Dit jaar naar Albanie?

Zijn er nog mensen die dit jaar naar Albanie op vakantie gaan? Of zijn jullie er nog niet helemaal uit waar jullie naar toe gaan?
Ik zou graag willen weten hoe jullie naar Albanie gaan? (vliegtuig, auto, boot, trein, bus etc.) en hoe jullie een tour en/of accommodatie boeken/hebben geboekt?

Ik hoop dat hier leuke reactie op komen en als er mensen zijn die vragen hebben over Albanie is zijn algemeen of specifieke vragen hebben over vervoer, reizen, accommodatie, temperatuur, plaasten etc. kunnen jullie die hier ook stellen.

We willen dit jaar weer naar Albanië gaan. Vorig jaar zijn we er (te) kort geweest, maar dit jaar blijven we er hopelijk wat langer. We gaan per auto en gaan kamperen (kust)/ en naar hotels (binnenland). Weet iemand een grensovergang bij Montenegro met niet al te lange wachttijden? Ook tips over kampeerplekken aan de kust met goede restaurants in de buurt zijn welkom!

Marcel

Hoi Marcel,

Om je de beste informatie over een grensovergang te geven, zou je mij kunnen vertellen in welke maand je van plan bent naar Albanie te komen?
Persoonlijk vind ik “Hani I Hotit” (direct vanuit Podgorica) een fijne grensovergang en is meestal minder druk dan als “Muriqan” (vanuit Ulcinj).

Aan de kust kan ik Himara en Ksamil aanraden. In Ksamil zijn een paar campings en in Himara is er maar 1 en is direct aan het strand en in dit deel van Himara zijn erg veel goede restaurants voor een goede prijs.

Mocht je nog meer informatie willen dan hoor ik dat wel.

Vorig jaar voor de eerste keer in Albanië geweest, 2 weken waarvan 1 week met een huurauto. Dat zou ik nooit meer doen. Absoluut niet nodig als je van een beetje avontuur houdt (al is het verkeer al een avontuur op zich). Ik ben compleet en volledig verliefd geworden op het land en haar inwoners en ga daarom over 2 maandjes ook weer 10 dagen terug. Dit keer in mijn eentje met het OV en liftend met een backpack. Vorig jaar niks van te voren geboekt, en dat doe ik zo weer. Ik vind hostels geweldig, dus ik zie wel waar ik kan komen aanwaaien.

Vorig jaar in Vuno (aan de kust) in een ontzettend fijn hostel gezeten, dus die doe ik sowieso weer aan. Daarnaast ga ik naar Berat en de opgravingen in het zuiden, omdat we daar vorig jaar niet aan toe gekomen zijn. Ik kan niet wachten om weer terug te gaan!!

:hippie:

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad in Albanie. Als je avontuurlijk bent dan kun je inderdaad alles met het ov doen, alhoewel dat soms wel een gepuzzel kan zijn. Een huurauto geeft je net iets meer vrijheid en meer tijd om plaatsen tussendoor te bekijken. Ik wil je alvast veel plezier wensen en mocht je nog informatie willen hebben, dan hoor ik dat wel.

Heb gisteren vlucht geboekt naar Thessaloniki , vandaar ga ik via noord -Griekenland richting Albanie . Dit met huurauto . Nadat vorige keer
noord -Albanie zo fantastisch is meegevallen gaan we nu het zuiden bezoeken . Wat zijn zoal dingen die we zeker moeten gezien hebben ?

Hoeveel dagen heb je in Albanie? De zuidelijke kust is echt prachtig en de kleinere plaatsen zoals Ksamil, Himara, Dhermi en Qeparo zijn erg mooi om een paar nachten te overnachten. Rond deze plaatsen zijn erg veel stranden die alleen per voet te bereiken zijn en hierdoor zou het mogelijk kunnen zijn dat je de enige op een strand bent.

Andere plaatsen in het zuiden van Albanie die de moeite waard zijn, zijn Butrint (UNESCO), Gjirokastra (UNESCO) en de plaatsjes eromheen, Permet en de grotere kustplaats Saranda.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat wel.

Wij, koppel 55+'s, vliegen tweede helft september op Tirana, en blijven 17 dagen in Albanië. Hebben ondertussen de dominicus-gids, de Bradt-gids, en het boekje ‘een fascinatie voor Theth’ om ons in de stemming te brengen. En volgende maand brengt de Belgische organisatie Wegwijzer een themanummer uit over Albanië.
We zijn van plan om met een huurwagen rond te trekken, en hadden graag hierover wat tips en/of ervaringen gehoord: beste of te mijden organisaties, huren we die best direct op de luchthaven of beter elders,… (de eerste prijzen die we op het internet vonden leken ons vrij prijzig).
Wij willen zowel natuur als cultuur van het land opsnuiven, gaan zowel zuidwaarts als noordwaarts (hebben nog geen idee van de volgorde).
We denken dat we ter plaatse wel de overnachtingen kunnen vinden (behalve misschien bij aankomst in Tirana) - en liefst zoveel mogelijk bij lokale guesthouse of B&B’s.

