2 weken Albanië in de a.s. meivakantie: auto huren of openbaar vervoer?

Hallo,

Wij gaan a.s. meivakantie 2 weken door Albanië reizen. Het idee is om vanuit Tirana eerst naar het noorden te gaan, met openbaar vervoer om daar de Komani ferry te nemen. We twijfelen nog of we naar Valbona of naar Theth willen gaan. Het lopen tussen beide plaatsen is voor mij waarschijnlijk geen optie. Welke plaats is het leukst om naartoe te gaan? En hoeveel dagen gaat dit ons minimaal kosten?
Als we daarna weer terug zijn in Tirana, willen we een autohuren om door het zuiden te toeren. Maar is dit eigenlijk wel nodig, of kun je met openbaar vervoer ook redelijk makkelijk overal komen? We willen naar het Meer van Ohrid, Gjirokaster, Saranda, Berat. Of geeft een auto zoveel extra gemak dat het de kosten wel waard is?
Via google kwam ik op een autohuursite ‘Direct auto huren’, heeft iemand daar ervaring mee? Het huren van een Skoda Yeti was daar namelijk wel een heel stuk voordeliger (€ 245 voor 8 dgn) dan bij de bekende grote autoverhuurders als Hertz, Europcar e.d. Maar ik wil er natuurlijk wel zeker van kunnen zijn dat er dan ook een auto voor ons klaarstaat, en een goede.
Graag info over openbaar vervoer, autohuur (goed adres welkom), reizen in het noorden, en een leuk hostel/hotel in Tirana.

Groetjes, Marjan & Han

Ha Marjan en Han,

Wat een heerlijke vakantie gaan jullie tegemoet! Ikzelf ben 3 jaar geleden verliefd geworden op Albanie en ga elk jaar tot noch toe, terug. Ook dit jaar staat ze weer op de planning. Ik doe ook elk jaar Valbona aan. Ik ben zelf 1 keer naar Theth gelopen (prachtige hike!) maar vond Theth zelf een beetje tegenvallen. Al heb je hier wel nog de originele kulla’s staan e.d. De tijd heeft hier al die poos stilgestaan, lijkt wel. En daarom best een aanwinst, maar zoals je zegt, moeilijk te bereiken. Het kost je een dag om de hike te doen (wij hebben er in totaal rond 10 a 11 uur over gedaan, op het gemak en 27 en 29 jaar oud toen) en dan ga je ook niet direct weer terug, dus als je Theth aandoet (vanaf Valbona), houd dan 2 tot 3 dagen aan. Valbona is een prachtige omgeving en als je een beetje van wandelen houdt, kun je hier je hart op in een oase van rust en groen. Ik vind het er fantastisch. Hiervoor zou ik ook minstens 2 dagen aanhouden, om alles eruit te halen wat erin zit.

Het eerste jaar dat ik ging, hebben mijn toenmalige vriend en ik ook een auto gehuurd. Voor ons, uiteindelijk, volledig overbodig en hoge kostenpost. We hebben onderweg wel steeds lifters opgepikt, dat was wel erg leuk :slight_smile: maar de kosten wogen niet op tegen de zogenaamde vrijheid. 's avonds rijden gaat niet (geen verlichting, slechte wegen en vrijwel geen hekjes om je te beschermen, mocht je van de weg raken en in het ravijn storten) en er zijn niet zoveel wegen in Albanie, dus veel uitvalroutes zijn er niet. Dan kun je net zo goed de bus nemen. Goed geregeld, het meeste rijdt op tijd en je komt overal. Het is iets minder luxe, omdat vaak de airco mist, maar je zit met locals en backpackers in de bus, waardoor je veel contacten opdoet en het land echt meemaakt.

Ik weet natuurlijk niet wat jullie standaard verder is en wat jullie verwachten van de vakantie, maar als je het land wilt leren kennen, zou ik de huurauto echt afraden. Het is volkomen veilig, iedereen is welwillend en mocht je ergens stranden is een warm bed en hulp nooit ver weg.

Ik ga altijd naar Tirana Backpackers Hostel, zoek ze even via google op. Hele vriendelijke mensen, de eigenaar is getrouwd met een Nederlandse die zich daar heeft gevestigd. Er zijn verschillende kamers die je kunt boeken, handig voor als je met zijn tweeen op de kamer wilt. Er zijn dorms (max 8 geloof ik) en je kunt zelfs, maar dit is in mei waarschijnlijk te koud, buiten een bed huren. Ondertussen zijn de mensen daar mijn vrienden geworden, dus misschien ben ik wat partijdig, maar het is daar heel gemoedelijk en het overwegen absoluut waard.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben en natuurlijk heel veel plezier! Ik vlieg 2 juli weer naar Tirana en kan niet wachten! :smiley:

Groeten, Sylvia

Albanië en Valbonë zijn beslist de moeite waard. Vergeet dan even de districtshoofdstad Bajram Çurri niet aan te doen.

Ik heb een jaar in Albanië gewoond en kan het land en de inwoners alleen maar aanbevelen. Prachtig gewoon.

Ikzelf vond het wel fijn om een auto te huren. Je moet inderdaad niet bang zijn om te rijden over slechte wegen langs steile afgronden terwijl de onbeschermde randen onder je wielen afbrokkelen.

