Dit jaar naar Albanie?

Beste mede-Albanië-liefhebbers

Tijdens onze zoektocht naar informatie zijn wij op dit leuke forum terecht gekomen! In juni 2015 zijn we van plan om Albanië te bezoeken voor een tiental dagen. Omdat er nog niet zo veel informatie te vinden is, hopen we hier wat bij te leren :slight_smile:

Omdat de vliegtickets naar Montenegro half zo duur zijn dan Albanië zelf (ook betere vliegdata op Montenegro), zouden we op Podgorica vliegen en daar een auto huren om zo door te rijden naar Albanië. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat de grensovergang vlot? Heeft er iemand ervaring met autoverhurbedrijven in Montenegro?

Hopelijk vinden we hier wat ervaringen, het montenergro-forum is iets stiller om deze vraag te stellen :slight_smile:

Alvast bedankt!!!

Beste Stijnley,

Met welke maatschappij vlieg je op Podgorica? Van Podgorica naar Shkodra in Albanie is ongeveer 30 minuten tot een uur rijden langs een prachtige weg met het meer van Shkodra en de bergen van de Albanese Alpen. De beste grensovergang is Hani I Hotit.

Ik heb geen ervaring met autoverhuurbedrijven in Montenegro.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.

Jorik

Dag Jorik! Bedankt voor je antwoord. We zouden met Ryanair naar Podgorica vliegen aan amper 70€ pp heen en terug, dit is minder dan de helft als een ticket naar Tirana. Enkel de dure huurwagens houden ons tegen om te boeken.

Hoe is jouw ervaring van de wegen en verkeer in Albanie op de meest bekende plaatsen? Is dit af te raden om dit met een eigen voertuig te doen? Ik heb wat schrik om schade op te lopen omdat ik toch hoor dat het wegdek daar rampzalig kan zijn.

Bedankt voor je hulp!

Beste Stijnley,
Dat is een erg goede prijs! Hoeveel betaal je voor de huurauto? In Albanie is dit ongeveer 30 euro per dag. De wegen in Albanie worden steeds beter en zijn te vergelijken met wegen in bijvoorbeeld Tsjechie, dus de hoofdwegen zijn gewoon goede geasfalteerde wegen en de kleinere wegen ook geasfalteerd maar kunnen hier en daar iets minder goede plekken hebben, dus je hoeft je geen zorgen te maken om schade op te lopen. Wij regelen met ons bedrijf fly & drives en hebben nog nooit problemen gehad met kleine, economische auto’s.

Een huurwagen in Montenegro loopt snel op tot 50€ per dag voor een compacte wagen, met een all-risk verzekering erbij is de kostprijs al het driedubbele van de dieselprijs indien ik zelf met mijn wagen zou rijden vanuit België. Héél jammer dus, aangezien het vliegticket zo goedkoop is!

Je stelt me wel wat geruster inzake de wegen, dus we moeten de mogelijkheden eens goed bekijken! Een roadtrip naar Albanië lijkt mij ook wel een (lange :wereld: ) ervaring!

Hallo Stijley,

Vorig jaar met eigen auto 10 dagen in Albania van noord naar zuid rondgetoerd. Heerlijk gezegd, er zijn verschrikkelijk slechte wegen. De hoofdwegen zijn echter best bereikbaar. Vele plaatselijke wegen zitten inderdaad vol putten. Een goede raad: pas je snelheid aan (vooral brugdekken zijn slecht)! En … zie je de wagens voor je remmen, houd je dan klaar want dan zijn er putten in aantocht. Zelf ben ik, met ongeveer 1500 km in Albania toch zonder schade teruggekeerd. Persoonlijk zou ik de Albaniëreis volgende keer weer met eigen auto doen!:

Bedankt voor je toelichting! Ja de vooroordelen zitten er bij mij wel ergens tussen, ik koop liever geen nieuw onderstel voor mijn wagen, maar als ik jullie verhalen lees zal ik met enige voorzichtigheid heelhuids thuis geraken :slight_smile:

Ik kijk uit naar de ervaring alvast!

Hallo Stijnley,

Inderdaad, als je voorzichtig rijdt, kom je niet in de problemen. Ik weet natuurlijk niet of je echt het noordelijke bergland wil verkennen. Daar beschik je best over een 4x4. Als je de Highlights van Albanië als reisdoel hebt, hoef je niet voor je onderstel te vrezen. Het comfort over je eigen wagen te beschikken is geen overbodige luxe.