1 like

Ik zit er wel aan te denken om dit najaar weer een lang weekend naar Albanië te gaan. Dat is mij de vorige keer erg goed bevallen. Ik ben toen met vliegtuig gegaan, heb zelf een hotel geboekt via internet en heb ter plaatse een auto gehuurd. Ik denk dat ik het dit jaar dan weer net zo regel.

Royan

Hoi Marcus,

Wat leuk dat jullie zo bezig zijn met de voorbereidingen van jullie reis! Ik woon zelf in Tirana en kan je wel wat tips geven over het rondreizen in Albanie.

Wij gebruiken zelf altijd Albarent als iemand een huurauto nodig heeft, dit bedrijf heeft nieuwe autos en een goede service. Ik krijg bij Albarent een erg goede prijs voor de huurauto’s dus mocht je interesse hebben dan zou ik dat wel voor je kunnen regelen.

September is het “hoogseizoen” voor toeristen die rondreizen in Albanie (hoogseizoen voor de kust is Juli en Augustus), dus het is aan te raden om vooral in Berat en Gjirokastra van te voren een reservering te maken omdat er niet heel veel guesthouses in deze plaatsen zijn en de guesthouses ook aan de kleine kant zijn (maximaal 8 kamers per guesthouse).

Mocht je nog meer informatie (over bijvoorbeeld de route etc) willen hebben dan hoor ik het wel.

Hoi Royan,

Mocht je in Tirana zijn dan zouden we wel een kopje koffie of een biertje kunnen drinken.

Jorik

Ook wij gaan dit jaar naar Albanie. We reizen met een camper. We hadden gepland om via Podgorica de grens bij Hani i Hotit over te gaan. Dit werd door een aantal mensen afgeraden. Duidelijke redenen kon men niet geven. Heeft iemand zelf ervaring met deze grensovergang en zou iemand voor of nadelen kunnen benoemen tov grensovergang bij Ulcinj?

Die ga ik onthouden ja :slight_smile:

Ik vind het erg raar dat mensen deze grens afraden. Sinds vorig jaar is de weg helemaal klaar en ik vind deze grensovergang persoonlijk veel fijner dan de grensovergang bij Ulcinj. Als ik naar het buitenland rij (ik woon in Tirana) dan neem ik altijd Hani I Hotit en kan ik zo doorrijden. In de zomer moet je wel rekening houden met een rij, maar dit is hetzelfde bij Ulcinj en ik denk dat Hani i Hotit een betere doorloop heeft.

Jorik

Bedankt jorik. Fijn om van een “ervaren gebruiker” een mening te horen. De mensen die ik sprak hadden het alleen van horen zeggen maar wisten inhoudelijk niet waarom. ( maar dan wel een mening…:frowning: )
Vandaar dat ik de vraag hier stel. Heb ik meer vertrouwen in!
We gaan t gewoon doen!

Hoi heyer en mede-Albaniëgangers,

Ik ga deze zomer voor het eerst naar Albanië. Vlieg samen met een vriend naar Sofia en we willen dan met het openbaar vervoer gedurende 2,5 week richting Albanië reizen, waarna we vanuit Tirana via Istanbul terugvliegen. We zijn vooral erg benieuwd naar Albanië (toch naar wat ik nu gelezen heb het meest unieke land in de Balkan), maar we willen ook 2 stops in Macedonië maken (Skopje en Ohrid) en wellicht Kosovo bezoeken.

We hebben niks geboekt qua accommodatie en zijn dat ook niet van plan. Overnachten willen we goedkoop doen, het liefst in hostels voor de gezelligheid. Is het goed te doen om bijvoorbeeld 1 dag van tevoren een hostel even op internet te reserveren? Of toch bepaalde gebieden (de kust las ik al) waar je eerder moet zijn? Of is het ook goed te doen om gewoon helemaal niks te reserveren en ter plekke kijken wat er is?

Verder willen we niet te veel plannen. Een paar hoogtepunten uitkiezen en daaromheen wel zien wat het wordt. Ik krijg het idee dat dat wel goed te doen is in Albanië, of zijn er toch bepaalde dingen waar je echt rekening mee moet houden?

We houden van een combinatie van cultuur, natuur, steden, strand, actie (raften of quadtour bijvoorbeeld - tips welkom) en uitgaan. Zoals ik al zei willen we niet luxe overnachten, maar voor de rest hebben we geen krap budget. Gewoon lekker eten, leuke dingen doen.