Hieronder een link naar de column die ik schreef over Valbonë:

http://www.wereldwijzer.nl/content.php?r=548-Column-Royan-Natuurschoon-in-Albanië

Veel plezier daar,

Royan

Hallo Sylvia,

Dankjewel voor je enthousiaste reactie, wij hebben er al veel zin in. Naarmate we er meer over lezen/zien wordt het steeds nog leuker. Ben heel benieuwd. Lopen van Valbona naar Theth valt voor ons al af omdat er eind april nog regelmatig sneeuw ligt en de route niet/nauwelijks begaanbaar is. Dus de keuze is op Valbona gevallen. Ben jij ook wel eens teruggereisd via Kosovo naar Tirana? En zo ja, kun je dat vanuit Valbona in 1 dag halen? En heb je ook nog een leuke overnachtingsplek in Valbona aan te raden?
Over de autohuur zijn we nog steeds niet uit: ja, het is duur, maar misschien geeft het ons wel meer de mogelijkheid om alles te zien wat we willen, en dat lukt per bus misschien niet altijd (of wij willen te veel, dat kan het ook zijn natuurlijk). Heb net een kersverse reisgids binnen, ga daarin nog even over het openbaar vervoer lezen en dan beslissen we of het wel/niet autohuur wordt. Normaal reizen we alles per ov en dat bevalt goed.

Groeten, Marjan

Hallo Royan,

Dankjewel voor je reactie. Door jouw beschrijving over ‘afbrokkelende randen’ ben ik nu toch wel weer heel erg aan het twijfelen over autohuur (ik ben niet degene die rijdt, maar wel bang). Maar dat afbrokkelen gebeurt ook als ik in een busje zit natuurlijk.
Ons idee is nu een rondje van 8-9 dgn met de auto: Tirana-Meer van Ohrid- via Korca naar Permet- Gjirokaster (en Libohove)- Saranda en Butrint- langs de kust en dan nr Berat- terug nr Tirana. Is dit rondje (evt. grotendeels) ook te halen met openbaar vervoer? Daar heb jij waarschijnlijk meer kijk op dan wij omdat je er een jaar gewoond hebt.

Groeten, Marjan

Hallo Royan,

Je column over Valbone inmiddels ook gelezen, leuk! Daar gaan we in elk geval naar toe, gelijk aan het begin van onze 2 weken Albanie.

Groeten, Marjan

Hoi

Volgens mij is er een snelweg naar het noorden nu en hoef je daarna niet over de meest enge bergwegen te gaan. Ik ben toen rechtsom gereden, eerst naar Peshkopi, toen naar Kukes. Maar je kunt ook rechtstreeks. En die bussen passen niet over die weggetjes, wees gerust!

Royan

Ha Marjan,

Valbone is geweldig! Als je een slaapplek zoekt, kan ik je aanbevelen om contact op te (laten) nemen met Catherine, een Amerikaanse die zich daar heeft gevestigd met haar Albanese man en het toerisme aldaar een beetje onder haar hoede heeft genomen. Kijk even op http://www.journeytovalbona.com/. Hier staan ook de verschillende accomodaties in de omgeving. Van dorms, naar private kamers (MET PRACHTIG UITZICHT!). :slight_smile:

Het reizen met OV vanuit Valbone naar Tirana is heel goed te doen in 1 dag. Ik geloof dat het in totaal misschien een uur of 5 duurt, misschien langer. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar niet echt op de tijd heb gelet. Maar je neemt de bus naar Bajram Curri en daar stap je over op de bus naar Tirana met 1 stop van een minuut of 15 tussendoor. Ik weet dat ik rond 10 'sochtends de bus had bij Bajram Curri en in de middag sowieso weer in Tirana was. Goed te doen, dus :slight_smile:

Ben zo vrij geweest om een foto toe te voegen van een plekje achter Rilindja (guesthouse van Catherine). Als je links langs de guesthouseloopt, ben je hier direct, met een bankje langs de beek. <3

Dankjewel Royan, maar we gaan naar het noorden sowieso niet met een huurauto, maar met openbaar vervoer. Over het rondje onder Tirana twijfelen we nog steeds of het huurauto wordt.
Groeten, MArjan

Ha Sylvia,

Ja, ik had Catherine al gevonden, en het lijkt me inderdaad leuk om daar te overnachten, nu jij dat ook zegt, gaan we het zeker doen. Maakt het nog uit of je de Residenzia of Rilindja neemt? (Farmhouse wordt verbouwd, dus die valt af). Bedankt voor je informatie over de busreis terug, als ik maar weet dat het in 1 dag te doen is, weet ik genoeg!

Groeten, Marjan

Hoi Marjan,

Oh, weet jij toevallig tot wanneer die wordt verbouwd? Residenzia staat naast de farmhouse en is via Catherine te boeken. Daar heb je een prachtig uitzicht over de vallei (heb ik ook nog wel een foto van, thuis :wink: ). Aanrader dus. Ik heb zelf niet bij Rilindja overnacht, maar daar zitten wel de meeste reizigers, dus is weer wat gezelliger als je aanspraak zoekt (wel kleiner, minder kamers geloof ik). Residenzia is romantischer :slight_smile:

Groetjes!

Hoi Sylvia,

Laat ik je weten als ik terug ben (na 10 mei).

Groeten, Marjan