Goede reis

Ik krijg meer en meer zin in de reis naar Albanië. Hoogstwaarschijnlijk met m’n eigen voertuig, rustig aan, ondertussen tussenstop maken in Kroatië.

Ik vraag me echter af hoe ik naar Albanië kan navigeren. De landen Slovenie-Bosnie-Kroatie-Montenegro-Albanie zijn mij volledig onbekend en het lijkt mij relax om een gps te kunnen volgen tijdens de lange rit. Het aanbod van de kaarten in deze streken is echter minimaal. Iemand enige ervaring met digitale hulpmiddelen (gps-apps)?

Hallo Stijlen,

Een recente gps gidst je vlot door Kroatië. Servië en Montenegro lukt meestal ook nog vrij goed. In Albania was de gps soms het spoor bijster. Enkel hoofdwegen worden aangegeven en soms gebeurt het dat je geen ontvangst hebt. Toch maar een kaart kopen lijkt mij aangewezen. Mijn gps-update was van 2012.

Groeten

Wij willen dit jaar eindelijk maar eens naar Albanië, iets wat al op mijn lijstje staat van de tijd dat de grenzen nog dicht waren. We willen vliegen naar Tirana en zouden dan een camper willen huren om een maand ofzo rond te trekken. Maar ik kan nog geen verhuuradres voor campers vinden. Iemand een tip?

Beste,
Jammer genoeg heb ik geen 'camper-ervaring. Wel is Albanië niet meteen het land met veel camping-accommodatie. Toch goede reis gewenst

Hallo allemaal,

wij zijn van plan om volgend jaar naar Albanië te gaan. Eerst hadden we bedacht om dit met de eigen auto te doen en dan vanuit Ancona met de boot, maar nu zijn we ons aan het orienteren om met het vliegtuig te gaan. Het valt me alleen niet zo mee om maatschappijen te vinden die op Tirana vliegen. Iemand hier ervaring mee?

Groetjes Joyce

In ieder geval Lufthansa en Tyrolean Airways, of kijk eens op cheaptickets.nl
groet,
Nel

Naar Tirana vliegen kan best prijzig zijn (alhoewel er ook wel vluchten met Alitalia of Austrian Airlines zijn voor rond de 150-200 euro), misschien zouden jullie met WizzAir van Eindhoven naar Skopje kunnen vliegen of van Amsterdam naar Ohrid (Macedonie), een andere mogelijkheid is om op Podgorica (Montenegro) of Corfu (Grieks eiland) te vliegen.

Bedankt voor het meedenken. Mijn man heeft vanmiddag gezien dat vanuit Brussel wel rechtstreekse vluchten gaan en dat is vanuit ons net zo ver als naar Amsterdam. Kosten komen bijna hetzelfde uit als via WizzAir.

Ook bedankt voor de tip om via Brussel te vliegen. Ohrid, Skopje, Podgorica of Corfu is allemaal via een omweg.

      • Updated - - -

Beste Heyer87,
Heb je misschien nog tips waar een camper te huren in Albanië? Bestaat daar zoiets?

Beste Heyer87,
Heb je misschien nog tips waar een camper te huren in Albanië? Bestaat daar zoiets?

Hallo!

Komende zomer gaan mijn vriend en ik backpacken door oost europa. Via podgorica zullen we doorgaan naar Albanie. Niet dat we per se naar Podgorica willlen, maar we komen dan waarschijnlijk vanuit Sarajevo en dit leek ons de route. Reizen doen we met het OV.
In Albanie zullen we ongeveer een dag of 10 kunnen blijven waarna we via Corfu terug vliegen.
Wat zou mogelijk zijn om binnen deze dagen te kunnen zien? Wat zijn tips die ook met OV redelijk te bereiken zijn?
Zelf lijkt het strand van Drymade mij erg leuk maar heb ook gelezen over een meer in het noorden wat de moeite waar zou zijn…
Alle tips zijn welkom :slight_smile:

Hallo,

We deden vorig jaar Albania aan. Gingen vooral op zoek naar historische plaatsen (Grieks-Romeins). Daarover kan ik je uitgebreid informeren. Zoek je eerder ontspanning (kust), dan zit je prachtig in Sarande (zuidkust) vlak tegenover Corfu. Wij logeerden in hotel Brilant (zeer goed!). Je kunt van hier overzetten naar Corfu. Ben altijd bereid mijn reisverslag door te mailen.

Mvg
Ongena