reis september Albanië

Hallo!

Samen met een vriend heb ik 12 dagen in september om te reizen. Om de één of andere reden ben ik graag in zuidoost Europa, en aangezien we Albanië nog niet gedaan hebben zouden we graag hiernaartoe. Ik heb (nog) geen reisgids over dit land en zit met een aantal specifieke vragen:

  1. Wij zijn vooral geïnteresseerd in natuur en cultuur (eerder in de zin van het ontdekken van de levenswijze en tradities van de bevolking, historische sites en musea interesseren ons ook wel maar niet voor een hele reis)
    Is er iemand die Albanië wat beter kent en kan zeggen wat de moeite waard is te bezoeken? Ik hoor het graag!

  2. Hoe zit het met het openbaar vervoer in Albanië? Aangezien ik uit ecologische overwegingen liever niet vlieg binnen Europa zouden we met een interrail ticket via Duitsland-Basel-Milaan-Bari en dan ferry komen (ik weet dat dat onze tijd in Albanië limiteert maar ik zie het onderweg zijn als deel van mijn reis, ik geniet daar ook van en we hebben jammergenoeg niet meer dagen dan 12 wegens het werk) Ik heb al gelezen dat treinen traag zijn en bij wijze van spreken bijna uiteen vallen, en dat bussen beter zijn. Maar nu is de vraag geraak je met het openbaar vervoer dan gemakkelijk tot in natuurparken enzo? (ik vraag het omdat het twee jaar geleden in Montenegro moeilijk was om bepaalde natuurparken te kunnen bereiken met OV)

Of zouden we daarvoor beter een auto huren?

  1. Slapen in Albanië: In Kroatië en Montenegro waren twee jaar geleden voldoende hostels en guesthouses zodat we haast nergens moesten reserveren en gewoon ergens konden toekomen en er slapen. Hoe zit dat in Albanië? Ik zie dat enkel een paar steden hostels hebben staan op internet, zijn er guesthouses in vele steden of nemen we beter de tent mee omdat er meer campings zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Eline

Beste Eline,

Wat leuk dat jullie naar Albanie willen!
Ik woon zelf in Tirana en kan je makkelijk informatie geven over wat je zoekt.

  1. Voor de natuur zou ik naar de noordelijke Alpen van Albanie gaan, bijvoorbeeld naar Theth of Valbona en dan ook nog de Koman Ferry nemen, in dit gebied is echt alles adembenemend met de hoge, woeste bergen!
    Qua cultuur zou ik Berat, Gjirokastra en Korca overwegen.
    Mocht je ook nog naar het strand willen, dan kan ik je de plaatsjes tussen Vlora en Saranda adviseren.

  2. Openbaar vervoer is eigenlijk geen probleem, er zijn altijd wel minibusjes te vinden, zelfs naar kleinere plaatsjes. Het enige nadeel is is dat je wel moet weten waar deze vertrekken, maar meestal weet iemand het wel als je dat op straat vraagt. Voor exacte tijden en informatie over exacte bussen naar plaatsen, zou je mij kunnen vragen wanneer het zover is en je weet waar je naartoe wilt enz.

Vanaf Bari kan je makkelijk naar Durres, maar ook vanaf Ancona, dat ligt een stuk noordelijker in Italie, maar dat moet je maar even uitzoeken.

  1. Slapen in Albanie is in September geen probleem, je hoeft niet te reserveren. In elke plaats heb je wel guesthouses en hotels, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Campings zijn er eigenlijk niet, maar je zou wel wild kunnen kamperen mocht je dit willen.

Laat maar even weten als je meer informatie wilt hebben.

Groetjes Jorik

Dag Jorik,

bedankt voor je antwoorden! Ja, ik heb nog een paar vragen:

Wij zijn een het zoeken hoeveel de reis ons ongeveer zou kosten; kan je een idee geven van de prijzen van het openbaar vervoer?

Albanië is niet zo’n groot land maar ik lees overal dat de wegen niet zo goed zijn en van punt A naar punt B geraken dus wel tijdrovend kan zijn; hoe lang doe je erover om van het zuiden naar het noorden te geraken bvb?

Tot slot: de bergen en natuurparken. Ik las in een oude editie van de lonely planet (2006) dat er eigenlijk geen wandelpaden zijn. Is die situatie al verbeterd of ken jij plekken waar je een wandeling in de bergen kan maken?

Alvast bedankt voor je antwoorden!
Eline

Hi Eline,

  1. Openbaar vervoer is erg goedkoop, bijvoorbeeld Tirana - Shkodra is 400 lek (ongeveer 3 euro) en Tirana - Berat is rond de 300 lek. Een minibus van Tirana naar Vlora is rond de 500-600 lek en een bus naar Vlora is rond de 300 lek.

  2. De wegen worden gelukkig steeds beter. Van Tirana naar Shkodra is het ongeveer 2 uurtjes. Van Tirana naar Vlora is tussen de 2 en 3 uur. Van Tirana naar Pogradec is rond de 3 uur.

  3. De wandelpaden zijn erg goed verbeterd en alles is nu goed aangegeven, vooral in het noorden van Albanie. Ik ben zelf een keer in Theth geweest en dit was echt super! Erg mooie wandelingen in de hoge bergen van Albanie. Je kan zelfs een gids huren (die alles over de natuur en cultuur kan vertellen en je ook niet zelf op hoef te letten) voor erg weinig, dit kan in Theth zelf.
    Ik heb gehoord dat Valbona ook mooi is om te wandelen, het ligt iets minder hoog in de bergen, maar is wel makkelijker te bereiken.

Graag hoor ik van je mocht je meer vragen hebben.

Groetjes Jorik

Dag Jorik!

Intussen heb ik nog wat zitten puzzelen aan onze reis, en ik heb nog een vraagje. Zoals ik al zei gaan we dus Interrailen. Waarschijnlijk gaan we treinen naar Italië en van daaraf een ferry nemen. Omdat de railpass al behoorlijk duur is zouden we de ferry nemen waarbij we met een interrail pass maar een kleine toeslag moeten betalen en dat is degene die naar Igoumenitsa gaat. Nu probeer ik te zoeken of er busverbindingen zijn vanuit Igoumenitsa naar Albanië, maar ik vind er niet zoveel over. Weet jij daar soms iets meer over?

Dankjewel!
Eline

Hoi Eline,

Vanuit Igoumenitsa moet het mogelijk zijn om met een minibus (of met een taxi, wat ook niet zo duur is) naar de grens te gaan of naar een grensplaats net over de grens. Vanaf hier zou je dan een bus (of taxi) kunnen pakken naar Saranda of Gjirokastra (of naar een andere plaats)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Veel plezier met het verdere plannen!

Groetjes Jorik

Hoi Eline, ben je inderdaad naar Albanië geweest, als je geweest bent hoe vond je Albanië.
Was je net zo aangenaam verrast als ik over het land en de bevolking?

Groetjes Tonia.