September naar Albanië

Hey iedereen!

De knoop is zo goed als doorgehakt, we hebben eindelijk een vakantiebestemming gevonden. Na kroatië vorig jaar hebben we nu denk ik een leuke vakantie voor dit jaar gevonden Albanië.

Aangezien de vluchten best meevielen van prijs en de kost ter plekke ook lijkt ons dit ideaal.

We zouden 9 nachten gaan een 10 dagen omdat we dit vorig jaar ook zo gedaan hadden. Ik dacht eerst om in Albanë een auto te huren maar na vele reacties gelezen te hebben blijkt het openbaar vervoer daar wel oké (mits je de halte vindt :wink: ).

Nu was mijn vraag: ik had gedacht om een vaste plaats te boeken (nl. appartement in Durrës) en van daar uit een beetje het land te verkennen. Wij zouden dan landen in Tirana om dan door te reizen naar Dürres (met bus of trein, beetje te zien hoe en wat mogelijk is). Is het de moeite om in Durres je uitvalsbasis te hebben en vanuit daar een beetje rond te trekken? Of is het beter om op verschillende plaatsen te overnachten. De prijs van het appartement viel best mee dus stel dat we eens naar een wat verder gelegen stuk gaan kunnen we daar nog altijd blijven overnachten in een hostel of iets dergelijks…

Alle tips zijn welkom. Kheb al gezien dat we met een kenner op dit forum zitten (heyer87)

Merci alvast :wink:

Beetje onbeleefd van mezelf, ik ben me vergeten voor te stellen.

Ik ben dus Matteo, 22 jaar op dit moment en een Belg :wink:
Ik zou met mijn vriendin gaan naar Albanië. We zijn wel avontuurlijk maar tot een bepaalde hoogte. Het echt backpacken is niet voor ons weggelegd zo direct maar we staan er wel voor open alhoewel we liever toch een beetje zekerheden hebben :wink:

Hoi Matteo,
Wat leuk dat je naar Albanië wil komen!

Het openbaar vervoer is inderdaad opzich wel te doen, maar de meeste furgons (minibusjes) vertrekken alleen sochtends, dus een dagtrip vanuit 1 bepaald punt is lastig te maken en misschien een beetje stressvol. Een auto huren zou je meer vrijheden geven.

Ik vind Durres persoonlijk een erg lelijke plaats, vooral in de zomer omdat het strand dan vol is en het is gewoon een redelijk grote stad, langs de Ionische Zee (ten zuiden van Vlora) heb je veel mooiere plaatsjes om te overnachten en is ook erg goedkoop. Als je graag in een grote stad wil verblijven, dan zou ik Saranda boven Durres verkiezen.

Het beste en meest praktische zou rondreizen zijn, zo kan je meer tijd in de plaatsen besteden en heb je meer quality time, ook voor het strand (Himara en Dhermi zijn prachtige plaatjes met hele mooie stranden).

Je zou dan eventueel 1 nachtje Tirana, 1 nachtje Berat, aantal nachten Dhermi/Himara/Saranda aan het strand en dan 1/2 nachten in Gjirokastra en vanuit daar weer terug naar Tirana, dan heb je een mix van strand, UNESCO plaatsen, bergen en mooie kleine plaatsjes.

Laat maar weten mocht je meer informatie willen hebben.

Merci voor de tips alvast…
Ziet er inderdaad leuker uit om het zo te doen. Is het dan aan te raden om de hotels zowaar op voorhand te reserveren of kan dat ook ter plekke (stressvrij :wink: )
Saranda sprak ons ook aan maar dat ligt redelijk zuidwaarts. Is dat te doen met die minibusjes of is daar toch al eerder een auto voor nodig (ev. Voor een paar dagen auto huren ipv gans de reis).

Straks ga ik eens wat steden opzoeken die mij de moeite lijken en kijken hoe er te geraken dan :wink:

Als je in Augustus gaat, dan is het wel aan te raden om de hotels/guesthouses aan het strand op voorhand te boeken.
Er zijn dagelijks bussen (sochtends) van Tirana naar Saranda, dus dat is wel te doen.

Laat maar even weten mocht je meer informatie willen over verschillende plaatsen.

Cava merci :slight_smile: We gaan wel in september maar om toch wat meer gerust te zijn zullen we toch wat op voorhand boeken…

Ik zal nog een keer eens een bericht sturen als ik def. rooster heb. Dan kunnen we kijken wat mogelijk is voor vervoer :wink:
Merci alvast en ik zou zeggen dat ik der ene zal trakteren als we langs zouden komen in Tirana :wink:

De tickets zijn een tijdje geleden geboekt, laat het plannen nu maar beginnen. Van 8-18 september trekken wij door centraal en zuid-Albanië…

http://i62.tinypic.com/2w1vdcw.jpg

Super!
Laat maar weten mocht je nog vragen hebben.

Momenteel zie ik het zo

8 sept: Tirana
9 sept: Tirana
10 sept: Berat
11 sept: Berat
12 sept: Gjirokaster
13 sept: Gjirokaster
14,15,16 september: terugweg richting tirana met verblijf aan strand (bv. Himara) en dag tripjes
17 sept: terug in Tirana
18 sept: terugvlucht in de namiddag

Mijn idee van eerst twee nachten Tirana is om wat gewoon te raken aan Albanië en een beetje onze weg te vinden aangezien we alles met het openbaar vervoer doen. Aangezien het bekende plaatsen zijn en met de Bradt reisgids in de hand ben ik ervan overtuigd dat we dit tot een goed einde kunnen brengen.

