooral omdat het eind juli is en jullie met zn 5en zijn (het is dan warm en je hebt geen zin om rond te sjokken op zoek naar een hotel/hostel).

Ik kan jullie wel adviseren voor accommodatie, in welke richting qua prijs zaten jullie te denken? En wat is de samenstelling van de groep?

Mochten jullie nog verdere vragen willen hebben, dan hoor ik dat graag.

Groetjes Jorik

Ik heb trouwens wat foto albums aan mijn profiel toegevoegd, ik hoop dat dit een nog beter beeld geeft van Albanie.

Hoi Jorik. Ik kom even binnenvallen op dit topic (sorry TO) maar wij zijn hetzelfde van plan, reizen door Albanie. Twee weken. Bonnefooi. Zoeken daar alles uit. Nu dus de vraag of openbaar vervoer goed te doen is voor drie personen. Eventueel taxi’s ? Hoeveel kosten die ongeveer? We zijn studenten dus moeten redelijk op ons budget letten. We hebben wel ervaring met buitenlandreizen/backpack reizen

Hoi Jitske. Openbaar vervoer is wel te doen, houdt er alleen wel rekening mee dat de meeste lange afstand furgons (minibussen) in de ochtend vertrekken en de normale furgons tot een uur of 5-6 in de middag. Taxi is ook goed te doen als je het deelt met zn 3en, ik weet helaas geen exacte prijzen.

Vanaf eind mei openen mijn vriendin en ik een traditioneel guesthouse/hostel in Tirana, 2 kamers, 1 prive kamer met 2 bedden en een dorm met 4 tot 6 bedden. Als jullie interesse hebben in een goedkope verblijfsplaats (10 euro per persoon per nacht), 10 minuten lopen van het centrum, dan hoor ik dat wel :slight_smile:

Mochten jullie nog verdere vragen hebben over Albanie, dan hoor ik dat ook graag.

Jorik

Hoi,

Ik ben zelf 2 jaar geleden naar albanie en macedonie geweest, ik moet zeggen dat ik macedonie leuker vond en ook meer gedaan heb. met de auto door het land gaan is makkelijk, al heb ik op de grens vanuit macedonie naar albanie toch wel 2 uur in de hitte gestaan, weet eigenlijk nog steeds niet wat nou het probleem van de grenswachter was maar een tientje onder mn pasport hielp wel. op de terugweg reden we zonder stoppen de grens over. ik raad echt aan deze 2 landen samen te doen! in 2 weken kan dat makkelijk!

Beste reizigers,

Vorig jaar hebben wij maar een klein deel van Albanie gezien. Namelijk de andere kant van het Ohrid meer. Dit meer ligt gedeeltelijk in Macedonie en Albanie. Wij zijn vorig jaar 11 dagen naar Ohrid op vakantie geweest. We gaan komende zomer van 18 aug t/m 8 september opnieuw drie weken hier naar toe. We trekken dus niet rond maar ondernemen allerlei excursies We gaan dit jaar sowieso nog een excursie naar Tirana en Durres ondernemen met een lokale aanbieder.
Je zou kunnen overwegen om op Ohrid in Macedonie te vliegen met Corendon of Arke en vanaf daar een auto te huren. Bij de grens is het ons wel opgevallen dat er nog wel eens geld geschoven moet worden. Het is dus nog wel deels corrupt. Het is overigens van Ohrid naar de grens met Albanie maar een klein stukje rijden. Wij willen juist deze zomer eventueel wat langere/verder excursies ondernemen desnoods met een overnachting. Dit wordt voor de lokale aanbieders pas interessant als ze een groepje kunnen vormen van 6 a 8 personen.
Ik weet dat Corendon een rondreis aanbiedt in Macedonie en Albanie maar dan zit je wel weer te boemelen in de bus met een grote groep dus niet aantrekkelijk om te doen. Ik heb nog wel contacten met twee lokale aanbiederss in Ohrid. Overigens Macedonie is ook echt een aanrader om te ontdekken. Als je meer wilt weten, reageer dan even. Groeten Liset

@ peterbul haa u doet dus mee met de corruptie? Leuk…