Op zich willen we dus met het OV gaan, maar mochten we toch een autootje willen huren in Albanië voor een paar dagen, aan wat voor prijs moet ik dan denken? (naar mijn ervaring is dat altijd een stuk duurder als je op internet zoekt dan dat het ter plekke is, dus vandaar deze vraag)

Liften lijkt me ook wel een aparte ervaring. Enige kans van slagen voor twee lange blonde backpackers? :stuck_out_tongue: En zo ja, wat is gebruikelijk om aan iemand te betalen die je een lift heeft gegeven?

Als we Ohrid, Skopje en Kosovo willen bezoeken naast Albanië, wat beveel je ons aan als reisroute? Ik denk zelf Kosovo vanuit Skopje bezoeken (heen en weer) en Albanië betreden vanuit Ohrid.

Heel wat vragen nu ik het zo teruglees, mocht iemand er een paar van willen beantwoorden dan ben ik al heel blij :slight_smile:

Groet,
Daan

Hoi Daan,

Dat zijn inderdaad heel wat vragen, ik probeer ze allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden :slight_smile:

Voor de reisroute zou het volgende het beste zijn: Sofia - Skopje - Pristina - Prizren - Skopje - Ohrid - Pogradec - Korca - Tirana - Berat (hier zou je kunnen gaan raften) - Dhermi, Jale of Himara aan de kust in Albanie, echt prachtig! - Saranda - Gjirokastra - Tirana

Deze reisroute is erg goed te doen met het openbaar vervoer (bus) en liften is ook geen probleem. Voor liften hoef je geen geld te betalen, maar mocht je ergens onderweg voor een koffie stoppen, dan zou je dat voor degene kunnen betalen.

Je hoeft de hostels eigenlijk niet van te voren te boeken (1 dag is normaal gesproken genoeg), maar als je in Augustus reist, dan is het wel aan te raden om het hostel/appartement aan de kust alvast te boeken, alhoewel er genoeg keus is en je dat ook gewoon ter plaatse kunt vinden.

De prijs voor het huren van een auto in Albanie kost zo rond de 30 euro per dag.

Mocht je nog verdere vragen hebben over welke accommodatie en waar en wat onderweg te bezoeken, dan hoor ik het wel.

Groet,
Jorik

1 like

Hoi Jorik,

Ik zie dat ik je nooit bedankt heb voor je antwoord, dus bij deze alsnog!

We hebben de door jou gegeven route route aardig gevolgd, maar in het Albanese binnenland was het snikheet waardoor we vooral aan de zuidelijke kust hebben gezeten. De stranden daar waren echt geweldig. Vooral in de buurt van Himara geweldige stranden. We zaten zelf in Vuno, daar waren de stranden ook perfect.

Liften was inderdaad ook goed te doen, nooit langer hoeven wachten dan 5 minuten!

Verder vond ik Albanië erg leuk, vooral de natuur en hoe het dagelijkse leven er is (bussen die niet gaan, restaurantjes zonder menu, iedereen rijdt in dubieus verkregen auto’s , zwerfkoeien etc.) zijn naar mijn idee wel uniek in Europa.

Ik denk dat ik nog wel eens terugga om de noordelijke streken van Albanië te bezoeken. Dat is dit keer niet gelukt, vooral omdat we wel toe waren aan wat strand toen we in Albanië aankwamen.

Ook de hostels waar we in hebben overnacht waren gezellig en prima kwaliteit.

1 like

Hallo 55+'s,

In 2015 hopen we65+'s, naar Albanië te gaan met de auto; hoe was jullie reis?

Groeten,

BenH

Hoi BenH,

Wij zijn afgelopen jaar naar Albanië gereden en dat is erg goed bevallen. Albanezen rijden erg ontspannen, heel anders als Italianen die je daar ook veel ziet. Alleen op de snelwegen is het wat oppassen i.v.m. overstekende voetgangers e.d. Gemiddelde snelheid die je in Albanië kan halen is 40km per uur, je doet overal langer over dan je zou verwachten. Wij hebben Skhoder, Theti, Dhermi (strand!!) en Gjirokaster bezocht. Bergdorp Theti (van de herberg met het hoefijzer) is niet echt met eigen auto te bereiken, de weg is te slecht. Maar er gaan busjes met hele vrolijke chauffeurs, en het is te mooi om over te slaan. Valbone is een ander mooi bergdorp aan de andere kant van de berg naast Theti, en is wel goed te berijden. De restaurants zijn meestal erg goed, alles smaakt authentiek, vers en puur. Kamperen is daar leuk en hotels zijn altijd wel te vinden. Nadeel is de lange wachttijd voor de grens, maar je moet daar maar ontspannen mee omgaan.

Groeten, Marcel