Hotels zijn geboekt!
Staat wel een klein foutje in bovenstaande post, we komen de 19de terug en niet de 18de… Dus 4nachten zee doen we

Al de hotels zijn geboekt behalve 2 nachten aan de zee. Ik heb 2nachten in Sarande al geboekt en zou graag naar Himara gaan maar we zouden dan van Himara terug naar Tirana moeten en daar ben ik nog niet uit hoe…
Ik hou jullie op de hoogte!

Klinkt goed!
Het is geen probleem om van Himara naar Tirana met bus te reizen, er zijn elke dag bussen die van Himara direct naar Tirana rijden.
Laat maar weten mocht je nog vragen hebben.
Jorik

Beste klant,

Omwille van operationele redenen dienen wij een wijziging door te voeren
op uw vlucht.

Hieronder kan je de nieuwe vluchtgegevens terug vinden:

08/09/2014 JAF1651 Dep BRU Brussels 17:35
Arr TIA TIRANA 22:00
…in plaats van/au lieu de/instead of: 11h00-13h50

…nu via/maintenant par/now via: pristina

Dan pakken we speciaal de duurdere vroege vlucht. Geen excuses of niets. Ik heb gestuurd naar,hun dat ik dit onaanvaardbaar vind maar ze hebben hun voorwaarden achter hun…

En nu zie ik op de koop toe een zin die ik vorige week nog niet gezien had nl. via Pristina, dus nog een tussenlandiding op de koop toe!

Jetairfly stelt heel diep teleur. We laten het niet aan ons hart komen maar toch. Ipv bus moeten we hopen dat er nu een taxi is aan de luchthaven met de bijbehorende extra kost. En dan nog Savonds in een land met een twijfelachtige avond reputatie…

Vreemd verhaal…

http://bit.ly/1sktc1n

http://bit.ly/1nKZSgl

http://bit.ly/1m3Kdw6

:frowning:

Klacht telefonisch overgebracht en tevens een bericht gestuurd naar quality control van Jetairfly. Dus ik hou jullie op de hoogte.

Meer positief nieuws, hieronder het lijstje van de hotels/B&B’s/hostel waar we verblijven:
8 sept: Tirana: B&B Tirana Smile
9 sept: Tirana: B&B Tirana Smile
10 sept: Berat: Hotel Belgrad Mangalem
11 sept: Berat: Hotel Belgrad Mangalem
12 sept: Gjirokaster: B&B Kotoni
13 sept: Gjirokaster: B&B Kotoni
14 sept: Saranda: Sunny Side Up Hostel
15 sept: Saranda: Sunny Side Up Hostel
16 sept: Himara: B&B Mare
17 sept: Himara: B&B Mare
18 sept: Tirana: B&B Tirana Smile
19 sept: terugvlucht in de namiddag

Het begint te naderen :slight_smile:

Dat Jetairfly dit doet is inderdaad erg vreemd. Ik heb zelf ook met Jetairfly gevlogen en nog nooit problemen hiermee gehad. Het is inderdaad waar dat ze soms een stop in Pristina maken en helaas zit jij op die vlucht, erg jammer allemaal maar ik hoop dat hierdoor de pret van het voorbereiden niet verloren gaat!

Een taxi kost tussen de 10 en 20 euro van het vliegveld naar het centrum van Tirana, maar ik zou eerst even kijken of de Rinas express (als je naar buiten loopt langs het gebouw doorlopen, daar zou hij dan moeten staan of anders iemand daar buiten vragen voor de bus) en pas als deze niet meer gaat een taxi regelen (die zou je hostel ook eventueel kunnen doen).

Toch moet ik ook even reageren op je laatste zin, de zin met “en dan nog savonds in een land met een twijfelachtige avond reputatie”, ik ben me ervan bewust dat Albanie een slecht imago heeft qua veiligheid, maar dit is 100% niet waar, het is voor mij 1 van de veiligste landen van Europa (het is naar mijn inziens savonds in Tirana veiliger dan savonds in Breda noord) en je hoeft je hier geen zorgen over te maken en ik hoop dat je na je reis in Albanie hetzelfde als mij kan vertellen zodat dit imago eindelijk gaat veranderen.

Kotoni in Gjirokastra is een erg traditioneel guesthouse met prachtige mensen als eigenaren, doe Vita de groeten van mij (Jorik).

Het is ook fijn dat je overal 2 nachten hebt zodat je het allemaal een beetje rustig aan kunt doen, goede keus! Ik ben net terug van 10 dagen Himara en ik heb weer genoten, prachtige stranden!

Fijne reis alvast!

Bedankt voor de geruststelling.

Ik denk ook dat al die wilde verhalen ver overdreven zijn. Ik ken ook mensen die geweest zijn en die zeiden ook dat het daar zeer veilig is, anders gingen we ook niet naar daar op vakantie. Het is misschien een beetje stout maar het was ook eerder om de mail wat meer kracht bij te zetten :wink:

Ja de twee nachten zal vaak het verschil maken, zo hebben we voldoende tijd aangezien het bustransport telkens ook nog tijd in beslag zal nemen.

Bedankt voor alle tips, ik hou jullie op de hoogte i.v.m. Jetairfly, en ik zal zeker achteraf een verslag posten :wink: We laten onze vakantie hier niet door verpesten en we zijn beide zeer benieuwd naar Albanië :slight_smile: