openbaar vervoer Albanie

Eind juli wil ik samen met mijn vriend door Albanië reizen. Wij vroegen ons af in hoe verre het ov goed georganiseerd is om overal goed te komen.

Verder vragen we ons ook af of 1,5 week genoeg is om een goede indruk van het land te krijgen?

De Albanese alpen (hoog in het noorden) is dat een aanrader?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Merel

(we zijn 25, reizen met een backpack en een tentje, maar willen ook wel eens in een hostel slapen)

Hoi Merel,

Wat leuk dat je Albanie wilt gaan bezoeken! Zeker een aanrader.

1,5 week is opzich wel genoeg, maar wel een beetje aan de korte kant als je met het openbaar vervoer reist.
Het openbaar vervoer is niet erg georganiseerd, er zijn geen vaste vertrektijden en de minibusjes vertrekken wanneer ze vol zijn. Normaal gesproken vertrekken de minibusjes tot aan 5 a 6 uur savonds. Het is wel mogelijk om overal met ze te komen, zolang je weet vanaf waar ze vertrekken (in de kleinere plaatsen geen probleem, maar in bijvoorbeeld Tirana zijn er wel 10 verschillende plaatsen in de stad om naar plaatsen te gaan, dus vantevoren moet je wel weten naar welke plaats je wilt en vanaf waar deze bus dan vertrekt, maar daar kan ik je dan wel bij helpen)

Het noorden is erg mooi (Theth) en goed te bereiken vanaf Shkodra. Ook de Koman Ferry is een echte aanrader, dit is een tocht van ongeveer 3 uur van Koman naar Fierze.

Mochten jullie nog verdere of specifiekere vragen hebben dan hoor ik dat graag, ik kan jullie wel verder helpen, vooral met het aanbevelen van overnachtingen en het openbaar vervoer.

Groetjes Jorik

Hoi Jorik,

Dank voor je reactie! Ben een tijdje niet online geweest, vandaar mijn late reactie:)
Maar de tickets zijn nu geboekt! We hebben van 24-7 tot 4-8, dus we hebben 12 dagen in Albanie. We willen heel graag een zo gevarieerd mogelijk programma :slight_smile: De Alpen, wat cultuur, maar ook een mooi strand (niet zo druk zo als Durrës). Wat zou je ons aanraden?
Theth, Shokdra en de Koman ferry dus?
En als we naar het Noorden gaan, moeten we dan maar besluiten het zuiden niet te zien vanwege verre reistijden? Dankjewel alvast!

Groetjes,

Merel

Ik was er een maand en vond dat wel wat kort om een goeie indruk te krijgen van dit schitterende land.Openbaar is goedkoop en altijd klaar om te vertrekken.Ik hoefde de bus niet te zoeken maar de bus zocht vaak mij.Albanezen zijn bijzonder hulpvaardig.Ook is er de trein,spotgoedkoop maar die gaat niet harder dan 25 km per uur.Maar een uitstekende manier om Albanezen te ontmoeten.
Het mooist vond ik de bergen in het noorden.Verwacht daar nauwlijks begaanbare wegen.Ik heb daar veel gewandeld van plaats naar plaats.Ga je liever met een gids,kijk dan op de website van Outdoor Albania.Lees De Herberg met het Hoefijzer van A.den Doolaard om een mooie natuurbeschrijving van dit gebied.Maak ook de tocht met de veerboot over het Komani meer tussen woeste bergen.Meer informatie: stuur een bericht naar ehlkn@live.nl

Hoi Merel,

In 12 dagen kan je alles doen, het noorden (of Theth of de ferry), cultuur (Kruja en Berat) en het strand rond Vlora.
Dit zou een route kunnen zijn:
Dag 1, aankomst in Tirana, sightseeing en overnachting in tirana.
Dag 2, sochtends met de minibus naar Kruja, het kasteel en de markt bekijken en dan door naar Shkodra met de bus.
Dag 3, sochtends naar Theth, smiddags een hike naar de waterval. (deze dag kan ook naar Koman ferry met overnachting in Bajram Curri of Valbona)
Dag 4, hike rond Theth. (als je er voor kiest met de Koman ferry te gaan kan je deze dag hiken rond Valbona of Bajram Curri)
Dag 5, van Theth naar Shkodra naar Tirana, overnachting in Tirana. (optie met Koman ferry, of terug met de ferry of vanuit Bajram Curri of Valbona via Prizren in Kosovo terug naar Tirana)
Dag 6, van Tirana naar Berat, sightseeing en overnachting in Berat.
Dag 7, van Berat richting het strand bij Vlora, hier blijven of verder naar Himara of Dhermi.
Dag 8, strand
Dag 9, strand
Dag 10, strand
Dag 11, terug naar Tirana
Dag 12, vliegveld

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Jorik

Hoi Inhambane en Jorik,

Bedankt voor jullie enthousiaste reactie! Krjig er helemaal zin!
Inderdaad 12 dagen om een heel land goed te ontdekken is nooit genoeg:) Maar we hopen alsnog zoveel mogelijk te ervaren:)
Die ferry wil ik zeker meemaken, wat meer er over gelezen en lijkt me erg mooI!
Jorik dank voor het schema:) je begin dagen zijn erg druk, sochtends reizen, stadje aandoen en doorreizen. Tot hoe laat heb je dan ongeveer om de bus verder door te nemen? Ik dacht dat de bussen alleen in de ochtend reden? Anders is het ideaal zo:)

Nog een vraagje: kamperen kan gewoon overal? Ook in het noorden?

Bedankt alvast:) groetjes,

Merel

Hoi Merel,

Het ligt eraan in welke plaats je de bus neemt, maar in de grotere en doorrij plaatsen tot rond 8 uur savonds, in de kleinere plaatsen tot 5-6 uur savonds.

Kamperen kan overal, ook in het noorden, mensen kijken je misschien vreemd aan, maar het kan wel gewoon :slight_smile:

Jorik

Beste Jorik (en andere werdwijzer bezoekers:)),

Heel erg bedankt voor je tips! Wij zijn net terug van onze vakantie, en het was het echt super!
Wat een onwijs mooi, gaaf, interessant land en leuke vriendelijke mensen!
We hebben op de eerste nacht na in Tirana overal gekampeerd (en uiteindelijk bijna ook altijd bij een soort van camping/hostel) en openbaar vervoer ging ook gewoon goed!
We zijn van tirana, naar kruja naar skohdra gegaan. Daar aan het meer gekampeerd, vervolgens naar thethi, terug naar skohdra en vervolgens via de koman ferry naar valbona gegaan. Als tip voor andere mensen, je kunt van theti naar valbona wandelen (ongeveer 7 uur) of andersom, en dan kun je dus een heel rondje maken ipv zo omslachtig als wij gedaan hebben. Veel hostel/hotels/camping in skohdra bieden aan om je grote bagage te laten liggen (zodat het wandelen wat beter gaat). Vervolgens door naar het zuiden, een nachtje dhermiu, en vervolgens door naar het meer pitoreske dorpje vunoi.
Helaas hebben we berati overgeslagen, maar zo houden we nog iets over om weer terug te komen naar Albanie:)

Groet,

Merel

Hoi Merel,

Wat leuk om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad!
Het klinkt als een mooie trip en volgende keer kunnen jullie het oosten aandoen :slight_smile:

Groetjes Jorik