Eerste keer Albanie

Hey

Ik ga voor de eerste keer met mijn vriendin in juli naar albanie voor 14dagen.
We landen in Tiranna en zouden dan mss auto huren ofwel openbaar vervoer gebruiken.
Het plan is ook om het eiland corfu te ontdekken via de boot in het zuiden (saranda).
Is het gemakkelijk om het openbaar vervoer te gebruiken en zo alles te kunnen bezichtigen?
Welke plaatsen moeten ik zeker gezien hebben en in welke volgorde reis ik het best?

Alvast bedankt voor het antwoorden :):slight_smile:

Hoi Jean,
Een autohuren in Albanie (met een goed bedrijf) kost rond de 25-30 euro per dag. Als je een auto huurt heb je alle vrijheid om tussendoor te stoppen, wat je niet hebt als je met het openbaar vervoer reist.

De bergen in het noorden van Albanie zijn prachtig (Valbona, Theth, Lepushe) en ook de Koman Ferry is heel mooi.

De plaatsen Berat en Gjirokastra staan op de UNESCO lijst en Ardenica (oud klooster), Apollonia (archeologische opgraving) en Butrint (UNESCO, archeologische opgraving) zijn ook zeker de moeite waard om te bezoeken.

Dan heb je natuurlijk ook nog de kuststrook waarvan de stranden in het zuiden (vanaf de Llogara Pass) mooier zijn dan de noordelijke stranden. Himara, Dhermi en Ksamil zijn goede plekken om te overnachten.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groeten,
Jorik

Hey, bedankt voor het snelle antwoord!

We hebben besloten enkel het openbaar vervoer te gebruiken voor onze 14daagse albanie.

Eerst het Noorden:

Vanuit Tirana zouden we naar Skodra gaan en daar een sunset tour met het kasteel enzo te doen.
De volgende dag zouden we vanuit Skodra de koman lake tour doen en terug. (2dagen)

Dan het zuiden:

Vanuit Tiranna naar Ardenica , hier een korste stop en onze weg verder zetten naar Dhermi en de stranden erna tot aan Sarandie. (5-6dagen)
Dan een trip doen naar gjirokastar, het blauwe oog en Butrint. (2-3dagen)
Vanuit Sarandie zouden we dan met de boot enkele dagen Corfu (3-4 dagen) doen om dan terug te keren via de stranden naar boven en een stop te doen in Apollonia en Berat (4-5 dagen) en om uiteindelijk terug te komen in TIranna voor onze vluchgt terug.

Is dit haalbaar en een goede route?
Zien we iets over het hoofd?

Alvast bedankt :slight_smile:

Jean

Mijn dagen waren niet correct :slight_smile:

Het Noorden 2 dagen.

Dan het zuiden:

Vanuit Skodra naar Ardenica , hier een korte stop en onze weg verder zetten naar Dhermi en de stranden erna tot aan Sarandie. (3-4 dagen)
Dan een trip doen naar gjirokastar en/of het blauwe oog en/of Butrint. (1-2dagen)
Vanuit Sarandie zouden we dan met de boot enkele dagen Corfu (1-2 dagen) doen om dan terug te keren via de stranden naar boven en een stop te doen in Apollonia en Berat (3-4 dagen) en om uiteindelijk terug te komen in TIranna voor onze vlucht terug.

Is dit haalbaar en een goede route?
Zien we iets over het hoofd?

Alvast bedankt

Jean

je huurt daar al een auto voor €25 per dag onbeperkte km. en het verzekeren kost daar ook niet veel

bij het vliegveld, een aanrader auto huur HERZ