Hoi heyer en mede-Albaniëgangers,
Ik ga deze zomer voor het eerst naar Albanië. Vlieg samen met een vriend naar Sofia en we willen dan met het openbaar vervoer gedurende 2,5 week richting Albanië reizen, waarna we vanuit Tirana via Istanbul terugvliegen. We zijn vooral erg benieuwd naar Albanië (toch naar wat ik nu gelezen heb het meest unieke land in de Balkan), maar we willen ook 2 stops in Macedonië maken (Skopje en Ohrid) en wellicht Kosovo bezoeken.
We hebben niks geboekt qua accommodatie en zijn dat ook niet van plan. Overnachten willen we goedkoop doen, het liefst in hostels voor de gezelligheid. Is het goed te doen om bijvoorbeeld 1 dag van tevoren een hostel even op internet te reserveren? Of toch bepaalde gebieden (de kust las ik al) waar je eerder moet zijn? Of is het ook goed te doen om gewoon helemaal niks te reserveren en ter plekke kijken wat er is?
Verder willen we niet te veel plannen. Een paar hoogtepunten uitkiezen en daaromheen wel zien wat het wordt. Ik krijg het idee dat dat wel goed te doen is in Albanië, of zijn er toch bepaalde dingen waar je echt rekening mee moet houden?
We houden van een combinatie van cultuur, natuur, steden, strand, actie (raften of quadtour bijvoorbeeld - tips welkom) en uitgaan. Zoals ik al zei willen we niet luxe overnachten, maar voor de rest hebben we geen krap budget. Gewoon lekker eten, leuke dingen doen.
Op zich willen we dus met het OV gaan, maar mochten we toch een autootje willen huren in Albanië voor een paar dagen, aan wat voor prijs moet ik dan denken? (naar mijn ervaring is dat altijd een stuk duurder als je op internet zoekt dan dat het ter plekke is, dus vandaar deze vraag)
Liften lijkt me ook wel een aparte ervaring. Enige kans van slagen voor twee lange blonde backpackers?
En zo ja, wat is gebruikelijk om aan iemand te betalen die je een lift heeft gegeven?
Als we Ohrid, Skopje en Kosovo willen bezoeken naast Albanië, wat beveel je ons aan als reisroute? Ik denk zelf Kosovo vanuit Skopje bezoeken (heen en weer) en Albanië betreden vanuit Ohrid.
Heel wat vragen nu ik het zo teruglees, mocht iemand er een paar van willen beantwoorden dan ben ik al heel blij 
Groet,
Daan